fbpx

Blog

Blijf op de hoogte bij Doelbewust!

Onze strategie voor jouw online groei ontdekken?

Ontvang vrijblijvend advies op maat

Wat is E-A-T en hoe optimaliseer je je website ermee?

E-A-T, wat staat voor Expertise, Authority en Trust, is een verzameling van factoren die, hoewel ze niet gebruikt worden als metrics of ranking factoren, Google helpen om de legitimiteit van een website te evalueren. 

E-A-T is geen nieuw concept – Google gebruikt autoriteit en vertrouwenssignalen al jaren in hun ranking systeem – maar het krijgt steeds meer aandacht sinds augustus 2018, toen Google de focus op het meten van betrouwbaarheid van websites verhoogde om de zoekers de beste en meest accurate resultaten te laten zien. Onze SEO specialisten houden hier vaak rekening mee bij het optimaliseren van websites.

Dit betekenen de drie termen volgens Google’s Zoek Kwaliteit Evaluatie Handleiding.

Expertise 

Expertise refereert naar de makers van de content en of zij experts zijn van het onderwerp. De definitie van “expert” hangt van het onderwerp van de website content af. Wanneer het gaat om medische of een andere soort content waar bepaalde referenties voor nodig zijn, moeten die kwalificaties op de website geplaatst worden. Voor minder formele onderwerpen accepteert Google ook “alledaagse expertise”, wat betekent dat de contentmaker misschien geen officiële ervaring of training heeft gehad, maar dat ze relevante levenservaring hebben. 

Authority (autoriteit) 

Autoriteit brengt expertise naar een hoger niveau. Een expert kan een expert zijn zonder dat iemand maar naar hem of zijn mening luistert. Een autoriteit, aan de andere kant, heeft expertise die ook erkend wordt door anderen. Iets wat de autoriteit van een website uitstraalt is hoeveel binnenkomende links (backlinks) het krijgt van andere websites. Een backlink laat zien dat andere websites genoeg vertrouwen in de content hebben om er een link naartoe te creëren zodat hun klanten naar die externe site gaan voor meer informatie. 

Trust (vertrouwen)

Het opbouwen van vertrouwen is in alle relaties belangrijk en de relatie tussen jou en je website bezoekers is geen uitzondering. Wanneer Google kijkt naar de betrouwbaarheid van een website, kijken ze naar online reviews, website beveiliging, en of de website hun voorwaarden voor gebruik, privacy beleid, een fysiek adres, contact informatie en, voor e-commerce websites, een duidelijk retour en restitutiebeleid geplaatst hebben. 

Hoe Kun Je De E-A-T Van Je Website Verbeteren? 

E-A-T is niet iets wat je echt kan “optimaliseren” zoals je je echte ranking factoren zoals mobiel-vriendelijkheid en pagina snelheid kunt verbeteren. E-A-T is geen metric en Google genereert er geen score voor. Omdat het gebaseerd is op subjectieve meningen over je website, kan een hoge E-A-T score niet gegarandeerd worden door een checklist van taken of updates af te werken. 

De beste manier om je E-A-T te optimaliseren is door consistente, excellente, geautoriseerde content op je website aan te bieden en deze tips te volgen om de kwaliteit van je website’s content te laten zien. 

1. Voeg de naam en biografie van de auteurs van je blogs toe.

Google kijkt niet alleen naar de E-A-T van een website, maar kijkt ook naar de content makers die met je website geassocieerd worden. Gebruik biografieën om te bewijzen dat de “editorial” content op je website, zoals blog posts, casestudies en whitepapers, zijn geschreven door geautoriseerde experts binnen het onderwerp. Als het onderwerp een gespecialiseerde training of certificering vereist, zorg dan dat je alle gepaste kwalificaties vermeldt. 

2. Polijst de online reputatie van je merk.

Hoe beter de online reputatie van je merk, hoe betrouwbaarder je website zal zijn in de ogen van Google. Verbeter je online reputatie door je bedrijf te claimen, een sterke sociale media aanwezigheid op te bouwen, je reviews te monitoren, responsief te zijn naar de vragen en klachten van je klanten, getuigschriften op je website te plaatsen en een excellente klantenservice aan te bieden. 

3. Doe een content controle.

Om ervoor te zorgen dat alle content op je website voldoet aan de hoge E-A-T standaard, kun je een content controle gebruiken om de content met een lage E-A-T op te sporen en het te verwijderen of te verbeteren zodat het de autoriteit en betrouwbaarheid van je website in het algemeen niet meer schaadt. 

4. Bied een sterke website beveiliging aan.

Betrouwbaarheid gaat verder dan het onderwerp – het gaat ook over website beveiliging. Een website met een hoge E-A-T score zal niet alleen content hebben die de gebruiker kan vertrouwen, maar zal ook een veilige online omgeving hebben die de persoonlijke informatie van de gebruiker niet blootstellen aan hackers of andere types van online fraude. Als je het nog niet hebt gedaan, upgrade dan je site naar de veilige SSL/HTTPS connectie, gebruik een virus checker, houd je software up to date, zorg dat je een beveiligde website hosting provider gebruikt, en geef beveiligde site labels weer om te laten zien dat je informatie van de bezoeker veilig houdt. 

5. Bouw backlinks.

Volgens Google zijn backlinks – inkomende hyperlinks van andere websites naar die van jou – een van de top drie belangrijkste ranking factoren. Om de autoriteit van je website te verbeteren, moet je werken aan het krijgen van backlinks van hoge kwaliteit van andere websites door het creëren van waardevolle content die interesse wekt, het vinden van goede link kandidaten en ze vragen naar jouw site te linken, en door het verwijderen van slechte backlinks.

Hulp nodig?

Heb jij hulp nodig bij het verbeteren van je eigen website? Doelbewust Online Marketing Bureau kan je helpen. Neem vrijblijvend contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.

Contact opnemen

bron: https://www.websolutions.com/blog/what-is-e-a-t-and-how-can-you-optimize-your-website-for-it/