
Vraag nu jouw gratis SEO scan t.w.v. € 340,- aan.
Leesniveau: Is het een Google Ranking factor?
Er zijn veel theorieën over de vraag of leesniveau een rankingfactor is. Is het essentieel bij het schrijven van SEO-inhoud? Kijk wat de experts zeggen. Van alle rangschikkingsfactoren wordt het leesniveau geplaagd door misvattingen van mensen binnen de SEO-gemeenschap (en ook van mensen daarbuiten).
Veel tools integreren leesbaarheid in hun beoordelingssysteem, zoals de Yoast SEO WordPress-plug-in:
Het wordt steeds belangrijker om deze mythes aan te pakken. Hoe belangrijk is het dat je tot in de perfectie edit en schrijft om in het groen te komen? Als het gaat om leesniveaus, hoeveel hiervan is essentieel om op te letten? Kan een betere leesbaarheidsscore je rankings echt helpen verbeteren?
In dit artikel beantwoorden we of leesbaarheid een Google Ranking factor is.
De claim: leesniveau is een Ranking factor
Degenen die nieuw zijn in SEO en schrijven kunnen snel geobsedeerd raken door hun leesbaarheidsscore in het groen te krijgen met Yoast. Maar de waarheid is dat het leesniveau niet over rankings gaat, en het elimineren van passieve stem zal je niet naar de organische toppositie op pagina 1 stuwen. Evenmin zal het schrijven van uw inhoud op een niveau van graad 6 versus graad 11.
Wat echt belangrijk is bij het schrijven en optimaliseren van uw inhoud, is dat u de bedoeling achter de woorden die u gebruikt, moet begrijpen en ervoor moet zorgen dat deze geschikt is voor uw doelgroep.
Het bewijs
Laten we beginnen met de eerste vraag: is leesniveau een rankingfactor?
Nee, Leesniveau is geen rankingfactor.
Op 23 januari 2018 bevestigde John Mueller, Senior Webmaster Trends Analyst van Google, tijdens een Google Webmaster Office Hours dat leesniveau geen rankingfactor is. Hij werd gevraagd naar de leesbaarheid en hoe Google hier tegenaan kijkt.
Mueller antwoordde:
”Vanuit een SEO-oogpunt is het waarschijnlijk niet iets waar je je op hoeft te focussen. In die zin dat we, voor zover ik weet, niet het soort basisalgoritmen hebben dat alleen woorden telt en probeert te achterhalen wat het leesniveau is op basis van deze bestaande algoritmen. Maar het is iets dat je moet uitzoeken voor je publiek”
Portent voerde een onderzoek uit waarin het leesniveau van 756.297 stukjes inhoud werd geanalyseerd voor 30.000 desktopzoekopdrachten. Uit het onderzoek bleek dat er geen correlatie is tussen de ranking in Google en het leesniveau van een pagina.
Dus, moet u zich zorgen maken over het leesniveau als het gaat om SEO?
Ja! In dezelfde Google Webmaster Hangout verbond Mueller de punten tussen leesniveau en zoekintentie:
”Dus dat is iets waar ik veel problemen zie opkomen in die zin dat een website een soort van voorbij hun publiek praat.
Dus… een bekend voorbeeld is een medische site. Je wilt medische informatie verstrekken aan het grote publiek omdat je weet dat ze zich hier zorgen over maken. En al uw artikelen gebruiken deze medische woorden die 20 tekens lang zijn. Technisch gezien klopt het allemaal.
Je zou de leesniveauscore van die inhoud kunnen berekenen. Je bedenkt een nummer.
Maar het is niet een kwestie van Google die die leesniveauscore gebruikt en zegt: dit is goed of slecht. Maar komt het eerder overeen met wat de mensen zoeken? En als niemand naar die lange woorden zoekt, zal niemand uw inhoud vinden. Of, als ze je inhoud vinden, zullen ze zeggen… ik weet niet wat dit betekent.”
Google heeft ook een paar hints vrijgegeven om te wijzen op het idee dat het leesniveau is opgenomen in de zoekalgoritmen. In december 2010 bracht Google het geavanceerde zoekfilter ‘Leesniveau’ uit, maar verwijderde het later in mei 2015 het leesniveaufilter. Meer recentelijk heeft Google modellen voor machine learning ontwikkeld, zoals BERT en MUM, die gericht zijn op het begrijpen van de taal- en inhoudskwaliteit. Maar nogmaals, er is geen bewijs om te bevestigen dat leesniveau een rankingfactor is. Leesniveau gaat over het begrijpen van je publiek en schrijven voor hen.
Het gaat niet om de ‘perfecte score’. Houd een gemakkelijk leesbare stroom met korte zinnen. Ik streef er bijvoorbeeld naar om mijn leesniveau tussen de groepen 6-8 te houden als richtlijn met behulp van de Hemingway-app.
Leesniveau als een Ranking signaal: ons oordeel
Het schrijven van inhoud voor uw publiek vereist tijd, een beetje TLC en geduld. Maar je schrijfstijl aanpassen aan een specifiek leesniveau is niet nodig om beter te scoren. Er doen veel theorieën de ronde over de vraag of leesniveau een rankingfactor is. Je hoorde het rechtstreeks van Mueller zelf – leesniveau maakt geen deel uit van de algoritmen.
Wil jij hoog scoren in de Google Rankings? Doelbewust is zoekmachine optimalisatie expert en helpt jou graag met hogere posities in Google.
Bron: https://www.searchenginejournal.com/ranking-factors/reading-level/#close