Het effect van Mobile First Design op SEO | doelbewust
Het effect van Mobile First Design op SEO.
Gratis SEO Scan ontvangen?

Vraag nu jouw gratis SEO scan t.w.v. € 340,- aan.

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Het effect van Mobile First Design op SEO.

Op het Mobile World Congress in 2010 stelde Eric Schmidt, de CEO van Google, voor dat ontwerpers de “mobile first”-regel in productontwerp zouden moeten volgen. Wat betekent “mobile first design”? Waarom is het belangrijk? Hoe te maken? Ik zal deze 3 vragen in het volgende deel beantwoorden.

Wat is Mobile First Design?

Om het concept van mobile-first design beter te begrijpen, moet je eerst de twee onderstaande frasen kennen.

  1. Responsive Web Design (RDW)Responsive webdesign is een webontwerpmethode waarmee web automatisch op de schermen van verschillende apparaten past, de inhoud wordt op een manier getoond die mensen prettig vinden. Dit verlaagt de handelingen van gebruikers zoals pannen, zoomen en bladeren, aanzienlijk tijdens het surfen op internet.
  2. “Progressive Advancement” & “Graceful Degradation”Deze twee concepten zijn naar voren gebracht voor responsive webdesign. Om de web- of applicatie-interface redelijk weer te geven op verschillende apparaten, zorgen ontwerpers voor aangepaste versies van producten voor verschillende apparaten.

Progressive Advancement betekent dat wanneer we een product ontwerpen, we eerst een versie voor de relatief lagere browser bouwen (zoals die op een mobiele telefoon). Deze versie bevat de meest elementaire functies & eigenschappen. Daarna zorgen we voor de geavanceerde versie voor een tablet of pc, die gemaakt is door op de basisversie interacties, meer gecompliceerde effecten, etc. toe te voegen voor een betere gebruikerservaring.

“Graceful Degradation” daarentegen, start het productontwerp vanaf een geavanceerd apparaat als desktop en bouwt in het begin een versie met goed afgeronde functies. Dan maken ontwerpers het product compatibel met mobiele apparaten door bepaalde functies of inhoud te verwijderen.

Progressive Advancement heeft, voor zover ik kan zien, de game voorlopig gewonnen. Als UI/UX-ontwerpers een productontwerp starten met de desktopversie, zullen ze onvermijdelijk gebruik willen maken van de meeste voordelen van het geavanceerde apparaat. Bijvoorbeeld het hover effect dat wordt ondersteund door een cursormuis; HD-afbeeldingen & complexe diagrammen die alleen normaal kunnen worden weergegeven als er een behoorlijke bandbreedte is. Op deze manier zullen de ontwerpers zich inspannen om een verbazingwekkende desktopversie te voltooien om te ontdekken dat het nauwelijks op een mobiel apparaat kan worden gebruikt, tenzij ze veel mooie ideeën opgeven. Als dat zo is, zal de mobiele eindversie meer een slap aftreksel zijn, een onvolledig product dat is afgezwakt.

Maar als we het ontwerp voor het mobiele apparaat als uitgangspunt nemen, met de beperkingen zoals bandbreedte, schermafmetingen enzovoort, zullen ontwerpers vanzelfsprekend de belangrijkste punten van een product oppakken, op zoek naar een slank & duidelijk product met geprioriteerde functies. Wanneer het platform wordt uitgebreid naar een tablet of pc, kunnen ontwerpers profiteren van de unieke kenmerken van deze geavanceerde apparaten om het product stap voor stap te versterken. Dit zou de belangrijkste reden kunnen zijn dat progressive advancement strategie algemeen wordt gebruikt.

Je vraagt je misschien af, waarom besteed je zoveel tijd aan het uitleggen van de twee concepten? Het antwoord is dat “mobile first” precies een regel is van “progressive advancement”.

“Mobile first” betekent, zoals de naam al doet vermoeden, dat we het productontwerp starten vanaf het mobiele apparaat dat meer beperkingen kent en vervolgens de functies uitbreiden om een tablet- of desktopversie te maken.

Waarom is het principe van ‘Mobile First’ zo belangrijk bij productontwerp?

Afgezien van de overwinning van de progressive advancement tegen sierlijke degradation zoals hierboven vermeld, hebben we meer tastbare redenen om te geloven dat het principe van mobile-first belangrijk is bij productontwerp. Dat is het exploderen van mobiel gebruik.

  1. Mobiel internetgebruik heeft het gebruik van pc’s in 2016 overtroffen.
  2. Mensen hebben meer en meer tijd op internet doorgebracht vanaf mobiele apparaten.
  3. Begin 2012 heeft de verkoop van smartphones de pc-verkoop ingehaald.

De explosie aan mobiele apparaten dringt er bij ontwerpers op aan om aandacht te schenken aan het mobiele apparaat en de “mobile first” regel te volgen bij productontwerp.

Hoe de “Mobile First” -regel in praktijk te brengen bij productontwerp?

De sleutel tot het principe is in feite een op inhoud gerichte geest.

Kortom, het “mobile first”-principe speelt een belangrijke rol bij productontwerp. Aan de ene kant helpt het om tijd voor productontwerp te besparen en de productiviteit van ontwerpers te verbeteren. Aan de andere kant dwingt het ontwerpers om meer aandacht te besteden aan de inhoud van een product, wat hen helpt om nette en praktische ontwerpen te maken. Maar de smartphones worden steeds krachtiger, in de nabije toekomst is het mogelijk dat het mobiele apparaat niet langer als “lager” wordt beschouwd, dus het “move first” is misschien geen eeuwigdurend onderwerp. Maar voorlopig kan zijn plaats in het productontwerp niet worden genegeerd.
Bron: Vincent Xia


Contact met Vincent Doelman Contact met Vincent Doelman Vincent Doelman / online strateeg
De groeiversnellers voor het MKB