SEO 2019: negen tips voor beginners

SEO 2019: negen tips voor beginners

Interesse om meer te leren over SEO in 2019? Hier zijn de belangrijkste trends die je moet volgen om je vaardigheden voor het optimaliseren van zoekresultaten te verbeteren.

Wanneer je net begint met SEO is het gemakkelijk om in de war te raken door de overdaad aan informatie. Te veel tactieken kunnen je ontmoedigen om je vaardigheden te oefenen. Het hoeft echter niet eng te zijn om meer te weten te komen over zoekmachineoptimalisatie.

Daarom hebben we een analyse gemaakt van de belangrijkste SEO-trends voor 2019 en wat ze betekenen voor iemand die net begonnen is met zoekmachine optimalisatie.

Wellicht dat deze analyse je kan helpen met jouw SEO, maar je kan natuurlijk ook altijd je SEO uitbesteden aan een SEO bureau. Komt jouw bedrijf bijvoorbeeld uit de buurt van Arnhem, dan kan je gaan voor een online marketing bureau Arnhem.

SEO tips 2019

1. Begin met het optimaliseren van je site voor mobiele apparaten

Mobiele optimalisatie is van cruciaal belang wanneer je aan de slag gaat met SEO. Begin met het testen van de prestaties en laadsnelheid van je site op alle apparaten.

Elke vertraging bij het browsen kan een gemiste kans zijn om een nieuwe bezoeker te behouden.

Mensen besteden elk jaar meer tijd op hun telefoons, wat betekent dat een nieuwe SEO-strategie mobiele optimalisatie niet kan negeren. Bovendien gaat het verder dan het verbeteren van bijvoorbeeld de sitesnelheid van je site. SEO in 2019 gaat over het begrijpen van de ‘mobiele consumenten’ en over hoe hun zoekgedrag verschilt wanneer ze onderweg zijn in vergelijking met een desktopgebruiker.

Denk aan je eigen zoekgewoonten als je haast hebt en je op zoek bent naar een snel antwoord. Of denk aan het zoekresultaat dat je aandacht trekt. De kans is groot dat het is geoptimaliseerd voor mobiele apparaten en dat er rekening mee wordt gehouden dat je zonder verdere vertragingen op zoek bent naar een duidelijk en snel antwoord.

2. Begrijp hoe gebruikers zoeken

We hebben de neiging om aan te nemen welke zoekwoorden beter presteren dan andere. Het testen van zoekwoorden is altijd een goed idee maar SEO richt zich tegenwoordig meer op het begrijpen van de zoekintentie. Het is niet genoeg om een effectief zoekwoord te vinden dat verkeer naar je site leidt.

Een lange-termijn SEO-strategie is afhankelijk van de zoekintentie en de redenering achter elke zoekopdracht. Zodra je begint te begrijpen hoe je doelgroep zoekmachines gebruikt, kun je jouw site met meer succes optimaliseren.

Zoekopdrachten worden dynamischer en het is niet genoeg om te vertrouwen op aannames. Begin met testen hoe je optimalisatie je zoekverkeer kan beïnvloeden en begin met het toepassen van meer conversatievragen voor je zoekwoordenmix.

3. Schrijf voor mensen, optimaliseer voor zoekmachines

Een succesvolle SEO-strategie negeert het menselijke element bij het optimaliseren van een site niet. We selecteren niet alleen goede zoekwoorden om de positie van onze site te verbeteren. Het doel is om de juiste zoekwoorden die je doelgroep zou gebruiken te kiezen op zo’n manier dat de inhoud relevant en interessant blijft.

Begin altijd met te denken aan je doelgroep bij het maken van je inhoud. Je inhoud moet voor hen zowel interessant als relevant zijn waardoor ze er meer over willen lezen. Zodra je begint te begrijpen welke inhoud jouw lezers van je willen, is het tijd om meer aandacht te besteden aan de optimalisatie.

Het is niet genoeg om goede inhoud te maken als er geen mensen komen om het te lezen. Dat is waarom je jouw inhoud wilt optimaliseren om hoger in de SERP’s te komen.

Beginnen met het toevoegen van zoekwoorden in je inhoud om aantrekkelijk te zijn voor zoekmachines is niet nodig. Google en de rest zijn veel te geavanceerd geworden om dergelijke technieken te belonen.

Integendeel, de kwaliteit van je inhoud en bijvoorbeeld de relevantie ervan kunnen je helpen je zoekverkeer te vergroten. Voor de beste resultaten zoek je de juiste balans tussen kwaliteitsinhoud en zoekoptimalisatie.

4. Analyseer je bestaande zoekverkeer

Als je niet zeker weet hoe je moet beginnen en wat te testen, begin dan met het bekijken van je huidige zoekverkeer.

Wat zijn de best presterende pagina’s? Welke zoekwoorden gebruikt je doelgroep om toegang te krijgen tot jouw inhoud?

Analyseer je top 10-berichten en wat ze allemaal gemeen hebben. Is het de kwaliteit van je inhoud? De lengte van elke post? Heb je de beste werkwijzen voor on-site optimalisatie gevolgd?

Zoek de berichten die goed werken als niet tijdsgebonden inhoud en bedenk nieuwe manieren om ze bij te werken. Het nader bekijken van je zoekverkeer en huidige SEO-prestaties kunnen je zelfs helpen om je inhoudskalender bij te werken met onderwerpen die je publiek zal waarderen.

5. Blijf up-to-date van de nieuwste wijzigingen in SEO

Als je SEO wilt beheersen, moet je de nieuwste trends en de updates van het algoritme die van invloed kunnen zijn op jouw tactiek volgen. Zoals met elke nieuwe vaardigheid, is het handig om erover te blijven lezen om op de hoogte te blijven van recente wijzigingen.

Of je nu een beginner of een ervaren professional bent, het is nog steeds belangrijk om te blijven lezen over de nieuwste SEO-updates en wat deze betekenen voor je strategie.

6. Leer de belangrijkste rangordefactoren

Zoals we net in de vorige tip vermeldden, is het handig om elke maand enige tijd te besteden aan het op de hoogte blijven van de nieuwste SEO-updates.

Een goed startpunt is meer lezen over alle rangordefactoren die van invloed zijn op je positie in de SERP’s.

Van de relevantie en het gebruik van de juiste zoekwoorden tot de paginasnelheid en het gebruik van backlinks, het is goed om te leren hoe elke rangordefactor je optimalisatietactieken kan beïnvloeden.

De lijst kan lang zijn, maar in “14 ranking signals you need to optimize for in 2019” staan enkele belangrijke factoren om je pagina in 2019 te optimaliseren.

7. Onderschat nooit de UX

Gebruikerservaring wordt jaar na jaar steeds belangrijker voor SEO. Terwijl Google evolueert, worden zoekresultaten steeds persoonlijker en is het doel om de gebruikers de beste ervaring te bieden.

De kwaliteit en de relevantie van je inhoud zijn erg belangrijk, maar je moet er ook voor zorgen dat de UX van je site aantrekkelijk genoeg is om mensen aan te moedigen om te blijven lezen.

Een goed bericht kan niet aantrekkelijk zijn als je pagina bijvoorbeeld niet is geoptimaliseerd voor mobiele apparaten of als deze langere leesmomenten niet bevordert.

Wat je nodig hebt, is de juiste balans tussen geweldige inhoud en een nog betere gebruikerservaring. Geen van de twee kan op zichzelf leiden tot geweldig SEO-succes.

Begin met het analyseren van je huidige bounce rate en de tijd die op de site is doorgebracht en bekijk hoe deze zich verhouden tot de laadsnelheid van je site.

Test de prestaties van je site met verschillende browsers en apparaten en begin met het verbeteren van alle problemen die het risico geven dat jij jouw lezers verliest.

8. Ontdek de link tussen sociale media en SEO

Sociale signalen behoren mogelijk niet tot de rangordefactoren, maar het is nog steeds nuttig om te begrijpen hoe je sociale aanwezigheid van invloed kan zijn op je zoekresultaten.

Doordat sociale media een groter onderdeel van ons leven wordt, kan het een groot deel van onze online aanwezigheid en autoriteit bepalen. Hetzelfde geldt voor alle merken met een bestaande sociale aanwezigheid.

Google is begonnen sociale resultaten te integreren in de antwoorden op zoekacties in een poging een meer holistisch idee van een online aanwezigheid te presenteren. Door in de zoekresultaten meer inhoud te indexeren, kunnen gebruikers het juiste antwoord op hun vragen zo snel mogelijk vinden. Het is dus goed om in gedachten te houden dat je online aanwezigheid en autoriteit niet beperkt zijn tot je zoekresultaten.

Op dezelfde manier veranderen sociale netwerken in hun eigen zoekmachines waar gebruikers nog steeds op zoek zijn naar een antwoord op hun vragen. YouTube en Pinterest zijn zeer populaire visuele zoekmachines geworden, terwijl Twitter en Facebook nuttig kunnen zijn om meer informatie over een persoon of een nieuwsevenement te vinden.

Dit betekent dat ons zoekgedrag verandert en dat het handig is om kennis te hebben van alle verschillende manieren waarop iemand je inhoud kan vinden op diverse kanalen.

9. Begrijp hoe spraakgestuurd zoeken werkt

Spraakgestuurd zoeken is de grootste trend die vorm gaat geven aan SEO in 2019 en 2020. Het ziet nu al een groeiende adoptiegraad en verwacht wordt dat in 2019 meer consumenten spraakopdrachten zullen gebruiken.

Dit betekent dat zoekoptimalisatie moet veranderen om het nieuwe type zoekintentie te begrijpen. Mensen gebruiken vaak langere vragen en meer conversatievragen bij spraakgestuurd zoeken. De uitdaging is om te begrijpen welke zoekwoorden relevanter zijn voor jouw doelgroep en hoe je het succes van je strategie kunt meten.

Hoewel de meting zich nog in een vroeg stadium bevindt, is het nog steeds nuttig om het verschil tussen tekst- en spraakopdrachten te begrijpen.

Hoe meer we denken als consumenten, hoe groter de kans dat hun vragen op de meest relevante manier worden beantwoord.

Samengevat

SEO hoeft niet ingewikkeld te zijn. Je kunt het nieuwe jaar beginnen door je vaardigheden te vergroten en nieuwe ideeën uit te proberen.

Met één stap tegelijk kun je de optimalisatie van je site verbeteren. De beste manier om aan de slag te gaan is aandacht te schenken aan de online gewoonten van je lezers.

bron: https://searchenginewatch.com/2018/12/24/seo-2019-nine-tips-beginners/


De groeiversnellers voor het MKB