10 Sociale Media statistieken die je moet kennen in 2021
Sociale media hebben de manier waarop we ons leven leiden veranderd. Van de manier waarop we ons nieuws krijgen, tot de manier waarop we omgaan met onze dierbaren. Sociale media zijn overal. Ze zijn onvermijdelijk, ze zijn krachtig en ze zijn hier om te blijven.
Sinds 2004 groeien de sociale media exponentieel en ze hebben nog niet de top van hun populariteit bereikt. Het valt niet te ontkennen dat sociale-mediaplatforms nu een belangrijke bron van nieuws en informatie zijn. Maar dat is niet alles. Sociale media-platforms zijn uniek in de manier waarop ze omgaan met klanten. Ze bieden niet alleen een platform voor gebruikers om te communiceren buiten de lokale en sociale grenzen, maar ze bieden ook talloze mogelijkheden om door gebruikers gegenereerde inhoud te delen, zoals foto’s en video’s.
Maar de vraag is, is het voor jouw bedrijf de moeite waard om te investeren in sociale media? Moet sociale media marketing een aandachtsgebied zijn voor je marketingstrategie in 2021? Het antwoord hangt af van je klanten, maar sociale media marketing mag in geen geval worden genegeerd.
Met populaire sociale mediaplatforms die groeien in termen van grootte, heeft elk platform een uniek publiek. Als je jouw content richt op het publiek van het sociale mediaplatform, zul je succesvol zijn.
Aangezien het nieuwe jaar weer bijna begint, vonden we het een goed idee om de belangrijkste statistieken voor sociale media om rekening mee te houden in 2021 te delen. Als je op de hoogte blijft van de nieuwste statistieken voor sociale media, verbeter je jouw marketingstrategie en plan je de interacties van jouw bedrijf met sociale media.
Laten we eens kijken naar de top sociale media statistieken voor 2021 en hoe deze kunnen helpen het komende jaar vorm te geven.
1. Hoeveel mensen gebruiken sociale media?
Over de hele wereld neemt het gebruik van sociale media steeds toe. Het is zonder twijfel een van de meest populaire online activiteiten die gebruikers ondernemen. Sociale media statistieken van 2020 laten zien dat er wereldwijd 3,5 miljard gebruikers van sociale media zijn, en dit aantal groeit alleen maar. Dat komt overeen met ongeveer 45% van de huidige populatie (Emarsys, 2019).
Een van de redenen voor dit hoge gebruik van sociale media is dat de mobiele mogelijkheden voor gebruikers voortdurend verbeteren waardoor het met de dag eenvoudiger wordt om toegang te krijgen tot sociale media, waar je ook bent. De meeste sociale medianetwerken zijn ook beschikbaar als mobiele apps of zijn geoptimaliseerd voor mobiel browsen, waardoor gebruikers gemakkelijker toegang hebben tot hun favoriete sites terwijl ze onderweg zijn.
2. Facebook is de marktleider
Facebook heeft het sociale medialandschap vormgegeven sinds de lancering en ontwikkeld voortdurend om te voldoen aan de behoeften van hun gebruikers. Met meer dan 2,32 miljard actieve maandelijkse gebruikers blijft Facebook het meest gebruikte sociale mediaplatform. Actieve gebruikers zijn gebruikers die de afgelopen 30 dagen bij Facebook zijn ingelogd. Ongeveer twee derde van de Amerikaanse volwassenen (68%) meldt nu dat ze Facebook-gebruikers zijn (Pewinternet, 2018). Interessant is dat Facebook ook het eerste sociale netwerk ooit was dat de grens van een miljard actieve gebruikers overschreed, deze mijlpaal werd bereikt in het derde kwartaal van 2012.
Met deze statistiek voor sociale media in gedachten, moet je weten hoe je het beste uit je middelen kunt halen. Omdat Facebook op dit moment op basis van wereldwijd bereik en het aantal actieve gebruikers de positie van de grootste sociale netwerkdienst heeft, is het belangrijk om te weten hoe jouw inhoud mogelijk kan presteren en hoe je jouw betaald en organisch bereik kunt optimaliseren. Als je op Facebook wilt posten, zorg er dan voor dat je op de hoogte bent van de werking van het algoritme zodat je de goede doelgroep bereikt.
3. Dagelijks gebruik per generatie
Het gebruik van sociale media is door Emarketer uitgesplitst en de resultaten per generatie zijn op zijn zachtst gezegd interessant. Opgesplitst, 90,4% van millennials, 77,5% van generatie X en 48,2% van de babyboomers zijn actieve gebruikers van sociale media (Emarketer, 2019).
Millennials blijven de generatie met het hoogste gebruik van sociale media, en ook de breedste toegang tot smartphones. Generatie X daarentegen zal waarschijnlijk eerder tablets gebruiken. Tenslotte overbruggen babyboomers ook de kloof met de technologie en raken ze steeds meer vertrouwd met sociale mediaplatforms. Als je deze statistiek van sociale media begrijpt, kunt je bepalen welk platform het meest geschikt is voor marketing naar jouw doelgroep.
4. Tijd besteed aan sociale media per dag
In deze tijd worden we langzaam sociale media- verslaafden. Of het nu gaat om het scrollen door onze bodemloze Facebook-feeds in de metro, of om voor het eten de perfecte brunchfoto op Instagram te plaatsen, sociale media zijn onontkoombaar geworden. Deze statistiek van sociale media onthult dat gemiddeld 3 uur per dag per persoon wordt besteed aan sociale netwerken en berichten uitwisselen (Globalwebindex, 2019).
Terwijl sociale media steeds meer geïntegreerd raken in ons dagelijks leven, biedt het talloze mogelijkheden voor bedrijven die hun publiek willen bereiken via sociale media marketing.
5. Sociale media marketing
Merken varen wel bij sociale media marketing. 73% van de marketeers is van mening dat hun inspanningen via sociale media marketing “enigszins effectief” of “zeer effectief” zijn voor hun bedrijf (Buffer, 2019).
Merken blijven sociale media opnemen in hun marketingstrategie – en om de juiste redenen. Of het nu gaat om influencer marketing of verhaaladvertenties, ze proberen het allemaal. Door sociale media kunnen merken toegang hebben tot kosteneffectieve marketing, communiceren met hun publiek en merkloyaliteit opbouwen. Maar het is moeilijk om de exacte impact van sociale media te meten omdat elk sociale media-platform activiteiten anders meet.
6. Klanten gebruiken sociale media
Sociale media groeien in termen van bereik en impact, en deze statistiek is er om dat te laten zien. 54% van de sociale browsers gebruikt sociale media om producten te onderzoeken (GlobalWebIndex, 2018). Meer kopers voegen zich bij sociale medianetwerken en zijn op zoek naar beoordelingen en aanbevelingen. Daarom is het essentieel om een prominente online aanwezigheid te hebben op verschillende sociale mediaplatforms. Het is belangrijk om erachter te komen welk van de sociale mediaplatforms jouw doelgroep het vaakst gebruikt en hoe je er het meeste uit kunt halen.
7. Het effect van positieve klantervaring
Op dit punt is het geen verrassing dat sociale media marketing essentieel is voor je bedrijf. Een van de manieren waarop jouw bedrijf kan profiteren van sociale media marketing, is het bieden van de best mogelijke klantenservice. Het idee hier is om jouw online aanwezigheid te beheren en ervoor te zorgen dat je contact houdt met jouw publiek via sociale mediaplatforms. Dit omvat het reageren op opmerkingen, vermeldingen en berichten. 71% van de consumenten die een positieve ervaring met een merk op sociale media hebben gehad, zullen het merk waarschijnlijk aan hun vrienden en familie aanbevelen (Lyfemarketing, 2018). Door interactie met klanten via sociale mediaplatforms laat je ze zien dat je om hen geeft. Met deze stap kun je een heel eind komen bij het opbouwen van positieve relaties met klanten. Negeer je volgers dus niet en probeer ze tijdig te beantwoorden.
8. Influencers helpen bouwen aan merkvertrouwen
Influencer-marketing staat momenteel in de schijnwerpers. Merken richten zich steeds meer op sociale mediaplatforms voor hun marketing en daarvoor zijn er goede redenen. 49% van de consumenten beweert dat ze vertrouwen op de aanbevelingen van influencers op sociale media bij het zoeken naar informatie voor hun aankoopbeslissing (Fourcommunications, 2018). Dit betekent dat als consumenten vertrouwen hebben in de aanbeveling van een influencer, ze eerder geneigd zijn om het product te kopen. Deze statistiek van sociale media maakt het duidelijk hoe merken kunnen meeliften op de kracht van influencers om hun klanten te bereiken.
9. Gebruik van Instagram Stories
Verhalen zijn erg belangrijk op Instagram. Ze laten je de momenten van je dag delen, zonder ze op te slaan in je profiel. De volgende statistiek voor sociale media toont ons het aantal dagelijks actieve Instagram Stories-gebruikers, dat is gestegen van 150 miljoen in januari 2017 tot 500 miljoen in januari 2019 (Statista, 2019).
Je kunt een hoop doen om je Instagram Stories boeiender te maken, zoals het toevoegen van vragen, polls en leuke stickers of muziek om je inhoud zo uniek mogelijk te maken. Instagram Stories nodigen merken uit voor de mogelijkheid van hogere creatieve vrijheid die hun campagne zou kunnen helpen om een succes te worden bij hun publiek.
10. Sociale media-gebruikers via mobiel
De vraag naar mobielvriendelijke inhoud op sociale media neemt snel toe, en terecht. 91% van alle gebruikers van sociale media gebruiken sociale kanalen op mobiele apparaten. Evenzo vindt bijna 80% van de totale tijd besteed aan sociale mediasites plaats op mobiele platforms (Lyfemarketing, 2018). Smartphones en sociale media ontwikkelen zij aan zij, en je merk moet ervoor zorgen dat het dat bijhoudt. Mobielvriendelijke interfaces zijn de weg vooruit, en als je marketing online is dan moet je ervoor zorgen dat je inhoud en lay-out geoptimaliseerd is voor mobiel. En waarom niet? Mensen nemen hun smartphones overal mee naartoe. Als je bereikbaar wilt zijn, moet je mobiel in gedachten houden.
Zoals je kunt zien in deze statistieken voor sociale media marketing, kunnen verschillende platforms verschillende doelen dienen. Je zult zelf moeten beslissen welk sociale media-platform de doelgroep bevat waarop jij je wilt richten, en dit kan je helpen bij het vormgeven van je sociale media marketingplan. Gebruik deze statistieken voor sociale media om beter inzicht te krijgen in de wereld van sociale media en hoe je jouw resultaten kunt maximaliseren met behulp van deze hulpmiddelen.
Samenvatting: Sociale media Statistieken
Hier is een samenvatting van de Sociale media Statistieken voor 2021:
- 2 miljard gebruikers van sociale media wereldwijd.
- Facebook is het populairste sociale mediaplatform.
- 90,4% van millennials, 77,5% van generatie X en 48,2% van babyboomers zijn actieve gebruikers van sociale media.
- Gebruikers spenderen gemiddeld 2 uur en 22 minuten per dag aan sociale netwerken en berichtenuitwisseling.
- 73% van de marketeers is van mening dat sociale media marketing “enigszins effectief” of “zeer effectief” is voor hun bedrijf.
- 54% van de sociale browsers gebruikt sociale media om producten te onderzoeken.
- 71% van de consumenten die een positieve ervaring hebben gehad met een merk op sociale media, zullen het merk waarschijnlijk aan hun vrienden en familie aanbevelen.
- 49% van de consumenten is afhankelijk van aanbevelingen van influencers op sociale media.
- 500 miljoen dagelijkse actieve Instagram Stories worden wereldwijd geüpload.
- 91% van alle gebruikers van sociale media gebruiken sociale kanalen op mobiele apparaten.
Bron: https://www.oberlo.com/blog/social-media-marketing-statistics