fbpx Menu

Simpel stappenplan voor jouw online marketingstrategie

De digitale revolutie heeft het speelveld gelijk gemaakt als het gaat om winnen in de marketing. Het is niet langer nodig om een enorm marketingbudget te hebben of om met een duur marketingbureau te werken om meer sales te genereren.

Met de juiste digitale marketingstrategie kun je je doelgroep bereiken, verkeer naar je website leiden en je conversies optimaliseren. En het maakt niet uit hoe groot je budget is.

Maar je kunt niet verwachten succesvol te worden in de digitale marketing zonder een goed plan te hebben. Bij Doelbewust zeggen we vaak : “als je faalt om te plannen, plan je om te falen”. Digitale marketing is meer dan het schrijven van een paar blogs en wat random posts op sociale media. Je moet strategisch te werk gaan als je je bedrijf succesvol wilt maken en je moet ervoor zorgen dat je je waardevolle tijd en middelen niet verspilt.

Drie korte boodschappen

  • Als je strategisch en methodisch te werk gaat met je digitale marketing begint je succes. 
  • Probeer niet té veel te doen – kies een strategie met een paar kanalen om je aandacht op te focussen. 
  • Automatisering en optimalisatie zijn essentieel om het meeste uit je tijd en middelen te halen.

1. Definieer je doelen

Het is onmogelijk om succes te meten als je geen doelen hebt gesteld. Dus zorgt ervoor dat je de tijd neemt om een aantal concrete en in bepaalde tijd realistische doelen op te schrijven.

Elk bedrijf heeft verschillende doelen en jij zou een mix van korte-, middellange- en lange-termijn doelen moeten hebben. Een van je korte-termijn doelen kan bijvoorbeeld zijn om een specifiek aantal Facebookvolgers te hebben, terwijl een lange-termijn doel kan zijn om voor een bepaald keyword hoog te ranken in een zoekmachine.

Zorg dat je digitale marketing doelen overeenkomen met de algemene doelen van je bedrijf. Ieder bedrijf wil meer sales, maar je moet ook andere doelen hebben zoals een verbeterde ‘lifetime’ waarde van iedere klant en meer bekendheid van je merk.

2. Leer je doelgroep kennen

De volgende stap is om grondig onderzoek te doen en om je doelgroep echt te leren begrijpen – Wie zijn ze? Wat willen ze? En wat hebben ze nodig? Waar zijn ze online aanwezig?

Net als dat je geen digitale marketing strategie kunt opstellen zonder doelen te hebben, kun je ook niet succesvol worden zonder te weten op wie je marketing precies gericht is.

Het maken van een klantpersona voor al je doelgroepen kan een goede oefening zijn om je publiek beter te leren kennen. Terwijl je dit doet zal je verschillende bronnen van data gebruiken om je publiek te onderzoeken (web en sociale media analytics, je eigen CRM, en klanten surveys) en een beeld te schetsen van een typische klant binnen al je verschillende doelgroepen.

Door alles wat je weet over een bepaalde doelgroep samen te voegen in één persona, kun je betere marketing berichten en content maken omdat je niet meer bezig bent met iets te creëren wat iedereen aanspreekt. Dat is namelijk onmogelijk.

3. Houd je online vermogen goed bij

Succesvol worden in de digitale marketing gaat allemaal over het opbouwen van vermogen. In de echte wereld horen je kantoorgebouwen, voorraden, computer hardware en voertuigen bij je vermogen. In het digitale rijk behoren je website, sociale media accounts en alle content die je al hebt tot je vermogen.

De meeste bedrijven hebben al een klein digitaal vermogen, tenzij ze echt net begonnen zijn. Om zo snel mogelijk de beste resultaten te krijgen, moet je een zo groot mogelijk vermogen opbouwen.

Start met de balans opmaken van wat je precies hebt. Je moet dus ook je websiteverkeer, mail lijst contacten, sociale media accounts en volgers, en alle content op je eigen en andere sites, waaronder blogs, infographics, e-books, video’s en alle andere digitale content, in kaart brengen. 

Wanneer je een volledig beeld hebt van wat voor digitaal vermogen je precies hebt, kun je het meeste uit dat vermogen halen door bestaande content te gebruiken voor je nieuwe content (zoals een video gebruiken voor een blog of andersom) en door te werken aan de groei van je websiteverkeer en sociale media followers. 

Gebruik wat je al hebt – het is echt niet nodig om helemaal opnieuw te beginnen, zelfs als je in het verleden nooit heel succesvol bent geweest met je digitale marketing.

4. Kies je marketingkanalen en strategieën

Er zijn veel verschillende soorten digitale marketing kanalen en zelfs de grootste bedrijven gebruiken ze niet allemaal.

Je kunt het beste een aantal strategieën kiezen om op te focussen en je inspanningen concentreren om op die gebieden succesvol te worden. Als je online aanwezigheid groeit, kun je altijd nog aan andere gebieden beginnen.

Een aantal soorten digitale marketing die je voor je algemene strategie wilt kiezen zijn: 

Bovendien moet je ook het meeste halen uit de middelen die je tot je beschikking hebt door een aantal hoofdkanalen te kiezen om op te focussen. 

In plaats van je sociale media aanwezigheid te vergroten op zo veel platforms als mogelijk is, moet je er gewoon een paar kiezen (bijvoorbeeld Facebook, Instagram en Twitter) en je focussen op je groei via deze kanalen.

5. Plan je Content

Welke digitale marketingstrategie en kanalen je ook kiest, je hebt content nodig. Als je het persona van je klanten maakt, moet je al bedenken welk soort content jou kan helpen om aan de behoeftes van je doelgroep te voldoen en hun uitdagingen te overwinnen.

Toen je de balans op maakte van je digitale vermogen heb je misschien al wat content gezien die aan die beschrijving voldoet. Je kunt nu deze content gaan uitbreiden, verbeteren en de gaten op gaan vullen.

Je content moet op twee manieren werken:

  1. Het moet bruikbaar zijn voor je klanten en publiek
  2. Het moet je merk promoten en tot conversies en sales leiden

Je moet wel altijd zorgen dat de behoeftes van je klanten je prioriteit zijn als je content maakt. Sales en conversies komen vanzelf als je je prioriteit legt bij het creëren van waarde voor je klanten.

6. Leg je promotiestrategie vast 

Het creëren van excellente content is maar het halve werk. Om succes te krijgen in de digitale marketing moet je die content namelijk ook promoten.

Dit is waar je de digitale marketing kanalen en strategieën die je in stap 4 hebt gekozen gaat gebruiken om meer verkeer naar je content te genereren.

Bijvoorbeeld, wanneer je een nieuwe blogpost, kun je die posten op je sociale media accounts en hem in je nieuwste digitale nieuwsbrief zetten. Zorg dat je al je je content promoot en niet vergeet je oude content ook te promoten.

7. Automatiseer je Workflow

Als je denkt dat dit veel werk is, dan heb je het goed! Maar je kan toch heel veel tijd besparen en het meeste uit je middelen halen als je marketing automatisering gebruikt om je flow op het werk te stroomlijnen.

Marketing automatisering platforms kunnen taken die zich blijven herhalen van je to-do lijst halen zodat je meer tijd hebt om je te focussen op het bouwen van relaties en je strategische planning.

Je kunt bijvoorbeeld een groot deel van je sociale media activiteit automatiseren door content alvast toe te voegen en automatisch te posten op een zelf ingestelde tijd, en door dingen ook automatisch op andere sociale media kanalen te posten als je het op een van je hoofdkanalen hebt geplaatst.

Automatisering kan je ook helpen bij het opbouwen van betrokkenheid van je publiek en het verzorgen van je leads door middel van de ‘buying funnel’. Het is niet mogelijk om je volgers op een individuele basis bij te houden, tenzij de groep heel klein is. Maar automatisering maakt het wel mogelijk om je marketing communicatie te personaliseren en je berichten te optimaliseren zodat je de beste resultaten krijgt.

8. Meet en Optimaliseer 

Het laatste deel van je digitale marketing strategie is ook meteen een van de belangrijkste aspecten. Het is essentieel om ervoor te zorgen dat je het succes van je content en campagnes regelmatig meet en dat je ze aanpast om de resultaten te optimaliseren.

De betrokkenheid, de conversies en het verkeer in de gaten houden geeft je waardevolle inzichten om je content strategie te verfijnen. En dit helpt je weer om in de toekomst succesvollere content te creëren.

Hulp nodig bij je online marketing?

Wij kunnen je als online marketing bureau helpen bij het creëren van een strategie. Ook als je beter vindbaar wil worden in Google kunnen onze SEO specialisten je helpen. Neem vrijblijvend contact met ons op voor een strategie gesprek.

Contact opnemen

bron: https://marketinginsidergroup.com/marketing-strategy/8-steps-to-a-digital-marketing-strategy/

Online marketing trends
en inzichten ontvangen?

(maximaal 1x per maand)