Microsoft 365 opzetten
Check welk abonnement je graag zou willen gebruiken: https://www.microsoft.com/nl-nl/microsoft-365/business. In de meeste gevallen is Business Standard (de tweede optie) al genoeg om door te gaan. Vervolgens klik je op Nu Kopen bij het juiste abonnement.
Let op: de Basic versie biedt geen toegang tot de Outlook, Word en Powerpoint apps, zowel op telefoon als op desktop. Alleen tot de webversies.
Let nogmaals op: de prijzen zijn per mailadres. Dus voor info@ en adminstratie@ wordt 2x het maandelijkse bedrag afgeschreven.
Bekijk de beschikbare pakketten
Gegevens invullen
Gebruik in het eerste scherm het mailadres wat je wil gaan gebruiken. Bijvoorbeeld info@domeinnaam.nl
Vul de nodige onderdelen in bij “over u”.
Voltooi vervolgens de telefoonverificatie. Daarna word je doorgestuurd naar scherm 2.
Aanmeldgegevens
Gebruikersnaam: je naam in kleine letters
Domeinnaam: websitenaam zonder .nl of .com
Wachtwoord: zelf instellen en goed opslaan.
Betaling toevoegen
Selecteer hoeveel accounts je wil gebruiken. Dus als je een info@ en een naam@ mailadres wil vul je hier 2 in. Dit is later ook nog aan te passen.
De knop “Betalingswijze toevoegen” is eerst nog grijs, klik op “Bijwerken” onder het invulvlak om door te gaan.
Stel vervolgens de betaalmethode in.
Betaalmethode
Je komt nu op een pagina om de betaling in te stellen. Deze wordt per maand automatisch gefactureerd. Houd de volgende gegevens paraat. Een aantal gegevens zullen al zijn ingesteld.
- Bedrijfsnaam *
- Naam *
- Adresregel 1 (straat + huisnummer) *
- Adresregel 2 (optioneel)
- Postcode *
- Plaats *
- Naam + E-mail primaire contactpersoon *
Je hebt de keuze uit deze betaalmethoden:
- Creditcard
– Kaartnummer, verloopdatum, CVC * - Paypal
– Inloggen bij Paypal * - Bankrekening toevoegen
– Tenaamstelling, IBAN, SWIFT/BIC
Mail opzetten
Klik in het dashboard op “Set up email with a custom domain . Kies vervolgens de juiste optie voor jou. In de meeste gevallen zul je al een domeinnaam hebben en klik je op de blauwe knop.
Je krijgt dan dit scherm voor je. Klik onderaan op continue.
Domeinnaam toevoegen
Vul je website naam in met de .nl of .com, bijvoorbeeld: doelbewust.nl
en klik op continue onderaan.
Verifiëren
Als je domein bij ons staat kun je deze records doorsturen naar support@doelbewust.nl. Je hoeft alleen het MX gedeelte op te sturen.
Als je zelf je domein beheert kun je dit instellen bij jouw provider of doorsturen naar je ICT partij.
In beide gevallen is het fijn om dit als tekst in de mail te kopiëren.
Wanneer het is ingesteld klik je op “Verify” onderaan. Als dit niet werkt kun je contact opnemen met support@doelbewust.nl.
E-mail adres aanmaken
Maak je info@ of dergelijke mailaccount aan.
Let op, je wordt hierna uitgelogd en gevraagd opnieuw in te loggen met dit mailadres en je eerder gemaakte wachtwoord.
Je wordt automatisch doorgestuurd naar een scherm om extra DNS records toe te voegen. Deze kun je op dezelfde manier regelen als eerder.
Wanneer deze records ingesteld zijn kun je de setup afronden en inloggen bij je Outlook omgeving. Dit kan via de webmail of direct in de outlook app op je pc of telefoon.
Inloggen bij de Outlook App
Bovenin de Outlook app heb je tegenwoordig een toggletje staan voor het uitproberen van de nieuwe versie. Wanneer je die aan zet kom je in de nieuwe omgeving waar je een account kan instellen. Je krijgt meteen een inlogscherm en anders kun daar je met de rechtermuisknop een account toevoegen.
Afronding
spf: Zorg ervoor dat google bij je SPF record in de DNS van je domeinnaam is geverifiëerd. Je kan dit vragen aan je domeinbeheerder of dit zelf instellen met deze include:
Hostnaam | Type | TTL | Adres |
@ | TXT | 300 of providerstandaard | v=spf1 include:spf.protection.outlook.com ~all |
dmarc: Als dit er nog niet in staat plaats het volgende record in je DNS:
Hostnaam | Type | TTL | Adres |
_dmarc | TXT | 300 of providerstandaard | v=DMARC1; p=quarantine; sp=quarantine; pct=100; |
dkim: Tot slot is het sinds 2024 verplicht om DKIM ingesteld te hebben. Daarover hebben we ook een uitleg in de helpdesk.
Migreren van oude mails (optioneel)
https://admin.exchange.microsoft.com/#/migrationbatch
2-factor authenticatie uitzetten (optioneel)
Standaard staat 2-factor authenticatie aan bij Microsoft. Mocht je dit uit willen zetten kun je de stappen achter deze links volgen:
https://learn.microsoft.com/en-us/entra/fundamentals/security-defaults
Licentie upgraden
Terug naar de helpdesk