Oneindig scrollen in Google: Uitprobeersel of binnenkort realiteit?

Google experimenteert op dit moment met oneindig scrollen voor al haar gebruikers in Amerika. Voorheen zag je standaard 10 organische zoekresultaten in Google en, afhankelijk van de zoekterm, een aantal advertenties boven- en onderaan. Dat is bij deze nieuwe update dus verleden tijd. Concreet houdt de verandering in dat, op het moment dat jij als gebruiker het 10e zoekresultaat ziet, er automatisch nieuwe resultaten ingeladen worden. Er zal dus ook geen duidelijke scheiding meer zijn tussen pagina 1 en 2 van Google.

Google oneindig scrollen

Het verdwijnen van deze duidelijke scheiding is voor marketeers interessant. Het is al langer bekend dat de zoekresultaten die niet op de eerste pagina worden getoond, veel minder bekeken worden en zwaar inleveren op hun gemiddelde CTR (Click-Through Rate). Die ligt op pagina 2 namelijk op minder dan 1%. Meestal heeft dit ermee te maken dat de zoekresultaten op deze pagina minder goed of relevant zijn. Dit is één van de redenen waarom je met jouw SEO ervoor wilt zorgen dat je op de eerste pagina staat. Toch zijn we benieuwd of deze update hier enige invloed op gaat hebben.

Als Google het doet…

Het is voor veel bedrijven verleidelijk om de slimme oplossingen van de grote tech-bedrijven door te voeren binnen hun eigen website. Toch raden wij het implementeren van oneindig scrollen binnen jouw website of webshop af. Google heeft namelijk al eerder aangegeven dat dit grote problemen kan opleveren voor je SEO.

Wie graag wilt weten waarom dit problemen oplevert, moet eerst begrijpen hoe Google bepaalt welke websites en pagina’s getoond worden in haar zoekmachine. In het kort: Google laat miljoenen crawlers 24/7 websites bezoeken en bepaalt zo welke pagina’s het belangrijkste zijn, welke zoekwoorden vaak voorkomen en nog veel meer. Wat zo’n crawler echter niet doet, is scrollen door een pagina. Hierdoor wordt de content die pas ingeladen wordt als een gebruiker voorbij een bepaald punt is gescrold, dus ook niet meegenomen in de analyse van een crawler. Conclusie: voor Google bestaat dit deel van de pagina helemaal niet.

Google Crawler

Als je als bedrijf toch graag oneindig scrollen wilt implementeren, dan doe je er verstandig aan om dit eerst te controleren via een rich-results test. Wat je hier concreet mee doet, is dat je een URL invoert en precies kan zien wat een crawler op dat moment op de pagina ziet. Als de crawler ook alle content ziet die niet direct op jouw pagina wordt ingeladen, dan werkt de oneindig scrollen functie naar behoren. Werkt deze niet zoals je zou willen dat hij werkt? Dan doe je er verstandig aan om je te verdiepen in paginated loading.

Rich results test

Wanneer zien we oneindig scrollen in Nederland?

Amerikaanse gebruikers ondervinden op dit moment al de effecten van het oneindig scrollen in Google. Maar wanneer gaan ook wij ermee werken? Dat is helaas nog niet helemaal duidelijk. Google zelf heeft er in ieder geval nog niets over naar buiten gebracht. Waarschijnlijk wordt eerst gekeken of de update bij Amerikaanse gebruikers een succes is, voordat deze in andere landen wordt uitgerold.

Wil je meer verkeer naar je website?

Wij zijn Doelbewust en zorgen voor meer verkeer naar je website. Wil je dat ook?

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij helpen ambitieuze ondernemers met online succes en groei van hun bedrijf middels kennis gedreven online marketing.

Google Beoordelingen
4.4
Gebaseerd op 40 beoordelingen
js_loader
GRATIS STRATEGIEGESPREK

Plan een gratis telefonisch strategiegesprek in

Ook interessant voor jou

Wat is kwaliteitsinhoud?

Kwalitatieve inhoud is subjectief. Sommige mensen willen een samenvatting op beginnersniveau, terwijl anderen meer diepgang en deskundige inzichten willen. Inhoud van hoge kwaliteit zal beter zijn dan

Lees verder »