Ranking schommelingen bij publiceren inhoud | Doelbewust
Het effect van Mobile First Design op SEO.
Gratis SEO Scan ontvangen?

Vraag nu jouw gratis SEO scan t.w.v. € 340,- aan.

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Ranking schommelingen bij publiceren nieuwe inhoud

Dit is een onderwerp dat waarschijnlijk ieder SEO bureau aangaat. Google’s John Mueller verklaarde deze week dat er “extreme” rangschikkingsfluctuaties kunnen optreden na het publiceren van nieuwe inhoud. Het is ook niet ongebruikelijk dat deze fluctuaties optreden gedurende maximaal één of twee weken nadat de inhoud is gepubliceerd.

Dit onderwerp is tijdens een hangout op de kantooruren van Google Webmaster Central aan de orde gekomen toen een site-eigenaar de volgende vraag stelde:

“… een deel van onze bezoekers had om informatie over een onderwerp gevraagd, dus hebben we vorige week een pagina gemaakt waarop het beantwoorden van die vragen centraal staat.

Op vrijdag, toen we klaar waren, hebben we het gelanceerd en bij Search Console ingediend. Vrijwel meteen, bij een zoektocht naar het long tail zoekwoord over dat onderwerp, kwamen we op nummer 12 in de ranglijst … en dan komt zaterdag en de pagina is in feite van de index verdwenen naar een plaats waar we hem niet eens meer kunnen vinden.

Een andere pagina op onze site, onze indexpagina, die zelfs helemaal niet gerelateerd is aan dat onderwerp, komt in de honderdtallen op de ranglijst. We proberen uit te zoeken op wat voor een probleem dit kan duiden, of waar we zelfs zouden moeten kijken.”

Mueller zegt dat dit soort situaties “volkomen normaal” is.

Wanneer Google voor het eerst een stuk inhoud indexeert, moet het schatten waar de inhoud in de zoekresultaten moet worden gerangschikt. Soms overschat of onderschat Google de rangordepositie van nieuwe inhoud.

Google zal uiteindelijk de meest geschikte positie bepalen voor die inhoud, wat meerdere weken kan duren. Gedurende die tijd kan de positie op de ranglijst fluctueren totdat het een vaste positie heeft.

Als het gaat om nieuwe inhoud zegt Mueller dat hij verwacht dat rangschikkingen behoorlijk kunnen schommelen. Dit kan zelfs volledig uit de zoekresultatenlijst verdwijnen inhouden, om vervolgens weer te verschijnen.

Je kunt deze vraag & antwoord in de onderstaande video horen vanaf de 3:48 markering. Zie onder de video voor een volledig transcript van Mueller’s reactie.

“Dat kan heel normaal zijn. Het lastige is dat wanneer we nieuwe inhoud vinden, op een nieuwe site of op een bestaande site, we moeten inschatten waar we denken dat we het moeten laten zien waar het relevant is. Soms schatten we redelijk hoog in maar na verloop van tijd wordt dat een vaste positie.

 Het kan dus zijn dat het op ongeveer dezelfde positie komt, het kan zijn dat het even schommelt en dan op ongeveer dezelfde positie komt, of misschien dat het een hogere positie krijgt of misschien dat het een iets lagere positie krijgt.

 Dus met name bij volledig nieuwe content, verwacht ik dat de rangschikkingen die je daar ziet nogal schommelt. Misschien – ik weet het niet, ik verzin gewoon een aantal – een week of twee totdat de dingen min of meer tot rust komen in een staat waarin we zeggen dat dit de normale ranglijst is die we geschikt achten …

 Het is nogal extreem, denk ik, maar het kan zeker gebeuren dat we iets indexeren dat we redelijk hoog rangschikken, dat het een paar dagen volledig verdwijnt en dan weer verschijnt in misschien dezelfde positie of misschien in een iets andere positie.”

Bron: Matt Southern – https://www.searchenginejournal.com/google-expect-extreme-ranking-fluctuations-publishing-new-content/251593/


Contact met Vincent Doelman Contact met Vincent Doelman Vincent Doelman / online strateeg
De groeiversnellers voor het MKB