fbpx Menu

SEO-teksten schrijven voor je website

SEO-teksten schrijven voor je websiteSEO-teksten zijn teksten die geschreven zijn om je vindbaarheid te verhogen op een bepaald zoekwoord. De uitdaging is het om het zoekwoord in de tekst te verwerken, zonder dat het heel duidelijk om een SEO-tekst gaat. Schrijf altijd met de doelgroep voor ogen.

Eisen SEO-teksten

Er gelden een aantal regels voor SEO-teksten zodat ze door Google opgepikt worden. Zo is het aan te raden om een minimaal aantal woorden te gebruiken en je ook de opbouw van de teksten op de juiste wijze doet. Uiteraard is het belangrijk om het zoekwoord in de tekst te verwerken. Als je een WordPress website hebt, kun je de SEO Yoast plugin downloaden. Deze plugin geeft goede handvatten bij het optimaliseren van je teksten:

  • Gebruik minimaal 300 woorden. Uiteraard geldt hier dat als je meer woorden kunt schrijven of meer informatie te bieden hebt aan je bezoekers, dat je niet hoeft te stoppen als je 350 woorden hebt geschreven.
  • Gebruik het zoekwoord in de eerste alinea.
  • Gebruik het zoekwoord in de titel.
  • Gebruik het zoekwoord in een tussenkop (een heading 2).
  • Voeg een afbeelding toe met het zoekwoord in de alt-omschrijving.
  • Gebruik het zoekwoord in de URL van de pagina.
  • Link naar andere pagina’s.

Een andere tip bij het schrijven van je teksten is om gebruik te maken van synoniemen en gerelateerde woorden. Als het zoekwoord bijvoorbeeld coach is, kun je ook gebruik maken van begeleider, instructeur, trainer. Het spreekt voor zich dat goede spelling en grammatica een vereiste zijn. Een tekst met spelfouten doet afbreuk aan de geloofwaardigheid en professionaliteit van je bedrijf.

Aandachtspunten bij het schrijven van teksten

Nu we het SEO-gedeelte behandeld hebben, willen we ook nog even kort ingaan op het schrijven van teksten. Er wordt al snel gedacht dat het schrijven van een tekst eenvoudig is en iedereen kan schrijven. Er komt echter meer bij kijken dan je denkt! Er zijn wel een paar tips die we je kunnen geven:

  • Je bezoekers hebben steeds minder zin om (veel) tekst te lezen in de online wereld waarin beeld en video steeds meer de overmacht krijgen. Maak het ze daarom zo eenvoudig mogelijk en gebruik korte, hapklare zinnen.
  • Wollig taalgebruik en het breien van teksten omdat je een bepaald aantal woorden moet gebruiken is een no-go.
  • Geef je tekst een goede structuur mee. Denk eens in wat je zelf zou doen als je op een pagina terechtkomt waar je een lange tekst zonder afbeeldingen of kopjes voor je neus krijgt. Juist, dan klik je zo snel mogelijk weg. Deel je tekst daarom op door gebruik te maken van relevante kopjes en gebruik afbeeldingen om een tekst aantrekkelijker te maken. Dit helpt je bezoekers ook bij het scannen van de tekst zodat ze direct naar de voor hen relevante informatie kunnen springen. Opsommingen helpen de tekst overzichtelijk te houden.
  • Probeer clichés zoveel mogelijk te voorkomen. Enkele voorbeelden:
    • Je bent aan het juiste adres bij Bedrijf X.
    • Bedrijf X heeft diverse waarden hoog in het vaandel.
    • Wij zijn uw aangewezen partner als het gaat om […]
    • Als startende onderneming zijn wij een jong en dynamisch bedrijf.
    • U bent bij ons verzekerd van kwaliteit.
  • Kies voor de juiste aanspreekvorm: een bank gebruikt waarschijnlijk eerder u, hoewel we hierin de laatste tijd ook steeds meer een schifting in zien. Bepaal voor jezelf wat je beter bij je bedrijf vindt passen.
  • Wees consistent in je aanspreekvorm: als je op de ene pagina “je” gebruikt en op een andere pagina “u” of op de ene pagina “wij” en op een andere pagina weer “zij”, dan strookt dat niet met elkaar.

Tot slot willen we je deze tip geven: twee paar ogen zien er meer dan één: ben je al langere tijd bezig met de teksten voor je website? Laat ze dan eens door iemand anders lezen. De tweede persoon ziet dingen waar jij zelf blind voor bent geworden. Uiteraard kun je voor SEO in Veenendaal bij Doelbewust terecht. Neem dan vrijblijvend contact op.