Waar we nu zijn met de mobile-first index van Google

Mobile-first indexeren is al jaren een onderwerp, maar ben je op de hoogte gebleven? Blijf lezen voor het laatste nieuws over de mobiel-eerste index van Google.

Waar we nu zijn met de Mobile-First Index van Google

Oké, het is nu een paar jaar geleden dat Google de mobile-first index aankondigde. De meeste sites zijn verplaatst naar de mobiel-eerste index van Google en het is niet langer een ‘hot’ onderwerp in SEO.

Ik vond een tweet van John Mueller, Google Search Advocate, in 2021 die het gebrek aan focus op dit onderwerp het beste samenvat:

Met die mentaliteit dat mobile-first indexing een “onderdeel van het leven” is (waar ik het van harte mee eens ben), als SEO, is het nuttig om een deel van de geschiedenis te kennen en waar we ons nu bevinden. Bijvoorbeeld, sinds de aankondiging van de mobile-first index jaren geleden, heeft Google nu ook de nadruk gelegd op Page Experience, wat een rankingfactor is en waarbij mobiel heel erg betrokken is. Voordat we op dat onderwerp ingaan, laten we eerst ingaan op het begin van de mobile-first index en wat we tot nu toe weten. Vervolgens gaan we in op wat Google zoekt op het gebied van mobiel gebruiksgemak, wat het betekent om een identieke ervaring op mobiel en desktop te hebben, hoe je kunt voldoen aan de verwachtingen van Google met betrekking tot best practices voor mobiel, en meer.

GOOGLE’S MOBILE FIRST INDEXING

NEE, ER ZIJN GEEN TWEE INDEXEN

Google heeft verklaard dat er geen aparte mobile-first index is. In plaats daarvan betekent mobiel-eerst indexeren dat Google voornamelijk de mobiele versie van de webpagina gebruikt voor rangschikkings- en indexeringsdoeleinden. In 2018 legde Google uit dat bij mobile-first indexing de URL van de mobielvriendelijke versie van je site wordt geïndexeerd. Als jouw website afzonderlijke mobiele en desktop-URL’s heeft, toont Google de mobiele URL aan mobiele gebruikers en de desktop-URL aan desktopgebruikers. Hoe dan ook, de geïndexeerde inhoud is de mobiele versie.

OVERSCHAKELEN NAAR DE MOBILE-FIRST INDEX

Eind 2017 maakte Google bekend dat het langzaam mobiel indexeren gaat uitrollen. In maart 2018 verklaarde Google dat ze de uitrol aan het uitbreiden waren en gaven ze de websites de opdracht om zich voor te bereiden. Fast forward drie jaar later en niet alle websites zijn overgeschakeld naar de mobiele index. In juni 2020 verklaarde Google dat hoewel de meeste websites waren ingesteld op mobiele indexering, er nog steeds veel waren die dat niet waren.

Google kondigde op dat moment aan dat in plaats van in september 2020 over te stappen, het mobiel eerst indexeren zou uitstellen tot maart 2021. Google noemde een aantal problemen met sites als reden voor het uitstellen van de uitrol, waaronder problemen met robots-metatags, lui laden, geblokkeerde items, primaire inhoud en mobiele afbeeldingen en video’s. Uiteindelijk heeft Google in november 2021 zijn eigen zelfopgelegde deadline verwijderd en uitgelegd dat er nog steeds sites waren die nog niet in de mobile-first index stonden omdat ze nog niet klaar waren om te worden verplaatst.

Google ging verder met te zeggen dat het gebrek aan gereedheid te wijten was aan verschillende onverwachte uitdagingen waarmee deze websites werden geconfronteerd. Volgens Google “hebben we vanwege deze problemen besloten om de tijdlijn open te laten voor de laatste stappen van mobile-first indexering.”

Top freelancers voor elk bedrijf
Fiverr geeft je team de flexibiliteit om interne mogelijkheden uit te breiden en elk project uit te voeren door in contact te komen met freelancers voor elke vaardigheden die je nodig hebt. Google verklaarde ook dat “we momenteel geen specifieke einddatum hebben voor de overstap naar mobile-first indexing en willen nadenken over de resterende grotere stappen in die richting.”

MOBILE-FIRST INDEXING ALS STANDAARD VOOR NIEUWE WEBSITES

Als jouw  website na 1 juli 2019 is gepubliceerd, is mobile-first indexering standaard ingeschakeld. Google deed deze aankondiging in mei 2019 en legde uit dat de wijziging van toepassing was op websites die voorheen onbekend waren bij Google Zoeken. De aankondiging ging in detail over waarom Google mobile-first indexering de standaard zou maken voor nieuwe websites. Volgens Google kwamen ze, na jarenlang het web te hebben gecrawld met een smartphone Googlebot, tot de conclusie dat nieuwe websites doorgaans klaar zijn voor dit soort crawlen.

MOBIELE BRUIKBAARHEID EN MOBIEL EERST INDEXEREN ZIJN GEEN SYNONIEMEN

In januari 2019 legde Mueller uit dat als jouw inhoud de mobiele bruikbaarheidstest niet doorstaat, deze nog steeds kan worden verplaatst naar mobile-first indexing. Zelfs als uit het rapport ‘mobiele bruikbaarheid’ van Search Console bleek dat je site geldige URL’s had, betekende dit niet dat die pagina’s klaar waren voor mobiel-eerste indexering. Mobiele bruikbaarheid staat volgens Mueller “volledig los” van mobile-first indexing. Bijgevolg kunnen pagina’s worden ingeschakeld voor mobiel-eerste indexering, zelfs als ze niet als bruikbaar op een mobiel apparaat werden beschouwd. Je kunt Mueller’s uitleg horen in de onderstaande video, beginnend bij 41:12:

“Dus, ten eerste, mobiele bruikbaarheid staat weer volledig los van mobile-first indexing.

Een site kan al dan niet bruikbaar zijn vanuit mobiel oogpunt, maar hij kan nog steeds alle inhoud bevatten die we nodig hebben voor mobile-first indexering.

Een extreem voorbeeld, als je zoiets als een PDF-bestand neemt, dan zou dat op mobiel verschrikkelijk zijn om te navigeren. De links zullen moeilijk te klikken zijn, de tekst zal moeilijk te lezen zijn.

Maar alle tekst is er nog, en dat zouden we perfect kunnen indexeren met mobile-first indexing.

Mobiele bruikbaarheid is niet hetzelfde als mobiel eerst indexeren.”

Samenvattend zijn mobielvriendelijkheid en mobiel-responsieve lay-outs niet verplicht voor mobiel-eerst indexeren. Omdat pagina’s zonder mobiele versies nog steeds werken op een mobiel apparaat, kwamen ze in aanmerking voor indexering.

DE MOBIELE EN DESKTOP-ERVARINGEN ZOUDEN HETZELFDE MOETEN ZIJN

Google voegde in januari 2020 toe aan hun best practices voor mobiel-eerst indexeren, en de grote nadruk lag op het bieden van een identieke ervaring op mobiel en desktop.

Matt Southern gaf een geweldige samengevatte lijst van wat Google bedoelde met dezelfde ervaring:

  • Ervoor zorgen dat Googlebot de inhoud en bronnen van mobiele en desktoppagina’s kan openen en weergeven.
  • Ervoor zorgen dat de mobiele site dezelfde inhoud bevat als de desktopsite.
  • Dezelfde metarobots-tags gebruiken op de mobiele en desktopsite.
  • Gebruik dezelfde koppen op de mobiele site en desktopsite.
  • Ervoor zorgen dat de mobiele en desktopsites dezelfde gestructureerde gegevens hebben.

Google waarschuwt dat als je doelbewust minder inhoud op de mobiele versie van een pagina weergeeft dan op de desktopversie, je waarschijnlijk een daling van het verkeer zult ervaren. De reden? Volgens Google zullen ze niet zoveel informatie van de pagina kunnen halen als voorheen (wanneer de desktopversie werd gebruikt).

In plaats daarvan raadt Google aan dat de primaire inhoud op de mobiele site hetzelfde is als op de desktopsite. Google stelt zelfs voor om dezelfde koppen op de mobiele versie te gebruiken.

Om dit punt naar huis te brengen, nog meer, vermeldt Google in zijn documentatie voor mobiel indexeren dat alleen de inhoud op de mobiele site wordt gebruikt bij het indexeren.

Daarom moet je er zeker van zijn dat jouw mobiele site dezelfde inhoud heeft als jouw desktopsite.

Mueller herhaalde dit feit tijdens Pubcon Pro Virtual 2020 met de volgende opmerking:

“…we indexeren het web nu bijna volledig met behulp van een smartphone Googlebot, die veel meer overeenkomt met wat gebruikers daadwerkelijk zouden zien als ze zoeken.

En een van de dingen die we hebben opgemerkt waar mensen nog steeds vaak over in de war zijn, is met betrekking tot, als ik alleen iets op desktop heb, Google zal dat zeker nog steeds zien en het zal ook rekening houden met de mobiele inhoud.

Maar eigenlijk is het zo dat we in de toekomst alleen de mobiele content gaan indexeren.

Dus wanneer een site wordt overgeschakeld naar mobile first indexing, laten we alles vallen wat alleen op de desktopsite staat. Dat zullen we in wezen negeren.

… alles wat u wilt laten indexeren, moet op de mobiele site staan.”

Je kunt hier meer lezen over de opmerkingen van Mueller: Google Mobile-First Index – Zero Desktop Content maart 2021.

BEST PRACTICES VOOR MOBIEL INDEXEREN VAN GOOGLE

Google biedt een uitgebreide lijst met praktische tips voor mobiel-eerst indexeren ‘om ervoor te zorgen dat jouw gebruikers de beste ervaring hebben’. De meeste informatie die Google als best practices deelt, is niet echt nieuw.

In plaats daarvan is de lijst een compilatie van verschillende aanbevelingen en adviezen die Google in de loop der jaren elders heeft gegeven.

Naast de bovenstaande lijst met aanbevelingen over het creëren van dezelfde ervaring op mobiel en desktop, zijn er nog andere praktische tips:

  • Ervoor zorgen dat de status van de foutpagina hetzelfde is op de mobiele en desktopsites.
  • Fragment-URL’s op de mobiele site vermijden.
  • Ervoor zorgen dat de desktoppagina’s gelijkwaardige mobiele pagina’s hebben.
  • Zowel de mobiele als de desktopsite verifiëren in Search Console.
  • Het controleren van hreflang-links op afzonderlijke mobiele URL’s.
  • Ervoor zorgen dat de mobiele site een verhoogde crawlsnelheid aankan.
  • Ervoor zorgen dat de robot.txt-richtlijnen hetzelfde zijn op de mobiele en desktopsites.

Google biedt een hele sectie gericht op suggesties voor afzonderlijke URL’s. Het gedeelte ‘Problemen oplossen’ van het document met best practices is ook de moeite van het bekijken waard. Het bevat veelvoorkomende fouten die ervoor kunnen zorgen dat je site niet klaar is voor mobiel-eerste indexering of die kunnen leiden tot een daling van de positie wanneer je site is ingeschakeld. Merk op dat Mueller heeft uitgelegd dat er niets is veranderd met mobile-first indexing met betrekking tot sites met afzonderlijke mobiele URL’s die rel-canonical gebruiken. Mueller raadt aan de annotaties hetzelfde te houden. Google gebruikt de mobiele URL als canoniek, zelfs als de rel-canonieke URL naar de desktop-URL verwijst. Mueller heeft een handige afbeelding gemaakt die een “voor en na” indexeringsproces toont voor desktop- en m-dot-URL’s.

In de documentatie met best practices voor indexering van Google staat: “Hoewel het niet vereist is om een mobiele versie van jouw pagina’s te hebben om je inhoud te laten opnemen in de zoekresultaten van Google, wordt dit ten zeerste aanbevolen.”

Hoewel het voor de hand liggend lijkt om een mobiele versie te hebben, heb ik pushback gekregen als ik het had over mobile-first. Op een conferentie vroeg een deelnemer tijdens mijn sessie of een mobiele versie van de site nodig was als niemand van een mobiel apparaat kwam. Hij bleef de nadruk leggen op ‘niemand’. Mijn antwoord? Doe het toch maar. Google raadt het niet alleen ten zeerste aan, maar bezoekers, vooral terugkerende bezoekers, gebruiken mogelijk geen mobiele apparaten  vanwege  de slechte ervaring. We moeten ons niet alleen concentreren op het gerangschikt krijgen van pagina’s in de zoekresultaten, maar ook op ervoor te zorgen dat de bezoeker een goede ervaring heeft op de pagina.

PAGINA-ERVARINGSUPDATE + MOBIEL EERST

De Page Experience-update moet ook deel uitmaken van het gesprek. De Page Experience-update is in 2021 officieel uitgebracht voor mobiele apparaten en bevat meetsignalen over hoe bezoekers hun interactie met jouw webpagina ervaren.

Volgens Google gaat deze perceptie verder dan alleen de informatiewaarde op de pagina. Daarom houdt Google rekening met laadprestaties, visuele stabiliteit en interactiviteit van de pagina, ook wel bekend als Core Web Vitals. Page Experience kijkt ook naar mobielvriendelijkheid, HTTPS en opdringerige interstitials, die al deel uitmaakten van het rangschikkingsalgoritme. Zo werd mobielvriendelijkheid in 2015 aangekondigd als rankingfactor, wat leidde tot Mobilegeddon (de naam van de branche voor de update… niet de naam van Google).

Deze factor hield rekening met de leesbaarheid van tekst, de afstand tussen tikdoelen en niet-afspeelbare inhoud. Een jaar later maakte Google bekend deze rankingfactor te versterken. Oorspronkelijk was de mobielvriendelijke update bedoeld om alleen van toepassing te zijn op mobiele zoekresultaten, maar nu met de mobiel-eerste index is deze algemeen van toepassing.

Laten we teruggaan naar Core Web Vitals. Core Web Vitals zijn factoren die Google belangrijk vindt in de algehele ervaring van een gebruiker op de webpagina, waaronder Largest Contentful Paint (LCP), First Input Delay (FID) en Cumulative Layout Shift (CLS). Elk van deze factoren draagt bij aan de gebruikerservaring en wordt gescoord als ‘Goed’, ‘Behoefte aan verbetering’ of ‘Slecht’. Laten we nu eens kijken hoe dit zich verhoudt tot mobiel-eerst indexeren. Er is veel overlap tussen Core Web Vitals en de mobile-first index omdat beide kijken naar hoe een pagina presteert op een mobiel apparaat. Om dit met elkaar te verbinden, kunt je  verwijzen naar een van de best practices voor mobiel indexeren van Google, namelijk ervoor zorgen dat jouw mobiele site snel wordt geladen. Google biedt specifieke aanbevelingen, waaronder het gebruik van Google PageSpeed Insights en de focus op het gedeelte ‘Snelheid’. Merk op dat er ook andere tools zijn die je kunt gebruiken om de snelheid te testen, zoals GTMetrix en WebPageTest.

Martin Splitt, werkzaam bij Google’s Developer Relations, werd in mei 2021 gevraagd of de Page Experience Update tegelijkertijd op mobiele en desktoppagina’s zou worden uitgerold. Zijn reactie was dat het eerst met mobiele pagina’s zou beginnen, wat het deed in augustus 2021. Het zou in februari 2022 op desktoppagina’s worden uitgerold. Er werd ook duidelijk gemaakt dat Google mobiele pagina’s afzonderlijk van desktoppagina’s zou beoordelen, wat betekent dat er geen totale score is voor mobiel en desktop (althans niet voor nu).

Je hebt toegang tot zowel de desktop- als mobiele Page Experience-rapporten in Google Search Console. Net zoals je moet letten op de desktop- en mobiele versies van je site voor de mobile-first index, moet je dat ook doen voor de Page Experience-update. Bekijk Core Web Vitals: A Complete Guide voor gedetailleerde informatie over deze update en het implementeren van fixes. Nog een laatste opmerking voordat we verder gaan: wanneer Google een pagina scoort, test het de snelheid, stabiliteit en bruikbaarheid van de paginaversie die de gebruiker uiteindelijk te zien krijgt.

Hier wordt het lastig. Voor Core Web Vitals, als je een AMP-versie heeft, zal Google deze gebruiken voor het scoren van pagina-ervaring (dwz snelheid, kwaliteit en bruikbaarheid). De mobiele versie zou niet worden gebruikt. Toch is de mobiele versie wat zou worden gecrawld voor de mobile-first index. Kortom, de AMP-versie zou worden gebruikt voor Core Web Vitals-scores en de mobiele versie zou worden gebruikt voor mobile-first indexering.

PRESTATIES VERBETEREN IN DE MOBILE-FIRST INDEX VAN GOOGLE

Hier is een geconsolideerde lijst met items om te controleren die voortbouwen op enkele van de reeds verstrekte best practices.

1. ALS JE MEERDERE VERSIES HEBT, ZORG ER DAN VOOR DAT BELANGRIJKE INHOUD OP IEDEREEN WORDT WEERGEGEVEN

Zorg ervoor dat je belangrijke inhoud – inclusief gestructureerde gegevens, interne links, afbeeldingen, enzovoort – ook op de mobiele versie van jouw website staat. Google waarschuwt zelfs in zijn best practices voor mobiel indexeren dat als je minder inhoud op je mobiele pagina heeft dan op de desktoppagina, je enig verkeer zult verliezen wanneer jouw site wordt verplaatst naar mobiel-eerst indexeren,

2. GEEF GOOGLEBOT TOEGANG TOT UW INHOUD EN GEEF DEZE WEER

Google raadt je aan dezelfde metarobots-tags op de mobiele site te gebruiken, lui laden van primaire inhoud te vermijden (Googlebot kan geen inhoud laden waarvoor gebruikersinteractie vereist is) en Googlebot jouw bronnen te laten crawlen.

3. CONTROLEER GESTRUCTUREERDE GEGEVENS

Controleer nogmaals of jouw gestructureerde gegevens hetzelfde zijn op zowel de desktop- als de mobiele versie van jouw website en zorg er ook voor dat de URL’s correct zijn.

4. VERBETER DE MOBIELE PAGINASNELHEID

Paginasnelheid is al heel lang een factor om te overwegen en het is nog belangrijker met de mobile-first index en Page Experience-update. Advanced Core Web Vitals: een technische SEO-gids staat boordevol advies over het identificeren en aanpakken van snelheidsgerelateerde factoren die van invloed zijn op Core Web Vitals en mobile-first indexing.

5. HOUD MOBIELE FOUTEN IN DE GATEN

Zoals met het meeste SEO-werk, is het geen “eenmalige” taak om een site goed te laten presteren in de mobile-first index. U moet Search Console nauwlettend in de gaten houden, zodat u mobiele fouten kunt identificeren en oplossen.

Maak er een gewoonte van om regelmatig de rapporten ‘mobiele bruikbaarheid’ en ‘Core Web Vitals’ in Search Console te bekijken.

BLIJF LEZEN: GOOGLE’S CHANGELOG OVER MOBIEL-EERST INDEXEREN

De changelog in Google’s best practices voor indexering op mobiele apparaten geeft een korte samenvatting van de wijzigingen sinds 2016.

  • 4 mei 2020:  Mobile-first indexering wordt vanaf september 2020 ingeschakeld voor alle websites.
  • 28 mei 2019:  Mobile-first indexering is vanaf 1 juli 2019 standaard ingeschakeld voor alle nieuwe, voorheen onbekende websites van Google Zoeken.
  • 19 december 2018:  we stellen de site-eigenaar via Search Console op de hoogte wanneer we de site verplaatsen naar mobile-first indexing.
  • 26 maart 2018:  Mobile-first indexering wordt breder uitgerold.
  • 18 december 2017:  We zullen sites evalueren op gereedheid en voorzichtig mobiel indexeren uitrollen voor sites die gereed zijn.
  • 4 november 2016:  We experimenteren om de index mobile-first te maken.
Zoals je kunt zien, is er veel te weten en in gedachten te houden over mobiel-eerst indexeren.

Zorg ervoor dat je op de hoogte blijft van best practices en de prestaties van je website in de gaten houdt om te slagen in de wereld van mobile-first indexing.

Bron: https://www.searchenginejournal.com/google-mobile-first-indexing/346170/

Wil je meer verkeer naar je website?

Wij zijn Doelbewust en zorgen voor meer verkeer naar je website. Wil je dat ook?

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij helpen ambitieuze ondernemers met online succes en groei van hun bedrijf middels kennis gedreven online marketing.

Google Beoordelingen
4.4
Gebaseerd op 40 beoordelingen
js_loader
GRATIS STRATEGIEGESPREK

Plan een gratis telefonisch strategiegesprek in

Ook interessant voor jou