fbpx Menu

Wat is linkbuilding en waarom is het belangrijk?

LinkbuildingLinkbuilding is misschien een moeilijke term, het is wel een van de essentiële onderdelen van SEO om te werken aan je online vindbaarheid. Linkbuilding is het verzamelen van relevante linkjes van andere webpagina’s naar jouw website. Het doel van linkbuilding is het verbeteren van je positie in de zoekmachine op specifieke zoekwoorden.

Alle links die verwijzen vanaf andere websites naar jouw website wordt je linkprofiel genoemd. De waarde van die andere websites speelt daarbij een belangrijke rol. Het moet namelijk wel gaan om websites van een bepaalde kwaliteit en relevantie.

Domein autoriteit & pagina autoriteit

Verschillende tools voor SEO zoals Open Site Explorer drukken de waarde van een website uit in domein autoriteit. Deze waarde ligt tussen 0 en 100. Naast de verschillende domeinen en het aantal links dat er naar de website linken wordt deze waarde vastgesteld op basis van nog veel meer factoren. Gaat een website net online, dan heeft deze nog een lage domein autoriteit. De reden is simpel: er zijn nog niet veel links verzameld naar de website. Let op dat het hierbij wel om een nieuwe website gaat. Een website met een nieuwe vormgeving kan de huidige domein autoriteit behouden door 301’s te gebruiken. Met behulp van een 301 link je de oude pagina naar de nieuwe variant. Op die manier behoud de pagina zijn waarde.

De pagina autoriteit is hetzelfde als de domein autoriteit, alleen geldt de pagina autoriteit voor één bepaalde subpagina binnen de website en de domein autoriteit voor alle pagina’s (het gehele domein).

Natuurlijk linkprofiel bij linkbuilding

Google ziet het liefste een natuurlijk linkprofiel. Dat wil zeggen een profiel dat zowel bestaat uit linkjes via verschillende kanalen als een profiel dat geleidelijk wordt opgebouwd. Dat komt omdat sommige websites probeerden om via trucjes een hoge positie in de zoekmachine te realiseren. Denk bijvoorbeeld aan het inkopen van duizenden links in één keer.

Links verzamelen

Bij het verzamelen van links naar je website zijn er veel verschillende factoren die een rol spelen. Enkele factoren zijn:

  • Autoriteit van de website: houd de domein autoriteit van de website die naar je linkt in de gaten. Je kunt Open Site Explorer gebruiken om dit te controleren.
  • Relevantie van de link: als je website over auto’s gaat, is het niet zinvol om een link te ontvangen van een website van bijvoorbeeld een hovenier. Het streven is naar een link die gaan over hetzelfde onderwerp als jouw website.
  • Plaats op de website: een link die midden op een pagina staat in een stuk tekst heeft meer waarde dan een link in een lijst met linkpartners.
  • Ankertekst: dit is de tekst die wordt gebruikt voor de link (de tekst die je aan kunt klikken). Even terug naar de website over auto’s. Als Google de link oldtimers ziet in een stuk tekst, dan verwacht Google dat het onderwerp van de pagina waarnaar de link verwijst over oldtimers gaat.

Meer weten over linkbuilding?

Wil je weten wat wij voor je kunnen betekenen met linkbuilding? Bel ons op 0318 – 240 240 of ga naar contact.