seo strategie voor online succes

SEO of zoekmachine optimalisatie is onderdeel van de online marketingmix en één van de weinige online marketing kanalen die voor gratis conversies kan zorgen. Het is een kanaal dat, wanneer je het goed doet, zonder advertentiekosten voor een stroom duurzaam kwalitatief verkeer kan zorgen. Een goed begin is het halve werk is hier wel een uitspraak die van toepassing is. Een goed begin betekent bij SEO het verschil tussen succes en falen. Zoekmachine optimalisatie mag dan een gratis kanaal zijn in termen van het uitblijven van advertentiekosten, het kost wel de serieuze inspanningen om dat gratis verkeer binnen te halen.

online-marketing-bureau-doelbewust

SEO STRATEGIE STAPPENPLAN

Als je je website wil optimaliseren om hoger in de zoekresultaten van zoekmachines als Google te komen, is een gedegen strategie en planning essentieel.

Bij SEO liggen de meeste werkzaamheden in het begin en zie je de resultaten pas na een tijdje. Als je dus geen goede strategie en planning hebt, kun je na veel inspanningen achteraf er achter komen dat je de verkeerde weg in bent geslagen.

Bij Doelbewust denken we samen met jou na over de juiste SEO strategie voor jouw bedrijf. Dit doen wel volgens ons SEO stappenplan:

1 Bepalen van de juiste SEO doelen

Bij elke strategie is het belangrijk van tevoren heldere en concrete doelen op te stellen. Wanneer is iets succesvol en hoe meet je dat? Als je dit helder hebt weet je tijdens de uitvoering van je strategie of deze werkt en waar je voor aanpassingen moet zorgen. Denk hierbij aan de volgende prestatie indicatoren:

  • Stijging van Google posities van geselecteerde relevante zoektermen
  • Ontwikkeling van het organische zoekverkeer op jouw website
  • De groei van het aantal SEO conversies van de SEO selectie

Concrete doelen hierbij zouden dan kunnen zijn:

  • Top 10 posities van de geselecteerde keywords in 6 maanden
  • Een groei van het totale organische verkeer met 15% in jaar 1
  • 25% meer conversies afkomstig van de SEO selectie landingspagina’s

2 Inventarisering en analyse van je vertrekpunt

Bij SEO is het van belang dat je je richt op de juiste zoektermen en de zoekintentie die met die termen samenhangen. Het hebben van posities in Google is geen doel op zich; uiteindelijk wil je er natuurlijk waardevolle leads of bestellingen mee behalen. Bij Doelbewust gaan wij daarom altijd met de ondernemer in gesprek voor  een uitgebreide inventarisatie. Het bepalen van waardevol verkeer begint bij de kern van een organisatie en het specifieke aanbod aan diensten of producten.

Van daaruit volgt een zoektermen onderzoek waarbij het online aanbod en de daarbij behorende relevante zoektermen geanalyseerd wordt op zoekvolume, relevantie en concurrentie. De zoektermen van het zoektermen onderzoek worden vervolgens geanalyseerd op de huidige SEO prestaties; de posities en het organische verkeer van de website voor het optimalisatietraject. Op deze manier wordt duidelijk wat je vertrekpunt is en kun je het toekomstige succes van de SEO werkzaamheden meten. 

Bij het bepalen van je vertrekpunt is het ook belangrijk een technische analyse te maken om, onder andere, te kijken of er blokkades voor Google zijn en je website snel genoeg is om de strijd met de concurrentie aan te gaan. Een technisch goed functionerende website is een belangrijke randvoorwaarde voor het optimale effect van andere SEO werkzaamheden als content optimalisatie en linkbuilding.

3 Succesvolle selectie maken – focus

Het is goed om een overzicht te hebben van het complete SEO zoektermen speelveld van een bedrijf, maar uiteindelijk moeten er keuzes worden gemaakt. Bij Doelbewust toetsen we het zoektermen onderzoek daarom ook altijd met de klant. Wat zijn echt de zoektermen die het meest bij de onderneming passen, het meeste zoekvolume hebben, de hoogste conversie potentie hebben en daarnaast ook haalbaar zijn.

Wat hieruit voortkomt is een SEO selectie die de focus heeft van je inspanningen. Vervolgens kan er begonnen worden aan het opstellen van de SEO planning.

Het maken van een zoektermen selectie wil overigens niet zeggen dat er alleen aan de posities van een aantal pagina’s gewerkt wordt; door het bouwen aan de autoriteit van een website en het uitvoeren van technische optimalisaties profiteert de website als geheel. De focus termen krijgen alleen op het gebied van content- en linkbuild werkzaamheden directe aandacht.

4 SEO planning en uitvoering

Als je weet wat je focus is kun je een planning gaan maken voor je optimalisatietraject. Je hebt 3 componenten die je kunt inzetten om SEO resultaten positief te beïnvloeden, te weten Content, Techniek en Autoriteit. De werkzaamheden die bij deze SEO componenten horen moeten zorgvuldig worden ingepland.

  • Content: aan de hand van je selectie SEO focus zoektermen moet worden gekeken of er voor deze zoektermen reeds bestaande content is op de website die geoptimaliseerd kan worden of dat er nieuwe pagina’s geschreven dienen te worden. Vervolgens moet er op basis van deze content werkzaamheden inventarisatie een realistische tijdsinschatting en planning worden gemaakt. Zo weet je wanneer je hiervan resultaat mag verwachten.
          Uitvoerende werkzaamheden
    • Bestaande pagina’s SEO optimaliseren op basis van de focus zoektermen uit het zoekwoorden onderzoek
    • Nieuwe pagina’s SEO pagina’s schrijven op basis van de focus zoektermen uit het zoekwoorden onderzoek.
    • Zorgen voor interne link verwijzingen tussen de pagina’s in de juiste verhoudingen
  • Techniek en Structuur: om voor je zoektermen topposities te krijgen moet je website als geheel technisch goed in elkaar zitten. Zoals eerder genoemd moeten er geen elementen inzitten die een goede indexatie van Google in de weg zitten. Bij het technische component hoort ook een goede SEO structuur van de website. Hierin moeten je focus pagina’s de juiste plek en nadruk krijgen. Bij het vertrekpunt is gekeken wat er op technisch gebied allemaal moet gebeuren om ervoor te zorgen dat de zoekmachines zonder problemen en zo snel mogelijk bij jouw focus pagina’s kunnen komen. Het is belangrijk deze werkzaamheden in te plannen voor- of parallel aan je content werkzaamheden.
         Uitvoerende werkzaamheden
    • Doorvoeren van de aanbevelingen in de technische analyse
    • Bepalen en realiseren van een website / menustructuur die de focus zoektermen centraal stelt
  • Autoriteit: goed geoptimaliseerde content en een website die technisch aan alle SEO vereisten voldoet zijn de eerste voorwaarden om organisch te gaan ranken in de zoekmachines. Vervolgens moet de laatste strijd met de concurrentie worden aangegaan op basis van autoriteit. Dit betekent bij zoekmachine optimalisatie relevante en kwalitatieve externe linkverwijzingen. Eerst moet er voldoende autoriteit op de homepage worden opgebouwd. Daarna moet er worden gewerkt aan de autoriteit van de focus landingspagina’s. Bij het bepalen van het vertrekpunt is gekeken naar de autoriteit van de concurrenten en is er een inschatting gemaakt van wat er voor nodig is om deze voorbij te streven. Dit alles moet in de juiste verhouding en volgens een goed doordacht tijdschema. Ook hier is een gedegen planning dus onontbeerlijk.
       Uitvoerende werkzaamheden
    • Opstellen van link analyse
    • Verkrijgen van kwalitatief hoogwaardige verwijzingenin de juiste verhoudingen

5 Analyse en bijsturing

Het duurt altijd even voordat je van SEO werkzaamheden resultaat mag verwachten. Als je volgens een goed doordachte SEO strategie werkt, weet je dat je resultaten er uiteindelijk zullen komen. Je analyseert de posities van je focus termen na een periode voortdurend en wanneer de eerste termen in de top 10 komen, kijk je waarom andere pagina’s nog achterblijven. Deze optimaliseer je verder tot ook deze posities op de eerste pagina gaan innemen. Ondertussen zorg je door voortdurend te werken aan de autoriteit in de juiste verhoudingen op de juiste plekken voor het laatste zetje van je focus termen naar de echte topposities in de zoektermen.

Als het plafond van je focus termen bereikt is en je hebt hierbij het maximale uit de SEO mogelijkheden van een website in een online markt weten te halen, dan ga je terug naar je zoektermen onderzoek en breid je je zoekvolume bereik nog verder uit volgens je reeds bewezen strategie!

Waarom Doelbewust

Vraag nu gratis SEO advies aan

Er zijn dus heel veel factoren die duidelijk geanalyseerd moeten worden voordat wij jouw bedrijf van concreet SEO advies kunnen voorzien. Wij willen namelijk niet alleen zorgen voor topposities, maar ook voor een sterke toename van de verkoop en leads. Wij voorzien jou graag van gratis en vrijblijvend SEO advies zodat jij duidelijk op de hoogte bent binnen welke termijn jij resultaten kan verwachten en welke investering hier bij hoort.

Wil je meer verkeer naar je website?

Wij zijn Doelbewust en zorgen voor meer verkeer naar je website. Wil je dat ook?

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij helpen ambitieuze ondernemers met online succes en groei van hun bedrijf middels kennis gedreven online marketing.

Google Beoordelingen
4.4
Gebaseerd op 40 beoordelingen
js_loader
GRATIS STRATEGIEGESPREK

Plan een gratis telefonisch strategiegesprek in

Hoe een SEO adviesbureau kan zorgen voor meer leads

Bovenaan staan in Google, daar ligt de kans om te groeien als bedrijf. Waarom? De meeste mensen klikken namelijk op pagina’s die helemaal bovenaan staan in Google. Maar liefst 35% tot 40% van de bezoekers klikken op de website die bovenaan staat. Op de laatste plek van de eerste pagina krijg je gemiddeld 1% tot 2% van alle kliks en op de 5e plek maar liefst 7%. Daarom is het belangrijk dat jouw website prominent in Google staat. Wij als SEO adviesbureau omarmen deze uitdaging. Met onze diepgaande kennis maken wij onze beloftes waar.

Voorzien worden van SEO advies MKB

Elke hoge positie in Google zorgt dus voor een groei van het aantal bezoekers die naar jouw website gaan. Bij ons begint SEO advies bij het onderzoeken van jouw branche. Het uitzoeken van de juiste zoekwoorden. Vooral bij het geven van SEO advies aan MKB bedrijven vinden wij het belangrijk dat ook de concurrentie goed wordt geanalyseerd. We kijken wie op de huidige topposities staan en analyseren hoe groot de kans is dat wij met jouw bedrijf die posities kunnen claimen. Het is bijvoorbeeld makkelijker om gevonden te worden op een zoekterm als ‘’trouwen in Veenendaal’’ dan op ‘trouwen’’. Door goed na te denken over welke zoektermen we gebruiken, komt er ook relevantere bezoekers terecht op jouw website.

Een greep uit onze klanten