Sommige commerciële zoekwoorden ranken moeilijker + wat je eraan kan doen

Onze inkomende leadgeneratie is sterk afhankelijk van SEO – het is hoe we meer dan 70% van onze leads krijgen. Dus natuurlijk werden we een beetje nerveus toen we zagen dat sommige van onze beste commerciële bestemmingspagina’s uit de top vijf van hun gerichte zoektermen doken.

Toen we naar de SERP’s gingen om te onderzoeken wie ons van de troon stootte, ontdekten we iets even verontrustends als interessants: onze hoogwaardige bestemmingspagina’s met commerciële bedoelingen  werden niet verdrongen door concurrenten . Ze werden verdrongen door bedrijvengidsen en “lijsten” die meerdere bedrijven rangschikken of vergelijken. Een evaluatie van zeven van onze belangrijkste commerciële zoekwoorden toont zelfs een stijging van 50% in het aantal lijsten en mappen in de top vijf van  organisch  SERP-vastgoed op jaarbasis (exclusief SERP-functies zoals People Also Ask). Hier is een voorbeeld voor het zoekwoord ‘SEO-services voor het schrijven van inhoud’. De afbeelding aan de linkerkant is de SERP in 2022 en de afbeelding aan de rechterkant is de SERP in 2021:

Merk je het verschil? De Featured Snippet, die we in 2021 bezaten, is verdwenen, we zijn gezakt naar positie 5 en er zijn nu drie lijsten in de top-5 van organische resultaten waar er vroeger geen waren.

DEEL 1: ZIJN ER IN 2022 MEER LIJSTEN DAN IN JAREN ERVOOR?

Het antwoord:  op basis van een willekeurige steekproef van zoekwoorden met commerciële bedoelingen,  ja . In welke mate en wie het meest getroffen is, zijn echter de belangrijkste vragen. Laten we eens kijken hoe we dit hebben bedacht en het bewijs evalueren

ALLEREERST: WAT BEDOELEN WE MET “LIJSTEN” IN SERP’S?

Voor onze doeleinden definiëren we een ‘lijst’ als elk Google-zoekresultaat dat meerdere bedrijven vergelijkt, rangschikt of evalueert. Een voorbeeld is zoiets als “8 beste koffiemolens van 2022.” Een koppelingslijst voor ‘Top Content Marketing Agencies’ is ook van toepassing. Dit kan off-site inhoud zijn van een derde partij die over andere bedrijven schrijft,  of  een on-site lijst waarin de uitgever op slimme wijze meerdere bedrijven rangschikt, waaronder die van henzelf. Hier is NP Digital die precies dat doet:

Deze verschillende formaten van “lijsten” zijn verenigd door een commerciële bedoeling van het vergelijkingstype.

TEN TWEEDE: HOE ZIEN WE EEN SERP IN DE LOOP VAN DE TIJD VERANDEREN?

Als we willen zien hoe SERP’s van jaar tot jaar zijn veranderd, moeten we kunnen zien hoe de huidige SERP voor een bepaald zoekwoord er een jaar geleden uitzag. Dit is hoe de SERP voor “mesh wifi-router” er in 2021 uitzag, op basis van Ahrefs-gegevens:

TEN DERDE: HOE   MOET JE DE SERP VAN HET ENE JAAR PRECIES MET HET ANDERE VERGELIJKEN?

Om het een eerlijke beoordeling te geven, zou ik zoekwoorden volledig willekeurig moeten selecteren en vervolgens zien hoe hun SERPS verschillen van 2021 tot 2022. Het probleem met de historische SERP-gegevens van Ahrefs is echter dat het slecht speelt met de lokale zoekintentie . Ik merkte bijvoorbeeld dat de zoekopdracht naar ‘Landscaping-services’ me resultaten uit Los Angeles liet zien.

Ik heb het grootste deel van dit onderzoek uitgevoerd vanuit de letterlijke andere kant van het land (Portland, ME), en ik zie zeker nooit Los Angeles-specifieke resultaten als ik hier naar diensten zoek. Ik merkte dit met verschillende andere termen met lokale bedoelingen, zoals dakbedekking bijvoorbeeld. Waarom gebeurt het? Ik vermoed dat het iets te maken heeft met hoe ze gegevens schrapen of archiveren om hun beste schatting te geven van hoe een SERP er op een bepaald moment uitzag. Hoe dan ook, dit betekent dat mijn selectie van commerciële zoekwoorden moest worden beperkt tot termen die geen sterke lokale neiging hebben.

Dit is hoe die willekeurige selectie van 25 zoekwoorden er uiteindelijk uitzag:

  1. Contentmarketingbureau
  2. Verhuisdiensten
  3. HR-diensten
  4. Website-hostingdiensten
  5. Grafische ontwerpdiensten
  6. E-mailmarketingdiensten
  7. Verzendservice:
  8. Cloudmigratieservice
  9. Datacenterdiensten
  10. Uitzendbureau
  11. Supply chain-software
  12. Hulpprogramma voor zoekwoorden
  13. EPD-systeem
  14. architectenbureau
  15. Cloudhostingservice
  16. IT-adviesbureau
  17. Crediteurensoftware
  18. Marketing advies
  19. Lening voor kleine bedrijven
  20. Betaalbare laptops
  21. Mesh wifi-router
  22. Waterplukker
  23. Kleine koffiemolen
  24. Budgetprinter
  25. B2B-service voor het genereren van leads

Dus wat heb ik met deze zoekwoorden gedaan?

  1. Vastgesteld of er meer lijsten worden weergegeven in SERP’s voor 2022, 2021 of 2020. Ik heb simpelweg het aantal ‘lijsten’ in de SERP in 2022 geteld en vergeleken met de jaren ervoor.

  2. Vastgesteld of meer lijsten in 2022, 2021 of 2020 in de top vijf van organische lijsten staan.  Ik heb dit opnieuw gedaan door het aantal lijsten voor elk jaar te tellen dat in de top vijf voorkomt. Het punt hier is om niet alleen te zien of er meer lijsten in SERP’s zijn, maar of er meer van hen hoger scoren in 2022.

Merk op dat ik de SERP-functies niet heb meegeteld, omdat ik me voornamelijk bezighield met de daadwerkelijke vermeldingen. Disclaimer:  Dit is geenszins een uitputtend of volledig sluitend onderzoek. Het is eigenlijk meer een willekeurige steekproef, of een ‘head count’.

TOT SLOT: WAT ZEIDEN DE RESULTATEN?

Laten we naar de cijfers kijken. Hieronder vindt je de totale lijsten van de 25 SERP’s die ik heb bekeken:

Over het geheel genomen was er een toename van 8,5% van het aantal lijsten tussen 2021 en 2022 (en het verschil tussen 2020 en 2021 is nominaal). Dat lijkt misschien niet baanbrekend,  maar de steekproefomvang is niet onbelangrijk : ik heb naar ongeveer 200 totale vermeldingen gekeken (met 25 trefwoorden hadden de meeste SERP’s negen of tien vermeldingen). Dus die stijging van 8,5% weegt mee. Dingen worden aantrekkelijker als we naar de top vijf resultaten kijken:

Het aantal lijsten in de top vijf van posities is tussen 2021 en 2022 met 35,5% gestegen.  In dit geval is onze steekproefomvang maar liefst 125 vermeldingen, aangezien we de eerste vijf organische resultaten hebben geteld voor elk van onze 25 zoekwoorden.

SAMENGEVAT

Dit is wat we weten:

  • 2022 had meer lijsten dan 2021 en 2020.

  • 2022 had procentuele winsten met dubbele cijfers in termen van lijsten in de top-vijf resultaten over zowel 2021 als 2022.

  • Maar 2021 heeft eigenlijk iets minder lijsten dan 2020.

  • En 2021 zag een daling van de lijsten in de top-vijf resultaten van bijna 12% vanaf 2020.

Dit is wat het  waarschijnlijk  betekent:

  • Over het algemeen is het aantal totale lijsten en top-vijf-lijsten sinds 2020 gestegen, waarbij de laatste veel sterker naar boven is gestegen.

  • Uit deze datapool blijkt dat er voldoende bewijs is dat lijsten in 2022 dominanter zijn in de top vijf van posities op SERP’s voor commerciële zoekwoorden dan een van de voorgaande jaren.

Dit is wat het  niet  betekent:

  • Dat deze trend universeel is. We hebben tenslotte de lokale intentie weggelaten, wat voor sommige bedrijven een groot probleem is. De gegevens lijken solide voor zoekopdrachten buiten de locatie, maar we kunnen niet evalueren wat we niet betrouwbaar kunnen zien (commerciële zoekopdrachten met lokale bedoelingen).

Zo ziet het er visueel allemaal uit:

Dus vanwaar die kleine dip van 2020 naar 2021? Het leest als een blip in wat anders een opwaartse trend is, maar we kunnen alleen maar speculeren. Drie jaar aan gegevens, hoewel niet slecht, is niet genoeg om definitief een langetermijntrend aan te duiden. Het is echter meer dan genoeg van een verandering om invloed te hebben op elk bedrijf dat in 2021 sterk afhankelijk was van die top-vijf-posities. Als je deze verandering hebt gezien (zoals wij), weet je hoeveel pijn het kan doen. Wat ons brengt bij:

DEEL 2: WAT KUN JE ERAAN DOEN?

Het antwoord:  laat je opnemen in relevante mappen, maak je eigen lijsten en infiltreer in de lijsten van anderen. Nogmaals, we gaan één voor één.

1. WORD VERMELD IN RELEVANTE MAPPEN

Als een directory je bestemmingspagina overtreft voor een belangrijke commerciële term, wil je in die directory staan, en zo hoog mogelijk. Investeer tijd en energie in het vinden van de beoordelingen die nodig zijn om je positie te verbeteren. Een aantal jaren hadden we min of meer de nummer één plek voor ‘contentmarketingbureau’. Vandaag staan we op de derde plaats en zijn we slechts een van de twee commerciële LP’s op de hele SERP. De nummer één plek is nu in handen van Clutch. Toen we Clutch in 2020 voor ons zagen komen, hebben we onze inspanningen opgevoerd om meer beoordelingen op het platform te krijgen. Dit zorgde ervoor dat we hoog in hun directory stonden.

Het resultaat:  het is een van onze belangrijkste bronnen van verwijzingsverkeer en  de  belangrijkste bron van conversies van verwijzingsverkeer. Voordat ik betaalde opties met bedrijfsgidsen nastreeft, raad ik aan al het mogelijke te doen om je organische positie te verhogen, aangezien veel mappen organische rangorde gebruiken als een tie-breaker in hun ‘bieden’. Ik zal hier een uiterst belangrijke opmerking toevoegen:  je weet nooit welke map de volgende grote winnaar in de SERP’s zal zijn. Natuurlijk, richt de meeste van jouw beoordelingen op degenen die een sterke aanwezigheid behouden, maar zoek ook op internet naar mappen die je concurrenten vermelden, maar niet jou.

Link intersect-tools van bijvoorbeeld Moz kunnen je hierbij helpen, en het is de tijd waard. Een andere manier is om gewoon SERP’s van enkele van de relevante zoekwoorden in je branche te verkennen. Medio 2021 besteedde onze linkbuilding-specialist letterlijk vijf minuten om ons te laten opnemen in een directory met de naam Growth Marketing Pro. Dankzij die vijf minuten hebben we sindsdien meer dan 1500 gebruikers en 46 conversies verdiend.

Kijk maar eens naar alle trefwoorden waarvoor de map op pagina één staat – om nog maar te zwijgen van een deel van dat trefwoordvolume:

Het is gewoon zo’n gemakkelijke overwinning en helpt je met makkelijk en beter seo onderzoek uitvoeren.

2. MAAK JE EIGEN LIJSTEN

We zijn pas onlangs begonnen met het verkennen van deze optie, en zoals je kunt zien, is positie 14 niets om echt over op te scheppen. Maar we spelen een lang spel. Onze post over contentmarketingplatforms is een paar maanden geleden live gegaan. Het is nog niet op pagina één beland, maar we hopen dat we iets hebben gemaakt dat in de loop van de tijd backlinks zal bouwen, en dat we jaar na jaar kunnen updaten en opnieuw promoten. En elke keer dat we het bijwerken, optimaliseren we de kopie op de pagina om ervoor te zorgen dat het goed gepositioneerd is om te slagen in de zoekresultaten.

Zoals met de meeste strategieën waarnaar in deze sectie wordt verwezen, is het nog te vroeg om hier succes aan toe te schrijven, maar het is iets om over na te denken. Als andere sites uitgebreide lijsten kunnen maken met hun eigen product, kan je dat ook. Het is gewoon een kwestie van de genoemde lijst strategisch maken, deze vervolgens promoten en de prestaties in de loop van de tijd monitoren.

3. INFILTREER IN DE LIJSTEN VAN ANDEREN

Als je ze niet kunt verslaan, sluit je dan bij ze aan. Of probeer het op zijn minst door uw mediasterkten te bemiddelen in ruil voor een plek op hun pagina één vermelding. We hebben hier wisselend succes gehad. In sommige gevallen was de belofte van een linkuitwisseling, een gastblogpost of een gastoptreden op onze podcast voldoende om ons op een strategische lijst te krijgen.

Het is geweldig om op die lijsten te verschijnen, omdat het ons meer zichtbaarheid geeft op SERP’s voor hoogwaardige zoekwoorden. Maar tot onze existentiële ergernis hebben uitgevers ons (meer dan eens) ronduit verteld dat we moeten betalen om op hun site te worden vermeld. De verstrekkende, filosofische implicaties hiervan bewaar ik voor deel 3 van dit bericht. Voor nu is mijn advies om wat we ‘referral SEO’ noemen toe te voegen aan je bestaande backlink-inspanningen. Zie het als gerichte merkvermeldingen. Je doelen zijn gebaseerd op welke lijst rangschikt voor een zoekwoord dat zeer belangrijk voor je is. Zodra je Jouw plaatsing heeft verdiend, houdt je het verwijzingsverkeer van die bron in de gaten.

DEEL 3: WAT BETEKENT DIT VOOR DE TOEKOMST VAN SEO?

Antwoord:  Het is ingewikkeld – en een potentieel explosief onderwerp. Uit de mouw, er zijn een paar grote vragen om uit te pakken:

  1. Omdat directory’s en lijsten meer SERP-gebied van pagina één beslaan, willen ze geld verdienen. Een uitgever vertelde ons letterlijk dat ze zouden overwegen om ons op een van hun lijsten te zetten als we ze $ 3.500 zouden betalen. Vindt Google dat belangrijk?  Erger nog,  op welk moment wordt commerciële SEO een pay-to-play-situatie, waarbij als je je bedrijf op een SERP wilt hebben, je je weg naar de pagina van iemand anders moet betalen?

  2. Wanneer moet je stoppen met investeren in bepaalde commerciële bestemmingspagina’s? Zoals ik al zei, commerciële pagina’s verdwijnen op de SERP voor een van onze belangrijkste zoekwoorden, ‘contentmarketingbureau’. Voorlopig staan we op positie drie. Maar we hebben gezien dat op één na al onze concurrenten op pagina twee werden geslagen. Wat gebeurt er dan?

Ik kan deze vragen niet met zekerheid beantwoorden, maar here goes:

Ik  denk graag  dat het antwoord op de eerste vraag  is dat Google zal begrijpen wat hier gebeurt, en begint met het bestraffen van lijsten en mappen die resultaten presenteren op basis van wie ze betaalt, in tegenstelling tot wat misschien wel het beste, meest betekenisvolle resultaat is voor die vraag. Maar ik heb geen idee of en hoe Google dat gaat doen.

Voor de tweede vraag zouden  we ons zoekwoorddoel moeten verschuiven. Op een gegeven moment moeten we misschien toegeven en begrijpen waar we niet direct kunnen concurreren met deze mappen, en beoordelen of er een ander zoekwoord van gelijke waarde is dat we in plaats daarvan moeten targeten.

Mijn eerste antwoord is hoopvol en vaag, en mijn tweede opent de sluizen voor heel wat toekomstig werk. Maar helaas is dat het beste wat we nu kunnen doen.

DE LAATSTE AFHAALRESTAURANTS

Ja, er zijn aanwijzingen dat lijsten nu prominenter op de eerste pagina staan voor commerciële zoekwoorden. Ja, er is iets dat je eraan kunt en moet doen – en zoals altijd met organische SEO, moet je het spel blijven spelen en naast de SERP’s rennen. Verbeter je rankings in directories. Word opgenomen in nieuwe mappen. Maak wat lijstjes. Ruil wat backlinks. Word sluw en begin met het infiltreren van enkele SERP’s. En nee, we weten niet goed wat dit betekent voor de toekomst van SEO. Het enige dat je echt kunt doen, is op de hoogte blijven, gegevensgestuurd blijven en je strategieën blijven bijwerken om een goede kans te maken om op pagina één te blijven voor jouw belangrijkste commerciële zoekwoorden. Voor seo analyses, website scans of complete seo strategieën kan je altijd bij Doelbewust terecht.

Bron: https://moz.com/blog/harder-to-rank-for-commercial-keywords

Wil je meer verkeer naar je website?

Wij zijn Doelbewust en zorgen voor meer verkeer naar je website. Wil je dat ook?

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij helpen ambitieuze ondernemers met online succes en groei van hun bedrijf middels kennis gedreven online marketing.

Google Beoordelingen
4.4
Gebaseerd op 40 beoordelingen
js_loader
GRATIS STRATEGIEGESPREK

Plan een gratis telefonisch strategiegesprek in

Ook interessant voor jou

Wat is kwaliteitsinhoud?

Kwalitatieve inhoud is subjectief. Sommige mensen willen een samenvatting op beginnersniveau, terwijl anderen meer diepgang en deskundige inzichten willen. Inhoud van hoge kwaliteit zal beter zijn dan

Lees verder »