Google blokkeert third party cookies vanaf 2022 | Doelbewust
Google blokkeert third party cookies vanaf 2022?
Gratis website scan ontvangen?

Vraag nu jouw gratis website scan aan.

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Google blokkeert third party cookies vanaf 2022?

Google gaat net zoals Safari en Firefox third party cookies blokkeren in de Chrome webbrowser. Maar in tegenstelling tot die andere twee browsers (die al gestart zijn met ze automatisch te blokkeren), gaat google een gefaseerde aanpak nemen. Justin Schuh, de directeur van Chrome engineering, zegt dat het Google’s “intentie is om dit binnen twee jaar te doen.”

Een nieuwe set van technische oplossingen

In plaats van die cookies hoopt Google dat ze een nieuwe set van technische oplossingen voor verschillende dingen, waarvoor nu cookies gebruikt worden, kunnen installeren. Ze hebben allerlei nieuwe technologieën voorgesteld (net als andere browser makers hebben gedaan) die waarschijnlijk minder invasief en irritant zijn dan de zijn geworden.

Deze nieuwe technologieën moeten het makkelijker maken voor adverteerders om bepaalde demografische karakteristieken te targeten zonder specifieke mensen te zoeken, om ervoor te zorgen dat de infrastructuur die veel sites voor het inloggen gebruiken niet breekt, en om de adverteerders te helpen bij een anoniem tracking systeem zodat ze kunnen achterhalen of hun advertenties ook echt tot geconverteerde sales hebben geleid.

Als dit allemaal gebeurt zou het de manier waarop advertentie tracking en privacy werken op het web radicaal veranderen. Het zou ook kunnen leiden tot totaal nieuwe vectoren in de tracking die we ons nu nog niet eens voor kunnen stellen.

Context

De context van Google’s anti-cookie voorstel is dat er een strijd gaande is tussen de browser makers om de toekomst van het web vorm te geven. Aan de ene kant hebben we browsers als Safari en Firefox, browsers met een code die meer en meer een absoluut standpunt innemen tegen cross-site tracking. Aan de andere kant hebben we Google en Chrome, wiens ontwikkelaars proberen om het tracken te verminderen zonder de winst van websites weg te nemen.

Het verschil tussen de browsers zit hem niet in of en hoe ze de technologie gaan implementeren, maar wanneer. Google wil graag nog even wachten, maar Apple en Firefox vinden dat de crisis al te groot is en zijn al begonnen met het blokkeren van third party cookies – misschien zelfs voordat er een goede vervanging is voor sommige gevallen (en in sommige gevallen willen ze misschien niet eens dat er vervanging komt).

Strijd

De strijd is groot en de retoriek wordt scherp. Mensen beschuldigen Apple ervan het web te verstikken ten gunste van een beschermde App Store. Anderen beschuldigen Google ervan dat ze de ad-tracking dystopia graag willen behouden. Google is bang dat het stoppen van cookies er alleen maar tot leidt dat er nieuwe ‘fingerprinting’ methodes worden bedacht die moeilijker tegen te gaan zijn. Maar iedereen ziet natuurlijk dat het wel heel goed uitkomt dat Google het stoppen van ad tracking nog even wil uitstellen.

Maar omdat dit web-mensen zijn, speelt deze strijd zich waarschijnlijk ergens af waar jij niet eens kijkt: email lijsten, github en W3C panels en werkgroepen. Vergeleken met andere technologische gevechten lijkt deze vrij tam en – zoals alle standaard gevechten – gaat hij vrij langzaam. Maar er staat ontzettend veel op het spel: een enorme proportie van de advertenties die je op het web ziet worden gedreven door third party cookies en is deel van een infrastructuur die jouw data bijhoudt en het samen met je identiteit verkoopt. 

Details

De details van de voorstellen worden helaas snel heel ingewikkeld en in vergelijking lijkt het uitleggen van third party cookies nu ook kinderspel. Op een hoog level wil Google een “privacy sandbox” creëren waar websites wat informatie kunnen verzamelen maar uiteindelijk op een muur stuiten waar de browser hen stopt. Apple heeft een API voorgesteld om retail websites te helpen om conversies die google lijkt te waarderen bij te houden, maar de twee bedrijven worden het niet eens over hoeveel informatie gedeeld moet worden. Er zijn voorstellen om mensen in grote demografische “flocks” te groeperen en voorstellen voor vervangende mechanismen om in te loggen met third party services. 

Deze ideeën en meer zullen worden uitgewerkt – en hopelijk gebeurt dat, want als ze dat niet doen zullen de verschillen in hoe mensen het web ervaren steeds groter worden. Ze zullen het nooit allemaal 100% eens worden, maar de hoop is dat ze een soort consensus zullen krijgen over wat er gebeurt met third party cookies. 

Die cookies waren nooit echt bedoeld om zoveel te doen – of om zoveel informatie te bevatten en delen – als dat ze nu doen. De lijst van dingen die third party cookies doen is heel lang en het eens worden over hoe (en of) ze vervangen moeten worden gaat erg lang duren.

Third party coockies gebruiken

Maak jij gebruik van Third party coockies? Bijvoorbeeld voor je retargeting campagnes? Of wil je hier juist gebruik van gaan maken? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.

Contact opnemen

Bron: https://www.theverge.com/2020/1/14/21064698/google-third-party-cookies-chrome-two-years-privacy-safari-firefox


Contact met Vincent Doelman Contact met Vincent Doelman Vincent Doelman / online strateeg
De groeiversnellers voor het MKB