Waar we nu zijn met de Mobile-First Index van Google | Doelbewust Online Marketing B.V.

Waar we nu zijn met de Mobile-First Index van Google

Mobile-first indexatie is al jaren een onderwerp, maar bent je op de hoogte gebleven in de tussentijd? Blijf lezen voor het laatste nieuws over de mobile-first index van Google.
Oké, het is dus al een paar jaar geleden dat Google de  mobile-first index aankondigde .

De meeste sites zijn verplaatst naar de mobile-first index van Google en het is niet langer een ‘hot’ onderwerp in SEO.

In een tweet van John Mueller, Google Search Advocate, in 2021 die het gebrek aan focus op dit onderwerp het beste samenvat:

 

Met die mentaliteit dat mobile-first indexering een “onderdeel van het leven” is (waar ik het van harte mee eens ben), is het als SEO nuttig om een ​​deel van de geschiedenis te kennen en te weten waar we ons nu bevinden.

Bijvoorbeeld, sinds de aankondiging van de mobile-first index jaren geleden, heeft Google nu ook de nadruk gelegd op Page Experience , wat een rankingfactor is en wat sterk samenhangt met mobiel.

Voordat we op dat onderwerp ingaan, laten we eerst ingaan op het begin van de mobile-first index en wat we tot nu toe weten.

Vervolgens gaan we in op wat Google zoekt op het gebied van mobiel gebruiksgemak, wat het betekent om een ​​identieke ervaring op mobiel en desktop te hebben, hoe u kunt voldoen aan Google’s verwachtingen van ‘mobile-first’ best practices, en meer.

GOOGLE’S MOBILE FIRST INDEXING

NEE, ER ZIJN GEEN TWEE INDEXEN

Google heeft verklaard  dat er geen aparte mobile-first index is.

In plaats daarvan betekent mobile-first indexatie  dat Google voornamelijk de mobiele versie van de webpagina gebruikt voor rangschikkings- en indexeringsdoeleinden.

In 2018 legde Google uit dat bij mobile-first indexing de URL van de mobielvriendelijke versie van je site wordt geïndexeerd.

Als je website afzonderlijke mobiele en desktop-URL’s heeft, toont Google de mobiele URL aan mobiele gebruikers en de desktop-URL aan desktopgebruikers.

Hoe dan ook, de geïndexeerde inhoud is de mobiele versie.

OVERSCHAKELEN NAAR DE MOBILE-FIRST INDEX

Eind 2017 maakte Google bekend dat het langzaam mobiel indexeren gaat uitrollen.

In maart 2018 verklaarde Google dat ze de uitrol aan het uitbreiden waren en gaven ze websites de opdracht om zich voor te bereiden.

Fast forward drie jaar later en niet alle websites zijn overgeschakeld naar de mobiele index.

In juni 2020 verklaarde Google dat hoewel de meeste websites waren ingesteld op mobiele indexering, er nog steeds veel waren die dat niet waren.

Google kondigde op dat moment aan dat in plaats van in september 2020 over te stappen, het mobiel first indexeren zou uitstellen tot maart 2021.

Google noemde een aantal problemen met sites als reden voor het uitstellen van de uitrol, waaronder problemen met robots-metatags, lazy loading, geblokkeerde items, primaire inhoud en mobiele afbeeldingen en video’s.

Uiteindelijk verwijderde Google in november 2021 zijn eigen zelfopgelegde deadline, waarbij ze uitlegden dat er nog steeds sites waren die nog niet in de mobile-first index stonden omdat ze nog niet klaar waren om te worden verplaatst.

Google ging verder met te zeggen dat het gebrek aan gereedheid te wijten was aan verschillende onverwachte uitdagingen waarmee deze websites werden geconfronteerd.

Volgens  Google “we hebben vanwege deze problemen besloten om de tijdlijn open te laten voor de laatste stappen van mobile-first indexering.”

Google verklaarde ook dat “we momenteel geen specifieke einddatum hebben voor de overstap naar mobile-first indexing en willen nadenken over de resterende grotere stappen in die richting.”

MOBILE-FIRST INDEXING ALS STANDAARD VOOR NIEUWE WEBSITES

Als je website na 1 juli 2019 is gepubliceerd, is mobile-first indexering standaard ingeschakeld.

Google deed deze aankondiging in mei 2019 en legde uit dat de wijziging van toepassing was op websites die voorheen onbekend waren bij Google Zoeken.

De aankondiging ging in detail over waarom Google mobile-first indexering de standaard zou maken voor nieuwe websites.

Volgens Google kwamen ze, na jarenlang het web te hebben gecrawld met een smartphone Googlebot, tot de conclusie dat nieuwe websites doorgaans klaar zijn voor dit soort crawlen.

MOBIELE BRUIKBAARHEID EN MOBILE FIRST INDEX ZIJN GEEN SYNONIEMEN

In januari 2019 legde John Mueller uit dat als de content van je website de mobiele bruikbaarheidstest niet doorstaat, deze nog steeds kan worden verplaatst naar mobile-first indexing.

Zelfs als uit het rapport ‘mobiele bruikbaarheid’ van Search Console bleek dat je site geldige URL’s had, betekende dit niet dat die pagina’s klaar waren voor mobile first indexatie.

Mobiele bruikbaarheid staat volgens Mueller “volledig los” van mobile-first indexing. Als gevolg hiervan kunnen pagina’s worden ingeschakeld voor mobile first indexing, zelfs als ze niet als bruikbaar op een mobiel apparaat werden beschouwd.

Je kunt Mueller’s uitleg horen in de onderstaande video, beginnend bij 41:12:

Dus, ten eerste, mobiele bruikbaarheid staat weer volledig los van mobile-first indexing.

Een site kan al dan niet bruikbaar zijn vanuit mobiel oogpunt, maar hij kan nog steeds alle inhoud bevatten die we nodig hebben voor mobile-first indexering.

Een extreem voorbeeld, als je zoiets als een PDF-bestand neemt, dan zou dat op mobiel verschrikkelijk zijn om te navigeren. De links zullen moeilijk te klikken zijn, de tekst zal moeilijk te lezen zijn.

Maar alle tekst is er nog, en dat zouden we perfect kunnen indexeren met mobile-first indexing.

Mobiele bruikbaarheid is niet hetzelfde als mobile first indexeren.

Samenvattend zijn mobielvriendelijkheid en mobiel-responsieve lay-outs niet verplicht voor mobile first indexeren.

Omdat pagina’s zonder mobiele versies nog steeds werken op een mobiel apparaat, kwamen ze in aanmerking voor indexering.

DE MOBIELE EN DESKTOP-ERVARINGEN ZOUDEN HETZELFDE MOETEN ZIJN

Google voegde in januari 2020 toe aan hun best practices voor mobiel-first indexeren, en de grote nadruk lag op het bieden van een identieke ervaring op mobiel en desktop.

Matt Southern gaf een geweldige samengevatte lijst van wat Google bedoelde met dezelfde ervaring:

  • Ervoor zorgen dat Googlebot de inhoud en bronnen van mobiele en desktoppagina’s kan openen en weergeven.
  • Ervoor zorgen dat de mobiele site dezelfde inhoud bevat als de desktopsite.
  • Dezelfde metarobots-tags gebruiken op de mobiele en desktopsite.
  • Gebruik dezelfde koppen op de mobiele site en desktopsite.
  • Ervoor zorgen dat de mobiele en desktopsites dezelfde gestructureerde gegevens hebben.

Google waarschuwt dat als je doelbewust minder inhoud op de mobiele versie van een pagina weergeeft dan op de desktopversie, je waarschijnlijk een daling van het verkeer zult ervaren.

De reden? Volgens Google zullen ze niet zoveel informatie van de pagina kunnen halen als voorheen (wanneer de desktopversie werd gebruikt).

In plaats daarvan raadt Google aan dat de primaire inhoud op de mobiele site hetzelfde is als op de desktopsite. Google stelt zelfs voor om dezelfde koppen op de mobiele versie te gebruiken.

Om hier nog meer nadruk op te leggen, vermeldt Google in zijn documentatie voor mobiel indexeren dat alleen de inhoud op de mobiele site wordt gebruikt bij het indexeren.

Daarom moet je er zeker van zijn dat uw mobiele site dezelfde inhoud heeft als je desktopsite.

BEST PRACTICES VOOR MOBIElE INDEXATIE VAN GOOGLE

Google biedt een uitgebreide lijst met praktische tips voor mobile-first indexatie

Naast de bovenstaande lijst met aanbevelingen over het creëren van dezelfde ervaring op mobiel en desktop, zijn er nog andere praktische tips:

  • Ervoor zorgen dat de status van de foutpagina hetzelfde is op de mobiele en desktopsites.
  • Fragment-URL’s op de mobiele site vermijden.
  • Ervoor zorgen dat de desktoppagina’s gelijkwaardige mobiele pagina’s hebben.
  • Zowel de mobiele als de desktopsite verifiëren in  Search Console .
  • Het controleren  van hreflang-links  op afzonderlijke mobiele URL’s.
  • Ervoor zorgen dat de mobiele site een verhoogde crawlsnelheid aankan  .
  • Ervoor zorgen dat de robot.txt-richtlijnen hetzelfde zijn op de mobiele en desktopsites.

Merk op dat Mueller heeft uitgelegd dat er niets is veranderd met mobiel-first-indexatie met betrekking tot sites met afzonderlijke mobiele URL’s die rel-canoniek gebruiken. Mueller raadt aan de annotaties hetzelfde te houden.

Google gebruikt de mobiele URL als canonical, zelfs als de rel-canonieke URL naar de desktop-URL verwijst.

PAGINA-ERVARINGSUPDATE + MOBILE FIRST

De  Page Experience-update  moet ook deel uitmaken van het gesprek.

De Page Experience-update is in 2021 officieel uitgebracht voor mobiele apparaten en bevat meetsignalen over hoe bezoekers hun interactie met je webpagina ervaren.

Volgens Google gaat deze perceptie verder dan alleen de informatiewaarde op de pagina. Daarom houdt Google rekening met laadprestaties, visuele stabiliteit en interactiviteit van de pagina, ook wel bekend als  Core Web Vitals .

Page Experience kijkt ook naar mobielvriendelijkheid,  HTTPS en  opdringerige interstitials , die al deel uitmaakten van het rangschikkingsalgoritme.

Zo  werd mobielvriendelijkheid  in 2015 aangekondigd als rankingfactor, wat leidde tot  Mobilegeddon  (de naam van de branche voor de update… niet de naam van Google).

Deze factor hield rekening met de leesbaarheid van tekst, de afstand tussen tikdoelen en niet-afspeelbare inhoud.

Een jaar later maakte Google bekend deze rankingfactor te versterken.

Oorspronkelijk was de mobielvriendelijke update bedoeld om alleen van toepassing te zijn op mobiele zoekresultaten, maar nu met de mobile first index is deze algemeen van toepassing.

Laten we teruggaan naar Core Web Vitals.

Core Web Vitals zijn factoren die Google belangrijk vindt in de algehele ervaring van een gebruiker op de webpagina, waaronder Largest Contentful Paint (LCP), First Input Delay (FID) en Cumulative Layout Shift (CLS).

Elk van deze factoren draagt ​​bij aan de gebruikerservaring en wordt gescoord als ‘Goed’, ‘Behoefte aan verbetering’ of ‘Slecht’.

Laten we nu eens kijken hoe dit zich verhoudt tot mobile-first indexatie.

Er is veel overlap tussen Core Web Vitals en de mobile-first index omdat beide kijken naar hoe een pagina presteert op een mobiel apparaat.

Om dit met elkaar te verbinden, kunt u verwijzen naar een van de  best practices voor mobiel indexeren  van Google, namelijk ervoor zorgen dat je mobiele site snel laadt.

Google biedt specifieke aanbevelingen, waaronder het gebruik van  Google PageSpeed ​​Insights  en de focus op het gedeelte ‘Snelheid’. Merk op dat er ook andere tools zijn die u kunt gebruiken om de snelheid te testen, zoals  GTMetrix  en  WebPageTest .

Martin Splitt, werkzaam bij Google’s Developer Relations, werd in mei 2021 gevraagd of de  Page Experience Update  tegelijkertijd op mobiele en desktoppagina’s zou worden uitgerold.

Zijn reactie was dat het eerst met mobiele pagina’s zou beginnen, wat het deed in augustus 2021. Het zou in februari 2022 op desktoppagina’s worden uitgerold.

Er werd ook duidelijk gemaakt dat Google mobiele pagina’s afzonderlijk van desktoppagina’s zou beoordelen, wat betekent dat er geen totale score is voor mobiel en desktop (althans niet voor nu).

Je hebt toegang tot zowel de desktop- als mobiele Page Experience-rapporten in Google Search Console.

Net zoals je moet letten op de desktop- en mobiele versies van je site voor de mobile-first index, moet je dat ook doen voor de Page Experience-update.

PRESTATIES VERBETEREN IN DE MOBILE-FIRST INDEX VAN GOOGLE

Hieronder zie je een lijst met items om te controleren die voortbouwen op enkele van de reeds verstrekte best practices. Als je wil weten of jouw webiste helemaal klaar is voor dit alle ontwikkelingen rondom Mobile-First Indexing laat hier dan een techische SEO specialist naar kijken.

1. ALS JE MEERDERE VERSIES HEBT, ZORG ER DAN VOOR DAT BELANGRIJKE INHOUD OP IEDEREEN WORDT WEERGEGEVEN

Zorg ervoor dat je belangrijke inhoud – inclusief gestructureerde gegevens, interne links, afbeeldingen, enzovoort – ook op de mobiele versie van je website staat.

Google waarschuwt zelfs in zijn best practices voor mobiel indexeren, dat als je minder inhoud op je mobiele pagina hebt dan op de desktoppagina, je enig verkeer zult verliezen wanneer je site wordt verplaatst naar mobile first indexeren,

2. GEEF GOOGLEBOT TOEGANG TOT JE INHOUD EN GEEF DEZE WEER

Google raadt aan dezelfde metarobots-tags op de mobiele site te gebruiken, lazy loading van primaire inhoud te vermijden (Googlebot kan geen inhoud laden waarvoor gebruikersinteractie vereist is) en Googlebot je bronnen te laten crawlen.

3. CONTROLEER GESTRUCTUREERDE GEGEVENS

Controleer nogmaals of je gestructureerde gegevens hetzelfde zijn op zowel de desktop- als de mobiele versie van je website en zorg er ook voor dat de URL’s correct zijn.

4. VERBETER DE MOBIELE PAGINASNELHEID

Paginasnelheid is al heel lang een factor om te overwegen en het is nog belangrijker met de mobile-first index en Page Experience-update.

5. HOUD MOBIELE FOUTEN IN DE GATEN

Zoals met het meeste SEO-werk, is het geen “eenmalige” taak om een ​​site goed te laten presteren in de mobile-first index. Je moet Search Console nauwlettend in de gaten houden, zodat je  mobiele fouten kunt identificeren en oplossen.

Maak er een gewoonte van om regelmatig de rapporten ‘mobiele bruikbaarheid’ en ‘Core Web Vitals’ in Search Console te bekijken.

Bron: https://www.searchenginejournal.com/google-mobile-first-indexing/346170/
Wil je meer verkeer naar je website?

Wij zijn Doelbewust en zorgen voor meer verkeer naar je website. Wil je dat ook?

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij helpen ambitieuze ondernemers met online succes en groei van hun bedrijf middels kennis gedreven online marketing.

Google Beoordelingen
4.4
Gebaseerd op 40 beoordelingen
js_loader
GRATIS STRATEGIEGESPREK

Plan een gratis telefonisch strategiegesprek in

Ook interessant voor jou