fbpx Menu

De eerste stap van SEO: zoekwoordenonderzoek

Zoekwoordenonderzoek is je eerste stap in het optimaliseren van je website voor bepaalde zoekwoorden. Zonder zoekwoordenonderzoek zou je jezelf kunnen verliezen in je eigen jargon en strijden met de giganten in jouw sector die je niet zomaar op de pagina’s met zoekresultaten verslaat. Er zijn een aantal factoren waarmee je rekening moet houden bij het uitvoeren van zoekwoordonderzoek en het opstellen van je zoekwoordenstrategie. In dit artikel bespreken we je missie, je publiek en je concurrentie.

Wat maakt jouw bedrijf uniek?

Voordat je iets doet, en dit is essentieel, moet je weten wat je bedrijf uniek maakt. Je moet een duidelijk beeld hebben van de missie van je bedrijf. Je moet precies bepalen wat je te bieden hebt. Want dat bepaalt wat je positie is. Zo simpel is het. SEO is net als regulier zakendoen. Als je alles op hetzelfde of inferieure niveau doet als je concurrentie, zul je niet opvallen. Als je niet het beste resultaat hebt, waarom zouden mensen je dan willen vinden? Waarom zou Google jou rangschikken? Dit lijkt eenvoudig, maar deze factor wordt vaak vergeten.

Zinvolle zoekwoorden

We horen mensen vaak zeggen: we kunnen geen zinvolle zoekwoorden verzinnen. Als je daar ook mee worstelt, doe dan een stap terug en kijk naar je bedrijf in het algemeen:

  • Wat heb je te bieden?
  • Wat is je missie?
  • Wat zijn je kernwaarden en sterke punten?
  • Hoe zijn je belangrijkste verkooppunten te vertalen naar zeer specifieke stukjes informatie of service? Gebruik deze om op te vallen tussen de massa.

Je hoeft niet in alles beter te zijn dan je concurrentie, zolang je maar genoeg dingen identificeert waaromheen je een zoekwoordstrategie kunt bouwen. Voor kleinere bedrijven betekent dit dat je waarschijnlijk beter moet zijn in de dingen waar grotere vissen niet aan gedacht hebben. Of in de dingen die deze bedrijven niet actief willen doen. Als je niets kunt bedenken, heb je een groter probleem dan alleen maar het bedenken van zoekwoorden…

De rol van je publiek in jouw zoekwoordonderzoek

Als je eenmaal hebt bepaald wat je te bieden hebt, is het tijd om je doelgroep te bekijken. Uiteindelijk draait het er bij SEO om dat ervoor gezorgd wordt dat je gebruikers je kunnen vinden. Dus het eerste dat je hoeft te doen, is achterhalen welke woorden je potentiële publiek gebruikt om de informatie te vinden waarnaar ze op zoek zijn.

Laten we een voorbeeld bekijken. Bij Yoast denken we aan ons cursussenplatform als “Yoast Academy”. Dus op het eerste gezicht lijkt het ons heel logisch om te optimaliseren voor het zoekwoord “Yoast Academy”. Wanneer we echter het websiteverkeer analyseren, blijkt dat ons publiek “Yoast-cursussen” veel vaker gebruikt. Het is dus veel logischer om voor die term te optimaliseren. Elk bedrijf heeft zijn eigen interne vocabulaire, deze komt vaak niet overeen met de woordenschat van zijn publiek. Daarom moet je altijd je zoekwoorden kiezen vanuit het perspectief van je doelgroep. Je kunt Google Trends gebruiken om te onderzoeken hoe vaak zoektermen worden gebruikt in vergelijking met andere termen.

Hoe zit het met je concurrentie?

Tot slot, je kunt eenvoudigweg geen goede zoekwoordenstrategie ontwikkelen zonder rekening te houden met je concurrentie. Te vaak optimaliseren websites voor termen waarop ze absoluut geen scoringskans hebben. Dus je moet je concurrentie onderzoeken.

Je kunt heel ver gaan en een grondige analyse maken van alle concurrenten in jouw vakgebied, en dat kan zeker de moeite waard zijn. Maar laten we bij de basis blijven. Het is eigenlijk vrij eenvoudig om een algemeen beeld te krijgen van je SEO-competitie. Zoek gewoon op een paar zoektermen waarmee je wilt scoren! Kijk welke bedrijven te zien zijn en wat jouw positie is. Hoe groot zijn de bedrijven waarmee je concurreert voor de top drie? Past jouw bedrijf tussen deze resultaten? Dit is allemaal vrij eenvoudig te bepalen met alleen de zoekresultaten van Google.

Maar wees voorzichtig! Je kunt niet helemaal vertrouwen op de zoekresultaten omdat Google ze afstemt op je zoekgeschiedenis. Logischerwijs zal je site bij jouw hoger staan dan bij anderen die dezelfde zoekopdracht uitvoeren. Je kunt een incognitovenster gebruiken om dit te omzeilen hoewel er nog steeds een lokale zoekcomponent is, zelfs in een incognitovenster. Als dat een probleem voor je is, kun je overwegen om VPN’s te gebruiken om je locatie te verbergen.

Je strategie stapsgewijs uitbreiden

Grote sites kunnen een hoge positie krijgen voor de meest algemene termen. Kleinere sites binnen een zeer specifieke niche kunnen hetzelfde doen. Natuurlijk is het ook gemakkelijker als je schrijft in een taal die niet over de hele wereld wordt gesproken. Voor de meeste kleinere sites die in het Engels schrijven is de algemene vuistregel echter: begin met een grote reeks long tail-zoekwoorden die weinig verkeer hebben maar waarop je gemakkelijker kunt scoren. Werk dan jezelf stap voor stap verder op in de ranglijst. Zodra u enige SEO-autoriteit hebt verkregen, begint je met het optimaliseren voor meer algemene zoekwoorden. En uiteindelijk ben je misschien zelfs in staat om te scoren voor je hoofd-trefwoorden!

Bron: Michiel Heijmans – https://yoast.com/keyword-research

Online marketing trends
en inzichten ontvangen?

(maximaal 1x per maand)