Google Analytics opzetten
Voor je aan de slag gaat, lees eerst even wat Google Analytics inhoudt en wat je ermee kunt.
Google account
Je hebt een Google account nodig om Google Analytics aan te kunnen maken. Heb je deze nog niet? Maak dan eerst een Google account aan.
Tip: Je gaat later inloggen via emailadres + wachtwoord
Tip: Maak je een Google account aan vul dan je huidige mailadres in als herstel-mailadres. Anders kan je nooit meer in je analytics als je je wachtwoord vergeten bent van je Google account.
Aan de slag
Ga naar analytics.google.com en klik op Aan de slag. Daar krijg je een aantal stappen voor je om een account aan te maken.
Een account maken
Vul je bedrijfsnaam in als accountsnaam. Daaronder moet je het een en ander aan instellingen aanvinken. Zet daarvan alles aan.
Een property maken
Vul je websitenaam in en zet de Tijdzone op Nederland. Let ook goed op of je Euro aan hebt geklikt. Standaard staat dit op V.S. en Dollar en kan dit later niet aangepast worden.
Beschrijf uw bedrijf
Vul dit naar waarheid in.
Vervolgens krijg je een pop-up van de servicevoorwaarden. Daar moet je mee akkoord gaan.
Kies je bedrijfsdoelen
Kies hier de toepassende doelen voor je bedrijf. In de meeste gevallen zal dit Leads generen en Gebruikersgedrag onderzoeken zijn.
Gegevens verzamelen
Kies voor het opzetten van een Web platform. Je krijgt dan een pop-up om je gegevensstream in te stellen
Gegevensstream instellen
Vul hier de website in zonder https://. Let goed op of jouw website www of geen www gebruikt in de link. De naam van de Stream mag gewoon de leesbare naam zijn van de website.
<head> tracking code
Je krijgt nu een code zoals hiernaast te zien. Kopiëer dit en zet dit in een mailtje naar support@doelbewust.nl. Geef daarbij ook aan voor welke website deze code is.
Je kunt deze pagina nu sluiten, het is niet nodig om te testen.
Doelbewust toegang verlenen
Vergeet niet om ons ook toegang te geven tot je Analytics voor onze werkzaamheden. Daarover hebben we ook een helpdesk item gemaakt:
Afronding
Check de volgende dag of dat er bezoekers zijn binnengekomen. In de meeste gevallen is er na een dag zeker wel een bezoeker op de website gekomen.
Terug naar de helpdesk