Vraag nu jouw gratis SEA scan t.w.v. € 340,- aan.
Hoe de zoekwoorden van een website te vinden (organisch en betaald)
In tegenstelling tot sommige adviezen op het web, zul je de trefwoorden van een website niet vinden door de HTML-code te bekijken of de “zoek”-functie te gebruiken. Daar heb je een SEO-tool voor nodig. Duik erin om te zien hoe je echt de organische zoekwoorden van een website kunt vinden (zoekwoorden waarvoor deze in Google rankt) en zelfs betaalde zoekwoorden (zoekwoorden die worden gebruikt om op Google Ads te bieden).
HOE JE DE ORGANISCHE ZOEKWOORDEN VAN EEN WEBSITE KUNT VINDEN (DE JOUWE, DIE VAN JE CONCURRENT EN DIE VAN ALLE ANDEREN)
Zoals hierboven vermeld, heb je een SEO-tool nodig voor de klus. Hier lees je hoe je binnen enkele seconden de trefwoorden van een website kunt vinden met de Site Explorer van Ahrefs. Jij kan:
- Voer de URL van een willekeurige website in. Pas de modus aan om trefwoorden voor het hele domein, een pad of de exacte URL te zien.
- Druk op zoeken.
- Ga naar het rapport Organische zoekwoorden . En daar heb je het: alle zoekwoorden waarop de website scoort in Google.
Samen met de zoekwoorden toont Site Explorer je belangrijke SEO-statistieken, zoals de huidige positie op de SERP’s (pagina’s met zoekresultaten van zoekmachines), zoekvolume, trefwoordmoeilijkheid (KD) en zelfs de ranglijstgeschiedenis.
Je kunt ook spelen met filters om de omvang van de gegevens te beperken. Je kunt bijvoorbeeld de zoekwoorden met een lage moeilijkheidsgraad bekijken of op zoek gaan naar een specifiek zoekwoord.
Waar te gaan vanaf hier? Aangezien je op deze manier waarschijnlijk veel zoekwoorden zult ontdekken, is het een goed idee om te leren hoe je de beste voor jouw website kunt kiezen. We hebben daarover een volledige handleiding.
HOE JE DE ZOEKWOORDEN VAN EEN WEBSITE ZULT VINDEN
Als je nieuwsgierig bent, is dit de reden waarom je een premium SEO-tool nodig hebt. Een oude methode om trefwoorden te vinden was om de HTML-code van een pagina te bekijken en deze twee delen van de code te bekijken:
<meta name=”keywords”>
– Dit is waar SEO’s vroeger hun zoekwoorden terugplaatsten om Google te vertellen waar de pagina over gaat (en hopelijk rangschikken voor die termen). Bijna niemand gebruikt dat nu, dus je zult er niet veel informatie vinden.<title>
– Dit bepaalt de titel van de pagina. Dit kan een hint zijn over wat het doelzoekwoord van de pagina is zoals bedoeld door de maker van de pagina. Dit betekent dat a) de pagina mogelijk niet rankt voor het zoekwoord in de eerste 100 SERP-resultaten en b) je slechts één organisch zoekwoord (zonder SEO-gegevens) per pagina kunt zien.
Een andere methode is om Google Keyword Planner te gebruiken. Deze oplossing is beter, maar nog steeds niet nauwkeurig. GKP laat je een mix van zoekwoordideeën zien op basis van de URL van een pagina, waar je het volgende aantreft:
- Sommige organische zoekwoorden waarvoor de pagina rankt , maar je weet niet op welke. En je zult waarschijnlijk overschatte zoekvolumes krijgen voor hele groepen zoekwoorden in plaats van slechts één (lees meer in ons onderzoek).
- Actueel relevante zoekwoorden waarvoor Google suggereert dat je advertenties zou kunnen weergeven. Dus geen organische zoekwoorden waar een pagina daadwerkelijk op rankt.
HOE DE BETAALDE ZOEKWOORDEN VAN EEN WEBSITE TE VINDEN
Met sommige SEO-tools kun je betaalde zoekwoorden zien (ook wel Google Ads-zoekwoorden of Google AdWords genoemd). Hier lees je hoe je Site Explorer daarvoor kunt gebruiken. Jij kan:
- Voer de URL van een willekeurige website in. Nogmaals, pas eenvoudig de modus aan om trefwoorden voor het hele domein, een pad of de exacte URL te zien.
- Druk op zoeken.
- Ga naar het rapport Betaalde zoekwoorden .
Naast zoekwoorden toont dit rapport je aanvullende gegevens, zoals:
- De kosten van het zoekwoord (CPC).
- Zoekvolume.
- Het geschatte verkeer dat een pagina krijgt van een bepaald zoekwoord.
- De bestemmingspagina voor het zoekwoord.
- De advertentie voor het zoekwoord.
En meer.
FAQ: HOE VIND JE GOEDE ZOEKWOORDEN VOOR SEO?
Daar zijn een paar methodes voor:
- Zoek de zoekwoorden van jouw concurrenten op – Je kunt vervolgens proberen te rangschikken voor dezelfde zoekwoorden of ze gebruiken om vergelijkbare zoekwoorden te vinden.
- Gebruik hulpprogramma’s voor zoekwoordonderzoek – Hulpprogramma’s voor zoekwoordonderzoek ontdekken honderden zoekwoordideeën, samen met hun SEO-statistieken, op basis van slechts één woord of zin.
- Bestudeer welke onderwerpen resoneren met je publiek – Op deze manier kun je ongebruikte trefwoorden ontdekken, onderwerpen waarvan je nog niets wist of onderwerpen die net een trend beginnen te worden.
WAT IS DE MOEILIJKHEIDSGRAAD VAN ZOEKWOORDEN?
Trefwoord moeilijkheid is een SEO-statistiek die schat hoe moeilijk het zou zijn om op de eerste pagina van Google te ranken voor een bepaald zoekwoord. Bij Ahrefs meten we het op een schaal van 0 tot 100 (de moeilijkste), en het is gebaseerd op het geschatte aantal websites dat linkt naar de top 10 pagina’s met rangschikking. Hoe meer domeinen linken naar de top 10 pagina’s, hoe meer backlinks je nodig hebt om te ranken.
Dat is de basis. Als je jouw kansen om beter te ranken wilt inschatten, moet je rekening houden met een aantal andere factoren, zoals de autoriteit van je website en of je de zoekintentie kunt matchen.
HOE GEBRUIK IK ZOEKWOORDEN OP MIJN WEBSITE?
Probeer één doelzoekwoord per pagina te kiezen – dit zal het onderwerp van de pagina zijn. Je zult nog steeds in staat zijn om te ranken voor veel andere relevante zoekwoorden (geen keyword stuffing nodig). Maak vervolgens je inhoud met deze goede SEO-praktijken in gedachten:
- Wees relevant door je inhoud af te stemmen op de zoekintentie (inhoudstype, formaat en hoek)
- Wees grondig door veelvoorkomende subonderwerpen op te nemen die zoekers verwachten te zien
- Neem het trefwoord op in de titel
Bron: https://ahrefs.com/blog/find-websites-keywords/