DRIE KORTE BOODSCHAPPEN
- Als je strategisch en methodisch te werk gaat met je digitale marketing strategie begint je succes.
- Probeer niet té veel te doen – kies een online strategie met een paar kanalen om je aandacht op te focussen.
- Automatisering en optimalisatie zijn essentieel om het meeste uit je tijd en middelen te halen.
1. DEFINIEER online marketing strategie DOELEN
Het is onmogelijk om succes te meten als je geen doelen hebt gesteld. Dus zorgt ervoor dat je de tijd neemt om een aantal concrete en in bepaalde tijd realistische doelen op te schrijven.
Elk bedrijf heeft verschillende doelen en jij zou een mix van korte-, middellange- en lange-termijn doelen moeten hebben. Een van je korte-termijn doelen kan bijvoorbeeld zijn om een specifiek aantal Facebookvolgers te hebben, terwijl een lange-termijn doel kan zijn om voor een bepaald keyword hoog te ranken in een zoekmachine.
Zorg dat je digitale marketing doelen overeenkomen met de algemene doelen van je bedrijf. Ieder bedrijf wil meer sales, maar je moet ook andere doelen hebben zoals een verbeterde ‘lifetime’ waarde van iedere klant en meer bekendheid van je merk.
Een gratis online marketing strategie scan ontvangen?
2. LEER JE DOELGROEP KENNEN
De volgende stap is om grondig onderzoek te doen en om je doelgroep echt te leren begrijpen – Wie zijn ze? Wat willen ze? En wat hebben ze nodig? Waar zijn ze online aanwezig?
Net als dat je geen online marketing strategie kunt opstellen zonder doelen te hebben, kun je ook niet succesvol worden zonder te weten op wie je digitale marketing precies gericht is.
Het maken van een klantpersona voor al je doelgroepen kan een goede oefening zijn om je publiek beter te leren kennen. Terwijl je dit doet zal je verschillende bronnen van data gebruiken om je publiek te onderzoeken (web en sociale media analytics, je eigen CRM, en klanten surveys) en een beeld te schetsen van een typische klant binnen al je verschillende doelgroepen.
Door alles wat je weet over een bepaalde doelgroep samen te voegen in één persona, kun je betere online marketing berichten en content maken omdat je niet meer bezig bent met iets te creëren wat iedereen aanspreekt. Dat is namelijk onmogelijk.
3. HOUD JE ONLINE VERMOGEN GOED BIJ
Succesvol worden met je online marketing strategie gaat allemaal over het opbouwen van vermogen. In de echte wereld horen je kantoorgebouwen, voorraden, computer hardware en voertuigen bij je vermogen. In het digitale rijk behoren je website, sociale media accounts en alle content die je al hebt tot je vermogen.
De meeste bedrijven hebben al een klein digitaal vermogen, tenzij ze echt net begonnen zijn. Om zo snel mogelijk de beste resultaten te krijgen, moet je een zo groot mogelijk vermogen opbouwen.
Start met de balans opmaken van wat je precies hebt. Je moet dus ook je websiteverkeer, mail lijst contacten, sociale media accounts en volgers, en alle content op je eigen en andere sites, waaronder blogs, infographics, e-books, video’s en alle andere digitale content, in kaart brengen voor je online marketing strategie.
Wanneer je een volledig beeld hebt van wat voor digitaal vermogen je precies hebt, kun je het meeste uit dat vermogen halen door bestaande content te gebruiken voor je nieuwe content (zoals een video gebruiken voor een blog of andersom) en door te werken aan de groei van je websiteverkeer en sociale media followers.
Gebruik wat je al hebt – het is echt niet nodig om helemaal opnieuw te beginnen, zelfs als je in het verleden nooit heel succesvol bent geweest met je digitale marketing.
4. KIES JE MARKETINGKANALEN EN online marketing STRATEGIEËN modellen
Er zijn veel verschillende soorten digitale marketing kanalen en zelfs de grootste bedrijven gebruiken ze niet allemaal.
Je kunt het beste een aantal strategieën kiezen om op te focussen en je inspanningen concentreren om op die gebieden succesvol te worden. Als je online aanwezigheid groeit, kun je altijd nog aan andere gebieden beginnen.
Een aantal soorten digitale marketing die je voor je online marketing strategie wilt kiezen zijn:
Bovendien moet je ook het meeste halen uit de middelen die je tot je beschikking hebt door een aantal hoofdkanalen te kiezen om op te focussen.
In plaats van je sociale media aanwezigheid te vergroten op zo veel platforms als mogelijk is, moet je er gewoon een paar kiezen (bijvoorbeeld Facebook, Instagram en Twitter) en je focussen op je groei via deze kanalen.
5. PLAN JE CONTENT
Welke online marketingstrategie en kanalen je ook kiest, je hebt content nodig. Als je het persona van je klanten maakt, moet je al bedenken welk soort content jou kan helpen om aan de behoeftes van je doelgroep te voldoen en hun uitdagingen te overwinnen.
Toen je de balans op maakte van je digitale vermogen heb je misschien al wat content gezien die aan die beschrijving voldoet. Je kunt nu deze content gaan uitbreiden, verbeteren en de gaten op gaan vullen.
Je content moet op twee manieren werken:
- Het moet bruikbaar zijn voor je klanten en publiek
- Het moet je merk promoten en tot conversies en sales leiden
Je moet wel altijd zorgen dat de behoeftes van je klanten je prioriteit zijn als je content maakt. Sales en conversies komen vanzelf als je je prioriteit legt bij het creëren van waarde voor je klanten.