Vraag nu jouw gratis website scan aan.
Google Analytics 4: Een gids voor het rapport verkeersacquisitie
Leer hoe je met een paar simpele muisklikken toegang krijgt tot verkeersregistratiegegevens in GA4 en vervolgens hoe je dieper kunt gaan door die gegevens in verdere kleine onderdelen kan verdelen.
Maar als het gaat om Google Analytics 4, ziet het er anders uit en voelt het anders. Misschien heb je geen idee hoe je moet beginnen na de overstap van Universal Analytics naar GA4. Vrees niet! In deze gids leer je:
- Toegang krijgen tot acquisitierapporten in GA4.
- Wat de verschillen zijn tussen gebruikersacquisitie en Traffic-acquisitie.
- Hoe je enkele van de meest bruikbare acquisitierapporten kunt maken die je kent en waar je van houdt van Universal Analytics in Google Analytics 4.
WAAR VINDT JE DE GA4-ACQUISITIERAPPORTEN
Acquisitierapporten live onder Rapporten > Levenscyclus > Acquisitie .
Je merkt meteen dat er eigenlijk twee acquisitierapporten zijn.
Het gebruikersacquisitierapport:
En het rapport Verkeersacquisitie:
Belangrijke verschillen om in gedachten te houden:
- Gebruikersacquisitie: de eerste campagne/bron/medium waargenomen voor de gebruiker (of beter gezegd, voor de browser/cookie)
- Verkeersacquisitie: de campagne/bron/medium van de sessie – dit komt het meest overeen met wat je gewend bent in Universal Analytics
Welke moet je gebruiken?
Dat is aan jou en aan het type analyse dat je probeert te doen (of je wilt weten wat de gebruiker in de eerste plaats naar de site heeft gebracht, of campagne-informatie voor de laatste sessie die iemand naar je site heeft gebracht).
In deze handleiding bekijken we het rapport Verkeersacquisitie.
HET VERKEERSACQUISITIERAPPORT GEBRUIKEN
Wanneer je het rapport Verkeersacquisitie selecteert, zult u merken dat het rapport standaard de weergave Standaard kanaalgroepering van gegevens gebruikt. In UA kunt u een rapport Kanalen selecteren om deze weergave te krijgen, of je kunt ervoor kiezen om rechtstreeks naar het rapport ‘bron / medium’ te kijken. In GA4 kan je al deze weergaven uit één enkele tabel halen. Om dit te doen, kan je de primaire dimensie wijzigen in de vervolgkeuzelijst van de tabel om van dimensieweergave te wisselen.
Als je het bron-/mediumrapport waar we allemaal dol op zijn van UA opnieuw wilt opbouwen , is dat eenvoudig. Eerst wijzig je de primaire dimensie in bron en vervolgens voeg je een secundaire dimensie toe (klik op het +-pictogram) van medium . * Merk op dat er op het moment van schrijven geen enkele primaire dimensie is voor bron / medium , maar dat er een secundaire dimensie voor is. Hopelijk wordt dit snel opgelost in de GA4-rapportage-interface.
Als je een beetje uitgebreider wilt werken met je gegevensanalyse, kan je de primaire dimensieset ongewijzigd laten als Standaard kanaalgroepering en een secundaire dimensie van bron/medium toevoegen . Het is een mooie weergave om de standaardkanaalgroepering op hoog niveau en de meer gedetailleerde uitsplitsing van bron / medium samen te zien, waardoor je de mogelijkheid hebt om gemakkelijk verkeer te scannen en te classificeren in kanalen en verschillende bronnen.
Net als bij Universal Analytics kunnen we ook een tabelrapport filteren in GA4. Als je bijvoorbeeld wilt filteren op verwijzing , kan je het filtervak gebruiken om uw gegevensresultaten te verfijnen. Een belangrijk verschil tussen GA4 en UA is dat het filter dat je hier toevoegt, van toepassing is op zowel de primaire als de secundaire dimensies in de tabel. Dus als het woord “verwijzing” in een van beide kolommen verschijnt, wordt de rij weergegeven. In UA had het eenvoudige filtervak alleen invloed op de primaire dimensie en je zou specifiek een geavanceerde filteroptie voor de secundaire dimensie kunnen toevoegen.
Als je acquisitiegegevens per bestemmingspagina wilt weten, kan je dezelfde methode toepassen om een secundaire dimensie van bron / medium toe te voegen aan een door jouw gemaakt bestemmingspaginarapport.
NU BEN JE EEN GA4-ACQUISITIEMEESTER
Dat is het! En het is niet zo heel anders dan UA. Met een beetje oefening trek je die acquisitierapporten met je ogen dicht en kan je het gebruiken voor je geavanceerde strategieën voor contentpromotie.
Bron: https://searchengineland.com/google-analytics-4-traffic-acquisition-report-385975