Vraag nu jouw gratis SEA scan t.w.v. € 340,- aan.
Google Ads gaat minder vaak rapporteren over zoektermen in verband met privacy
De impact hangt af van wat ‘significant’ betekent, maar adverteerders verliezen waarschijnlijk het zicht op ten minste enkele van de zoekopdrachten waarvoor ze betalen.
Google is begonnen adverteerders te waarschuwen dat ze binnenkort zullen stoppen met het weergeven van zoekopdrachten die hun advertenties hebben geactiveerd wanneer er geen ‘significante’ gegevens zijn.
“We werken het rapport met zoektermen bij zodat het alleen termen bevat die door een aanzienlijk aantal gebruikers zijn doorzocht. Als gevolg hiervan ziet u in de toekomst mogelijk minder termen in uw rapport ”, aldus de mededeling.
Google’s verklaring
“Om onze privacy normen te handhaven en onze bescherming rond gebruikersgegevens te versterken, hebben we wijzigingen aangebracht in ons rapport met zoektermen om alleen termen op te nemen waarnaar een aanzienlijk aantal gebruikers heeft gezocht. We blijven investeren in nieuwe en efficiënte manieren om inzichten te delen die adverteerders in staat stellen cruciale zakelijke beslissingen te nemen ” Dit vertelde een Google-woordvoerder woensdag aan Search Engine Land.”
Wat betekent “significant”?
De impact van deze wijziging en de invloed op de campagnes en budgetten van adverteerders hangt grotendeels af van hoe Google ‘significant’ definieert.
Op dit moment is het vrij normaal om zoektermen met één vertoning of één klik te zien in zoektermrapportage. We kunnen verwachten dat dit niet langer het geval zal zijn wanneer deze wijziging van kracht wordt, maar daarna zullen we moeten afwachten hoe de drempelwaarden eruit gaat zien.
Waarom is het van belang voor ons?
Het doel is te voorkomen dat adverteerders minimale opgevraagde gegevens kunnen gebruiken om gebruikers te identificeren of om toegang te krijgen tot persoonlijk informatie die gebruikers mogelijk gebruiken in hun zoekopdrachten. Het beschermen van de privacy van gebruikers is natuurlijk logisch, maar velen hadden gehoopt op een vorm van tegemoetkoming in de gegevens die worden achtergehouden.
Google beperkt al zoekopdrachtgegevens in Search Console. Het verschil is natuurlijk dat adverteerders betalen wanneer een gebruiker op een advertentie klikt die werkend wordt door een zoekopdracht van een gebruiker. Het verlies van deze gegevens kan serieuze financiële gevolgen hebben voor adverteerders.
Als dit echt alleen het verwijderen van een aantal gevoelige vragen zou zijn, prima. Maar zo luidt deze verklaring niet. Er zijn duizenden kleine vragen zonder privacy risico.
Beheer van negatieve zoekopdrachten.
Met de constante uitbreiding van gelijkwaardige varianten, hebben adverteerders veel minder controle over de zoekopdrachten die hun advertenties activeren. Adverteerders moesten overschakelen van een positief zoekwoordbeheer naar een beheer van andere zoekwoorden voor zoekwoordoptimalisatie. Dat betekent dat rapporten over zoektermen belangrijker zijn geworden dan ooit.
Zoals @PPCRachel opmerkt in de bovenstaande tweet, geen toegang tot deze data betekent dat adverteerders niet kunnen bepalen of die zoekopdrachten toegevoegd moeten worden aan zoekwoordlijsten om hun campagnes efficiënter te maken.
Hoewel het negeren van één zoekwoord met een laag volume een niet zo veel hoeft uit te maken (tenzij je je in een dure branche bevindt), lopen de totale kosten voor deze zoekwoorden met een laag volume snel op. Afhankelijk van hoe ‘significant’ deze wijziging is, kan dit betekenen dat adverteerders geen n-gram-analyse kunnen uitvoeren op groepen zoekwoorden met een lager volume om te begrijpen welke woorden of zoekwoorden werken en welke niet.
Toegang via rapporten?
Kirk Williams van Zato vroegen zich af of adverteerders deze gegevens nog steeds kunnen halen uit het downloadbare rapport genaamd Zoektermen.
Het antwoord is nee. Google stelt deze gegevens helemaal niet meer beschikbaar.
Google Ads to limit Search Terms reporting, citing privacy