Vraag nu jouw gratis SEO scan t.w.v. € 340,- aan.
4 manieren waarop ankerlinks jouw bestemmingspagina kunnen verbeteren
Heb je ooit gemerkt dat je door een pagina scrolt en zou willen dat je ergens sneller zou komen? Natuurlijk, koppen helpen als het gaat om het vinden van iets specifieks op een pagina. Maar soms zou een kortere weg fijn zijn om direct op je bestemming te komen. Dat is waar een eenvoudig, klein hulpmiddel zoals een ankerlink van pas komt. Een ankerlink laat een bezoeker tussen secties van een pagina springen . Deze subtiele ontwerptechniek verhoogt de algehele gebruikerservaring door bezoekers mee te leiden, zodat ze de belangrijkste elementen van jouw pagina te zien krijgen. Niet alleen dat, maar ankerlinks kunnen jouw bezoekers ook een duwtje in de rug geven in het conversieproces .
Ankerlinks kunnen verschillende vormen aannemen, maar ze verschijnen meestal als hyperlinks of pijlknoppen . Ankerlinks kunnen worden geanimeerd om de aandacht te trekken. Wanneer je een ankerlink animeert, kun je de tekst in een andere kleur laten knipperen wanneer je erover beweegt. Wil je dat je lezers zich aanmelden voor je e-maillijst? Of voorkomen dat ze helemaal naar beneden moeten scrollen naar het laatste gedeelte van een pagina? Als je een specifiek conversiedoel voor ogen heeft, kun je een ankerlink gebruiken om jouw bezoeker te brengen waar je hem wilt hebben.
HOE JE ANKERLINKS OP JOUW BESTEMMINGSPAGINA GEBRUIKT
CTA-KNOP
je wilt dat je call-to-action (CTA)-knop zo zichtbaar mogelijk is als laatste stap naar een conversie. Het toevoegen van een ankerlink aan een CTA-knop verkort het conversiepad van de klant.
Dit voorbeeld uit San Fran’s Rest gebruikt een CTA “Build Yours” als ankerlink voor bezoekers. De knop brengt ze naar het paginagedeelte waar ze kunnen beginnen met aanpassen en meteen een bestelling kunnen plaatsen. Het lijkt erop dat deze ankerlink zo goed werkte dat ze allemaal uitverkocht zijn!
SOCIAAL BEWIJS
Sociaal bewijs bouwt vertrouwen op bij bezoekers, dus het is geen verrassing dat marketeers van alle niveaus het graag op hun bestemmingspagina opnemen. Getuigenissen van klanten laten potentiële klanten zien dat mensen waarde hebben gevonden in je product. Sociaal bewijs kan jouw publiek motiveren om de volgende stap te zetten, maar alleen als mensen het lezen. Gebruik een ankerlink om sociaal bewijs op jouw pagina te markeren, zodat bezoekers eerder aandacht besteden aan dit gedeelte.
De landingspagina van Shoutout bevat een ankerlink om bezoekers naar hun social proof-sectie te brengen. Hun “Wall of Love” toont alle sociale berichten van klanten die hun product waarderen.
LEADGENERATIE
Bestemmingspagina’s kunnen vol informatie staan, maar het is belangrijk om ze zo gestroomlijnd mogelijk te houden om bezoekers aan te moedigen zich met inhoud bezig te houden. Als het je doel is om met je inhoud leads te verzamelen, werkt een ankerlink als een extra zetje om ze naar de volgende stap te leiden. Het kan een gebruiker rechtstreeks naar een formulier voor het vastleggen van leads leiden, zoals een contactformulier.
Banyak Surf Adventure heeft het site-ontwerp van één pagina goed en maakt optimaal gebruik van ankerlinks voor navigatie. Hun “boeking”-knop in de bovenste menubalk brengt bezoekers naar de onderkant van de pagina waar ze meteen contact kunnen opnemen om meer te weten te komen over hun volgende avontuur.
INHOUDSOPGAVE
TOC’s zijn routekaarten voor inhoud die bezoekers helpen te weten waar ze heen gaan en hoe ze er sneller kunnen komen. Deze visuele bladwijzertools geven een gemakkelijk te begrijpen, overzicht op hoog niveau van wat je pagina te bieden heeft. Dus waarom zou jr ze niet omzetten in ankerlinks? Door TOC-elementen om te zetten in ankers, kunnen bezoekers supergemakkelijk door jouw pagina navigeren. Je gebruiker zal waarschijnlijk best blij zijn dat hij niet veel hoefde te scrollen om het ding te vinden waarnaar hij op zoek was.
In het artikel van Cyber Sprout over waarom inhoudsopgaven belangrijk zijn voor je blogposts, bevatten ze een eigen inhoudsopgave die lezers kunnen gebruiken als navigatiehulpmiddel (het is niet meer dan normaal). De hyperlinks werken als ankers om lezers naar specifieke subkoppen van het artikel te leiden.
KLEINE LINKS VOOR GROTE RESULTATEN
Ankerlinks zijn een win-win voor jou en je publiek. Ze kunnen het leven van je bezoekers gemakkelijker maken door ze visuele aanwijzingen te geven om snel de exacte plek op je pagina te vinden waar ze naartoe willen . En ze zijn een uitstekende manier om jouw bezoekers in de goede richting te wijzen.
Dat gezegd hebbende, vermijd plakkerige, te veel gebruikte tekst voor ankerlinks, zoals ‘klik hier’. De meesten van ons geven er de voorkeur aan meer context te hebben voordat we ergens op klikken. Het is het beste om vast te houden aan een meer overtuigende CTA-kopie. Ankerlinks zijn slechts een van de kleine manieren waarop je de ervaring van een bezoeker op uw bestemmingspagina kunt verbeteren. Begin met het monitoren van de prestaties van jouw bestemmingspagina’s om erachter te komen welke andere trucs je pagina laten converteren.\
Bron: https://unbounce.com/landing-pages/anchor-links/