fbpx

Blog

Blijf op de hoogte bij Doelbewust!

Onze strategie voor jouw online groei ontdekken?

Ontvang vrijblijvend advies op maat

5 online marketingstrategieën voor kleine ondernemingen

Online marketingstrategieën zijn niet anders dan marketingstrategieën op de traditionele markt als het gaat over de doelen. Beide types zijn er om de merkbekendheid te vergroten en om bedrijven te helpen om meer klanten te vinden. 

Online marketing, ook wel bekend als digitale marketing, heeft een aantal kanalen die alle aspecten van online promotie omvatten, van content creatie tot levering en sales.

In deze post leer je over de 5 belangrijkste online marketingstrategieën die gebruikt kunnen worden door kleine ondernemingen om hun online zichtbaarheid te vergroten. 

1. Zoekmachine marketing 

Zoekmachine marketing, of search engine marketing (SEM) is de eerste online marketingstrategie die je kunt gebruiken en het heeft twee belangrijke componenten. SEO (Search Engine Optimization) en PSA (Paid Search Advertising). 

Simpeler gezegd, SEO zal je helpen om gratis meer organisch verkeer te krijgen vanuit zoekmachines terwijl PSA je meer bezoekers van zoekverkeer kan opleveren als je ervoor betaalt.

Hier is een diagram die je alle beschikbare Search Engine Marketing tools en technieken laat zien. 

Wat is je doel met SEM? Je doel met SEM is duidelijk: meer bezoekers vanuit zoekmachines krijgen door zowel organische zoekopdrachten en zorgvuldig ontworpen en gerichte PPC campagnes. 

Hoe: om meer bezoekers te krijgen vanuit zoekmachines moet je zorgen dat je website geoptimaliseerd is voor zoekopdrachten. 

Dingen als je pagina titels, beschrijvingen, pagina snelheid, design en structuur, binnenkomende links, content versheid, ALT tekst voor afbeeldingen en veel anderen zijn belangrijk. 

Tools: er zijn veel SEO en PPC handleidingen die je kunt volgen en hoewel iedere regel op zich zelf belangrijk is, krijg je de beste resultaten als je meerdere regels samen toepast. 

Tip: als je dingen aan je website aanpast om je SEO te verbeteren, zullen deze veranderingen niet meteen door Google of andere zoekmachines meegenomen worden. 

Je moet geduldig zijn en de verbeteringen van je pagina’s in de ranking monitoren via Google Search Console.

2. Mobiele Marketing 

Normaal zijn, nadat je zoekmachine marketing hebt toegepast, social media of content marketing de volgende stap in je online marketingstrategie voor kleine bedrijven, maar de toename in het aantal mobiele zoekopdrachten maakt het belang van mobiele marketing ook groter. 

Zoals Google aangeeft: mobiele marketing is geen optie maar is een noodzaak voor ieder bedrijf. Sommige recente statistieken over mobiel gebruik onderbouwen dat statement. 

Wat is je doel met mobiele marketing? Om je gebruikers de beste ervaring mogelijk te geven wanneer ze via hun mobiele apparaten op je website zitten. 

Hoe: hoe kun je de ‘best mogelijke ervaring’ bieden? Allereerst moet je zorgen dat je website er goed en bruikbaar uitziet wanneer hij via een mobiele browser wordt bekeken. Je moet dus een mobiel-vriendelijke versie van je website hebben. 

Tools: je startpunt is om je website te checken met de Google mobiel-vriendelijkheids test tool.

3. Content marketing

Content marketing staat aan de basis van iedere digitale marketingcampagne. Zodra je een goede basis hebt (dat is dus zoekmachine marketing) en een goed platform dat aan alle behoeften van de klanten voldoet (dat is mobiele marketing), dan is de volgende stap om actie te ondernemen zodat je content geweldig is! 

Content is hetgeen dat zorgt voor loyale bezoekers, reacties, social media shares en nog wel het aller belangrijkste, alle sales. 

Wat is je doel met content marketing? Simpelweg is je doel om content van hoge kwaliteit te creëren die je lezers graag wil lezen en die je lezers probeert over te halen om klant te worden of om de gewenste actie uit te voeren (zich regristeren voor een nieuwsbrief, je volgen op social media, stemmen op een poll etc.). 

Hoe: voordat je content gaat creëren, of dat nou een artikel, een video of een afbeelding is, moet je proberen te bedenken wat de bijdrage van de content is voor je klanten. 

Maak en publiceer niet gewoon content om vaak en op schema te publiceren of om je wens om iets te publiceren te vervullen. 

In het verleden werkte de techniek om maar ontzettend veel content te publiceren bij de zoekmachines, maar dat is nu niet meer zo. 

Het is belangrijker om minder te publiceren met goede content, dan veel te publiceren met slechte content. 

4. Social Media Marketing 

Social media marketing is natuurlijk de volgende marketingstrategie voor je bedrijf. Je hebt nu geweldige content (door de vorige strategie) dus nu is het tijd om dat zo goed mogelijk te verspreiden en de beste manier om dat te doen is met een goed ontworpen social media marketingstrategie. 

Wat is je doel met social media marketing? Je social media campagnes zouden twee doelen moeten hebben. 

Het eerste doel is om zo veel mogelijk volgers te krijgen zodat je content en merk zo veel mogelijk aandacht krijgen. Het tweede doel is om bezoekers te krijgen via social media die uiteindelijk klanten worden. 

Hoe: je moet sterk aanwezig zijn in alle grote social media netwerken (Facebook, Twitter, Pinterest) door regelmatig bruikbare en gerelateerde content te delen en door betrokken te zijn met de mensen die geïnteresseerd zijn in je website, producten of merk. 

Bekijk deze drie artikelen om te beginnen:

Ik weet dat het geen makkelijk proces is om te volgen en het kost veel tijd om tegelijkertijd campagnes te leiden op meerdere netwerken, maar dit is hoe online marketing tegenwoordig werkt voor kleine bedrijven en jij moet het dus ook doen. 

Het goede nieuws is dat social media verkeer converteert (ondanks dat we vroeger dachten dat social media bezoekers geen klanten werden) en als je geen tijd of kennis hebt om je social media aanwezigheid te managen, zijn er professionals (bekijk one SEO pakketten voor kleine bedrijven voor meer details) die het voor je kunnen doen. 

5. Lokale SEO strategie

Aangezien we over kleine ondernemingen praten, dacht ik dat het passender is om lokale SEO te beschrijven als een aparte strategie, omdat het erg belangrijk voor ze is. 

Lokale SEO is een must voor ieder bedrijf dat een fysiek adres heeft. Of je nou een dokter of een bloemist bent, een monteur of een verkoper, lokale SEO kan je helpen om online meer klanten te vinden. 

Wat is je doel met lokale SEO? Het doel van lokale SEO is meer dan duidelijk: om hogere ranking te krijgen in zoekopdrachten gerelateerd aan jouw gebied. 

Wanneer mensen zoeken met een locatie in de zoekopdracht (bijvoorbeeld “SEO bureau in Veenendaal”) wil je dat jouw website boven aan komt te staan. 

Hoe: er is niet één antwoord op deze vraag, net als met veel andere SEO vargen. 

Wat je wel kan doen is Google seo best practices volgen om te zorgen dat Google je niet zal straffen wanneer je hun nieuwe algoritme te slim af wilt zijn en je website wil optimaliseren voor lokale SEO. 

Ben creatief

Hoewel de 5 online marketingstrategieën die hierboven uitgelegd zijn geweldig zijn en je goede resultaten geven, moet je creatief zijn voor nog betere resultaten.  

Bijvoorbeeld, naast zoekmachines, mobiele apparaten en social media, wat zijn andere manieren om meer verkeer naar de website van je kleine onderneming te leiden? Om wat preciezer te zijn, hier zijn wat ideeën die voor mijn klanten goed gewerkt hebben: 

Directe advertenties op andere websites: naast PPC campagnes op Google Ads en Facebook, kun je ook per maand advertentie ruimte ‘huren’ op andere gerelateerde websites. 

Je kunt makkelijk gerelateerde websites binnen jouw niche vinden die advertentie ruimte aanbieden en je kunt hun webbeheerders vaak direct bereiken om ze naar de prijs te vragen. Het zal minder kosten dan PPC en als je de advertentie goed volgt kun je de resultaten en de ROI evalueren. 

Gastbloggen op websites met veel verkeer: een gastblog voor meer verkeer (en niet voor links) is een goede manier om je online reputatie te verbeteren en meer verkeer te genereren vanuit andere websites. Als de website waar jij een gast post op laatst een goede social media aanwezigheid heeft, dan haal je er nog meer voordeel uit. 

Belangrijkste leerpunten

Kleine ondernemingen kunnen online succes hebben als ze de bewezen technieken en gebruiken volgen. Wanneer je een website bouwt is de zoekmachine optimalisatie het eerste waar je naar moet kijken. 

Zodra je dat goed hebt gedaan moet je zorgen dat je op alle kanalen kan leveren door mobiel te gaan. 

Daarna moet je je content strategie opnieuw doornemen en ervoor zorgen dat je content hebt die belangrijk en logisch is. 

Als laatste zal social media marketing je helpen om je content de weide wereld in te brengen.

bron: https://www.reliablesoft.net/5-online-marketing-strategies-for-small-business-that-work/