Wat zijn trefwoorden? Hoe ze te gebruiken voor SEO

Trefwoorden zijn de woorden en woordgroepen die mensen in zoekmachines typen om te vinden wat ze zoeken. Als je bijvoorbeeld een nieuwe jas wilt kopen, type je iets als ‘leren herenjack’ in Google. Ook al bestaat die zin uit meer dan één woord, het is nog steeds een trefwoord. Natuurlijk gebruikt niemand buiten de SEO-industrie deze terminologie. De meeste mensen zouden ze Google-zoekopdrachten of -query’s noemen. Weet gewoon dat zoekwoorden synoniem zijn met beide dingen.

Zoekwoorden zijn belangrijk omdat jouw website kan worden weergegeven wanneer mensen ze in zoekmachines typen. Als je bijvoorbeeld googlet op ‘hoe SEO te doen’, verschijnen we bovenaan:

1 hoe seo google zoeken

Omdat dit zoekwoord maandelijks naar schatting 1.700 zoekopdrachten krijgt in de VS, worden veel bezoekers onze kant opgestuurd door bovenaan in Google te verschijnen. We hebben de afgelopen maand zelfs meer dan 900 bezoeken van dit zoekwoord gehad.

2 hoe seo keywords explorer te doen

3 hoe seo google search console te doen

Als je bovenaan Google verschijnt voor een relevant zoekwoord, kan dat veel verkeer je kant op leiden, maar hoe doe je dat? Er zijn twee manieren.

  1. PPC-advertenties (Pay Per Click)
  2. SEO (zoekmachine optimalisatie)

BETALEN PER KLIK (PPC)

PPC is waar je Google betaalt om je webpagina weer te geven in de resultaten voor specifieke zoekwoorden. Als je bijvoorbeeld e-mailmarketingsoftware verkoopt, kun je op die term bieden en bovenaan de zoekresultaten van Google verschijnen wanneer mensen ernaar zoeken. Dat is wat Campaign Monitor doet.

4 ppc campagnemonitor

Dit staat bekend als PPC-advertenties (Pay Per Click). Google heeft een platform waar je zoekwoorden kunt kiezen om op te bieden. Google toont jouw advertentie vervolgens in de zoekresultaten. Elke keer dat iemand op die advertentie klikt en op jouw website terechtkomt, brengt Google je geld in rekening. Je kunt betaalde resultaten onderscheiden van organische (niet-betaalde) resultaten omdat ze zijn gemarkeerd als advertenties.

ZOEKMACHINEOPTIMALISATIE (SEO)

SEO is het proces van het optimaliseren van jouw webpagina’s om te ranken in de organische resultaten van Google. En het is de taak van Google om voor elke zoekopdracht de beste, meest relevante resultaten te rangschikken. Als Google jouw pagina het ‘beste’ resultaat vindt voor de juiste termen, krijg je een consistente stroom van ‘gratis’ bezoeken aan je website. Het Ahrefs-blog krijgt bijvoorbeeld elke maand naar schatting 383.000 organische bezoeken van Google.

5 ahrefs blogverkeer

We staan op nummer 1 voor zoekwoorden als “SEO-audit”:

6 seo-auditrangschikking

 Tools voor zoekwoordonderzoek”:

7 rangschikking van tools voor zoekwoordonderzoek

En “lokale SEO”:

8 lokale seo-ranglijst

Aangezien we SEO-tools verkopen, sturen al deze zoekwoorden potentiële klanten onze kant op en dragen ze bij aan ons resultaat.

De meeste mensen hebben een idee van de zoekwoorden waarop ze willen ranken in Google. Maar het is onmogelijk om alles te weten waar mensen naar zoeken. Daarom loont het om wat onderzoek te doen om meer zoekwoordideeën te vinden. Er zijn veel manieren om dit te doen, maar de gemakkelijkste methode is om een hulpprogramma voor zoekwoordenonderzoek te gebruiken.

De meeste van deze tools werken op dezelfde manier. Je voert een paar brede zoekwoorden in die verband houden met jouw branche, de zogenaamde seed-zoekwoorden, en de tool schopt enkele gerelateerde zoekwoordideeën terug. Stel bijvoorbeeld dat je online hoofdtelefoons verkoopt. Jouw seed-zoekwoorden kunnen ‘hoofdtelefoons’, ‘oordopjes’, ‘oortelefoons’ en ‘beats’ zijn. Laten we die eens in de Zoekwoordenverkenner van Ahrefs stoppen en dan een van de rapporten met zoekwoordideeën bekijken.

9 zoekwoordverkennerideeën

We zien meteen meer dan twee miljoen gerelateerde zoekwoordideeën, compleet met maandelijkse zoekvolumes, de gemiddelde kosten per klik (CPC) voor betaalde advertenties en tal van andere SEO-statistieken.

Niemand kan op elk zoekwoord ranken en niemand kan op elk zoekwoord bieden. Om die reden is het belangrijk om je gevechten verstandig te kiezen. Laten we een paar zoekwoordstatistieken en kenmerken bekijken om je te helpen de beste te kiezen.

  1. Zoekvolume
  2. Zoekintentie
  3.  Waarde’
  4. Moeilijkheidsgraad trefwoord

ZOEKVOLUME

Zoekwoorden variëren in populariteit. Er zijn bijvoorbeeld naar schatting 35.000 maandelijkse zoekopdrachten voor ‘hoe te posten op instagram’. Maar slechts 1.200 voor “hoe backlinks te krijgen.”

10 zoekwoordpopulariteit

Betekent dit dat het beter is om te rangschikken voor “hoe te posten op instagram” dan “hoe backlinks te krijgen?” Niet altijd. Het heeft geen zin om dat eerste zoekwoord te rangschikken als je SEO-software zoals wij verkoopt. Het kan veel bezoekers trekken, maar geen van hen zal waarschijnlijk kopen wat we verkopen. Je moet zoekwoorden vinden die relevant zijn voor wat jouw bedrijf doet, en deze vervolgens relatief beoordelen. Zo zijn er elke maand 2.200 zoekopdrachten voor ‘SEO-tips’ versus 350 voor ‘afbeeldings-seo’.

11 twee trefwoorden

Omdat het voor ons logisch zou zijn om voor beide zoekwoorden in Google te verschijnen, moeten we waarschijnlijk prioriteit geven aan de eerste. Waarom? Het heeft meer zoekopdrachten. We zouden waarschijnlijk meer verkeer krijgen van de eerste plaats voor dat zoekwoord dan voor het andere. In de Keywords Explorer van Ahrefs kun je het zoekvolume voor bijna elk trefwoord controleren. Typ gewoon je zoekwoord, kies een land en je ziet landspecifieke en wereldwijde volumes:

12 SEO tips zoekvolume

BELANGRIJK

Hoewel het zoekvolume een goede voorspeller is van het verkeerspotentieel in het algemeen, is het niet perfect. Kijk maar eens naar deze twee trefwoorden:

13 twee trefwoorden

Afgaande op hun zoekvolumes, zou je denken dat de pagina met de hoogste ranking voor ‘SEO-tips’ het meeste organische verkeer zou krijgen. Maar als we de huidige toppagina’s voor elke term in Site Explorer controleren, zien we dat het tegenovergestelde waar is.

15 seo tips top ranking

15 indienen bij de hoogste ranking van zoekmachines

ZOEKINTENTIE

Stel je voor dat je robotstofzuigers online verkoopt. Kijkend naar het zoekvolume voor ‘robotstofzuiger’, lijkt het een fatsoenlijk zoekwoord om een productpagina op te rangschikken.

17 robotstofzuiger zoekvolume trefwoorden verkenner

Per slot van rekening willen mensen die op zoek zijn naar ‘robotstofzuiger’ er waarschijnlijk een kopen en je verkoopt ze. Wat is het probleem? Het probleem is dat de meeste mensen die op dit zoekwoord zoeken, nog niet klaar zijn om te kopen. Ze zijn gewoon op zoek naar recensies en inzichten in de beste beschikbare modellen. Hoe weten we? Kijk naar de zoekresultaten in Google.

18 robotstofzuigerresultaten

Je kunt zien dat ze bijna allemaal samengestelde lijsten zijn van de beste robotstofzuigers door websites met consumentenrecensies. Dat is belangrijk, want het is de taak van Google om de meest relevante zoekresultaten aan gebruikers te leveren. Als de meeste daarvan lijsten zijn met de beste robotstofzuigers, dan kunnen we aannemen dat dit is wat zoekers willen zien. In SEO staat dit bekend als zoekintentie. Als je de beste kans wilt maken om voor jouw zoekwoorden in Google te ranken, moet je inhoud maken die aansluit bij de intentie. Met andere woorden, probeer je startpagina niet te rangschikken voor een trefwoord waar zoekers naar blogberichten zoeken, en vice versa.

 WAARDE’

Mensen hangen vaak vast aan het zoekvolume en de intentie zonder stil te staan bij de waarde van een zoekwoord. Dat is een vergissing. Stel dat je online pizzaovens verkoopt. Je ziet misschien een trefwoord als ‘pizzadeeg’ met zijn 43.000 maandelijkse zoekopdrachten en denkt dat het een goed idee is om ervoor te ranken.

18 zoekvolume voor pizzadeeg

Maar je moet je afvragen hoeveel van die mensen waarschijnlijk een pizzaoven willen kopen? Het realistische antwoord is waarschijnlijk geen. De meesten zijn vrijwel zeker gewoon op zoek naar een snel recept. Het is onwaarschijnlijk dat ze binnenkort een paar honderd dollar op een pizzaoven willen laten vallen.

Dus hoe beoordeel je de waarde van een zoekwoord? Als je zoekwoorden in bulk analyseert in een hulpprogramma voor zoekwoordonderzoek zoals Keywords Explorer, kun je CPC gebruiken voor een zeer ruw idee van ‘waarde’. Dit laat zien hoeveel adverteerders gemiddeld bereid zijn te betalen voor een klik op het zoekwoord.

19 pizza cpc

Het idee hier is dat als mensen bereid zijn goed geld te betalen voor klikken, er enige waarde moet zijn in het verkeer van dat zoekwoord. De dingen zijn echter niet zo eenvoudig. Het feit dat een zoekwoord waarde heeft voor één persoon, betekent niet noodzakelijkerwijs dat het waarde voor je heeft. Neem bijvoorbeeld ‘linkbuildingservice’:

20 linkbuilding service cpc

Het heeft een hoge CPC en het is gemakkelijk te begrijpen waarom. Er is veel geld te verdienen met het verkopen van linkbuildingdiensten, en de bedrijven die dit doen, zijn bereid goed geld te betalen voor dit verkeer. Omdat we echter geen linkbuilding-services verkopen, heeft het niet veel waarde voor ons.

MOEILIJKHEIDSGRAAD TREFWOORD

Stel dat je het perfecte zoekwoord heeft gevonden. Er zijn veel mensen die ernaar zoeken, je pagina komt overeen met de zoekintentie en het lijkt waardevol. Je zou achter dat zoekwoord moeten gaan, toch? Niet noodzakelijk. Het hangt ervan af hoe moeilijk het zal zijn om voor te rangschikken. Kijk bijvoorbeeld naar “hypotheekbetaalcalculator”:

21 hypotheek betalingscalculator trefwoord moeilijkheidsgraad

Het heeft een moeilijkheidsgraad voor zoekwoorden van 84. Aangezien onze schaal loopt van 0-100, is dat behoorlijk hoog. Het betekent dat veel van de best gerangschikte pagina’s veel links van andere websites bevatten. Omdat backlinks een belangrijke rankingfactor zijn, zou het moeilijk zijn om de andere pagina’s te overtreffen zonder veel hoogwaardige links te krijgen. Dat gezegd hebbende, rangschikken in Google is meer dan het krijgen van backlinks. Dus hoewel Keyword Difficulty handig is om een globaal idee te krijgen van de moeilijkheidsgraad, zijn er nog andere dingen waar je rekening mee moet houden. Lees wat ze zijn in onze volledige gids voor het beoordelen van de moeilijkheidsgraad van zoekwoorden.

De meeste handleidingen zeggen dat je dit soort dingen moet doen om te optimaliseren voor zoekwoorden:

  • Neem het trefwoord op in de titeltag
  • Neem het trefwoord op in de URL
  • Vermeld je zoekwoord op je hele pagina
  • Neem long-tail zoekwoorden op in jouw exemplaar

Hoewel het zinvol is om veel van deze dingen te doen, is het niet de primaire manier waarop je voor een zoekwoord optimaliseert. De belangrijkste manier om te optimaliseren voor een zoekwoord is om de zoekintentie te matchen. We hebben hier iets eerder over gesproken, maar het is belangrijk om te benadrukken hoe belangrijk dit is. Als je probeert te rangschikken voor “gietijzeren koekenpan” met een blogpost, zal dit waarschijnlijk niet gebeuren. Google weet dat zoekers zich in de koopmodus bevinden, niet in de leermodus. Daarom zijn de top vijf resultaten allemaal product- en categoriepagina’s van e-commercesites.

22 zoekintentie e-commerce

Maar het matchen van zoekintenties gaat niet alleen over het creëren van het juiste type inhoud. Je moet ook praten over de dingen die zoekers verwachten te zien. Stel dat je bijvoorbeeld wilt rangschikken voor ‘backlinks’.

Je kunt aan de huidige pagina’s met de hoogste rangorde zien dat zoekers een blogpost willen, dus je weet dat dit het type inhoud is dat je moet maken. Maar waar moet je precies over schrijven? Wat moet de hoek van je post zijn? Je kunt hier een idee van krijgen door naar de pagina’s met de hoogste ranking te kijken. In dit geval hebben bijna alle berichten dezelfde hoek: “wat zijn backlinks?”

23 backlinks zoekintentie

Om de beste kans te maken om te worden gerangschikt voor deze zoekopdracht, zou je dit voorbeeld willen volgen. Maar stop daar niet. Je moet ook controleren wat de pagina’s met de hoogste rangorde nog meer behandelen. Bijna elke pagina die rangschikt voor ‘backlinks’ omvat bijvoorbeeld drie subonderwerpen:

  • Wat zijn backlinks?
  • Waarom zijn backlinks belangrijk?
  • Welke soorten backlinks zijn er?

Dat vertelt je dat de meeste zoekers de antwoorden op die vragen willen weten, dus je moet ze in je bericht opnemen.

Als je al eerder iets over trefwoordonderzoek hebt gelezen, ben je misschien de term long-tail-zoekwoorden tegengekomen. De meeste gidsen definiëren deze als trefwoorden die uit veel woorden bestaan, maar dat is niet helemaal juist. Longtail-zoekwoorden zijn zoekopdrachten met een laag individueel zoekvolume. Hoewel het waar is dat langere, meer specifieke zoekwoorden doorgaans een lager zoekvolume hebben, kunnen zinnen van één of twee woorden long-tail zoekwoorden zijn. In feite zijn er meer dan 350 miljoen zinnen van één en twee woorden in onze database met minder dan tien maandelijkse zoekopdrachten.

24 long tail-zoekwoorden

Mensen zeggen ook dat long-tail zoekwoorden gemakkelijker te rangschikken zijn. Dat kan waar zijn, maar niet altijd. Het is nauwkeuriger voor wat we ‘actuele long-tail-zoekwoorden’ noemen dan ‘ondersteunende long-tail-zoekwoorden’. Verward? Laten we een korte blik werpen op deze twee groepen.

WAT ONDERSTEUNEN LONG-TAIL ZOEKWOORDEN?

Het ondersteunen van long-tail zoekwoorden zijn onpopulaire manieren om naar een populair onderwerp te zoeken. Kijk bijvoorbeeld naar deze zoekwoorden:

25 ondersteunende longtail-zoekwoorden

Elk van hen heeft minder dan 50 maandelijkse zoekopdrachten, maar het zijn allemaal minder populaire manieren om te zoeken naar “hoe om gewicht te verliezen” – een trefwoord met 89.000 maandelijkse zoekopdrachten in de VS.

26 hoofd trefwoord

Google weet dit en daarom staat dezelfde pagina op nummer 1 voor al die zoekopdrachten.

27 ondersteunende zoekwoordrangschikkingen

Dit is niet ongebruikelijk. Uit ons onderzoek blijkt dat de gemiddelde pagina met de hoogste ranking ook scoort voor ongeveer duizend andere zoekwoorden in de top 10:

gemiddelde zoekwoordrangschikking op positie 1

Hieruit zijn twee lessen te trekken:

De eerste is dat het rangschikken voor het ondersteunen van long-tail-zoekwoorden meestal niet eenvoudiger is  dan het rangschikken voor de meest populaire manier om naar het onderwerp te zoeken (bijvoorbeeld “hoe om gewicht te verliezen”). Je kunt daar bewijs van zien als je de Trefwoord Moeilijkheidsscore voor “hoe om gewicht te verliezen” vergelijkt met de andere lange-staartvarianten hierboven. Ze zijn allemaal hoog.

28 ondersteunende long tail-zoekwoorden kd

De tweede is dat je jouw pagina niet moet optimaliseren voor een ondersteunend long-tail-zoekwoord. Je moet het optimaliseren voor de meest populaire manier om naar het onderwerp te zoeken.

WAT ZIJN ACTUELE LONGTAIL-ZOEKWOORDEN?

Topische long-tail-zoekwoorden zijn zoekwoorden met lage individuele zoekvolumes die de meest populaire manier zijn om naar een onderwerp te zoeken. Een goed voorbeeld van een actueel longtail-zoekwoord is de zoekopdracht ‘keyword kannibalisatie’:

29 actueel longtail-zoekwoord

Het krijgt slechts 250 zoekopdrachten per maand, maar dat is niet omdat er een meer populaire manier is om naar het onderwerp te zoeken. Het is omdat zo weinig mensen om het onderwerp geven dat het slechts een handvol maandelijkse zoekopdrachten krijgt. Hieruit zijn twee lessen te trekken:

De eerste is dat actuele longtail-zoekwoorden vaak gemakkelijker te rangschikken  zijn omdat ze minder concurrerend zijn. Mensen zijn niet bereid om veel tijd en moeite te investeren in het rangschikken van onderwerpen met weinig verkeer.

De tweede is dat actuele long-tail-zoekwoorden tonnen verkeer naar jouw site kunnen sturen. Je hoeft alleen maar te rangschikken voor veel van hen. Je kunt actuele long-tail-zoekwoorden vinden in Keywords Explorer door naar een onderwerp te zoeken en vervolgens te filteren op zoekwoorden met een laag volume en een lage moeilijkheidsgraad. Als het ‘hoofdonderwerp’ overeenkomt met het zoekwoord zelf, is dit meestal een actueel long-tail-zoekwoord.

30 vind actuele lange staarten

Het hoofdonderwerp voor ‘keto en migraine’ is bijvoorbeeld hetzelfde als het zoekwoord. Als we naar de zoekresultaten voor dit zoekwoord kijken, zien we dat meerdere pagina’s een paar honderd bezoeken per maand krijgen met weinig backlinks.

31 keto en migraine actueel lange staart

Het zou waarschijnlijk vrij eenvoudig zijn om voor dit zoekwoord te ranken, zelfs met een relatief nieuwe website, zolang je inhoud maar goed is geoptimaliseerd.

LAATSTE GEDACHTEN

Zoekwoorden zijn de basis van SEO. Je kunt onmogelijk inhoud voor zoekmachines maken of optimaliseren, tenzij je weet waar mensen naar zoeken en wat ze willen zien.

Bron: https://ahrefs.com/blog/what-are-keywords/

Wil je meer verkeer naar je website?

Wij zijn Doelbewust en zorgen voor meer verkeer naar je website. Wil je dat ook?

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij helpen ambitieuze ondernemers met online succes en groei van hun bedrijf middels kennis gedreven online marketing.

Google Beoordelingen
4.4
Gebaseerd op 40 beoordelingen
js_loader
GRATIS STRATEGIEGESPREK

Plan een gratis telefonisch strategiegesprek in

Ook interessant voor jou

Wat is kwaliteitsinhoud?

Kwalitatieve inhoud is subjectief. Sommige mensen willen een samenvatting op beginnersniveau, terwijl anderen meer diepgang en deskundige inzichten willen. Inhoud van hoge kwaliteit zal beter zijn dan

Lees verder »