Vraag nu jouw gratis website scan aan.
Google AdWords vs Google AdWords Express
Als je al een tijdje in de PPC-branche zit, is de kans groot dat je ooit AdWords Express bent tegengekomen. AdWords Express moet je niet verwarren met het reguliere Google AdWords. Er zijn enkele belangrijke verschillen. Beide versies zijn eigendom van hetzelfde bedrijf en beide gebruiken hetzelfde AdWords-netwerk, maar welke is beter en waarom?
Als je tussen deze twee probeert te kiezen: Google AdWords is absoluut superieur. Lees rustig verder wanneer je iets meer informatie nodig hebt om je daarvan te overtuigen.
Campagne beheer
Het eerste en belangrijkste verschil tussen de twee verschillende AdWords-versies is de manier waarop de campagnes worden beheerd. Met de reguliere Google AdWords kun je jouw campagne continu bijwerken terwijl deze actief is, zodat je dingen kunt doen zoals het optimaliseren van je hoeveelheid per klik en het wijzigen van zoekwoorden.
Als je de meeste controle over je AdWords-campagne wilt, is dit de juiste keuze. Het is in eerste instantie misschien moeilijk en verwarrend als je nieuw bent en nog niet veel ervaring hebt met AdWords, maar met een beetje lezen en oefenen zul je het onder de knie krijgen.
AdWords Express aan de andere kant, heeft een geheel andere managementaanpak. In feite is het hele beheer voor de campagne volledig geautomatiseerd. Dit betekent dat zodra je jouw campagne start, de robots van Google de leiding nemen en beginnen met het optimaliseren van je advertenties. Dit is een slechte zaak.
Waarom?
Als je geen controle over je campagne hebt, vertrouw je er in feite op dat Google het juiste doet. Hoogstwaarschijnlijk optimaliseert Google je advertenties voor de meeste weergaven en klikken en niet voor de meeste conversies. Uiteindelijk is het zo dat als je advertenties klikken krijgen maar geen conversies dat ze dan ze in principe waardeloos zijn. Dit is het eerste probleem met AdWords Express.
Advertentie-indelingen
Hoewel beide versies van AdWords hetzelfde Google-advertentienetwerk gebruiken, hebben ze elk een compleet andere advertentie-indeling. Google AdWords staat het gebruik toe van geanimeerde of statische banners, aantrekkelijk videoadvertenties en uitgebreide tekstadvertenties op eigen websites van Google en op de websites van hun partners. Dit is ideaal voor complexe A/B-testen van verschillende banners en advertenties om te zien welke het beste presteert.
AdWords Express daarentegen is beperkt tot alleen tekstadvertenties op websites van Google, waardoor niet alleen het aantal weergaven wordt beperkt maar mensen ook minder geneigd zijn erop te klikken. Immers, klik jij liever op een mooie, knipperende, geanimeerde banner of op een paar regels tekst? Ook kun je met AdWords Express de nieuwe geavanceerde advertentie-indelingen, zoals videoadvertenties op Google’s YouTube, niet gebruiken.
Als je van plan bent een complexe en media-rijke reclamecampagne te hebben, dan is Google AdWords de enige keuze voor je.
Waarom Google AdWords beter is dan Express
Als bovenstaande redenen je niet hebben overtuigd waarom Google AdWords beter is, dan doet dit gedeelte dat wel.
Google AdWords
In tegenstelling tot AdWords Express geeft Google AdWords je volledige controle over jouw advertentiecampagnes. Met de mogelijkheid om zoekwoorden, locaties en advertentie-indelingen te beheren biedt AdWords je de ultieme aanpassingsmogelijkheden. Om je campagne op te zetten maak je simpelweg een nieuwe advertentie en beslis je op welke Google-advertentienetwerken je deze wilt laten zien. Je kunt vervolgens een dagbudget instellen, hoeveel je aan elke klik wilt uitgeven en waar je advertenties worden weergegeven. Als je een stapje verder wil gaan met jouw campagne dan kun je verschillende indelingen proberen, zoals videoadvertenties en winkeladvertenties.
De voordelen van Google AdWords zijn onder meer:
- Betaal alleen wanneer iemand op je advertentie klikt.
- Je kiest je eigen zoekwoorden, stelt prijzen in en structureert je account.
- Bereik klanten op elke locatie.
- Adverteren met speciale advertentie-indelingen en gedetailleerde rapportage.
Om de twee verschillende versies van AdWords samen te vatten is hier een handige vergelijkingstabel.
AdWords Express | AdWords | |
Betaal alleen voor klikken | Ja | Ja |
Geautomatiseerd management | Ja | Nee |
Gemakkelijke oplossing voor bedrijven zonder een website | Ja | Nee |
Advertenties op Google Zoeken en Google Maps | Ja | Ja |
Advertenties op andere gerelateerde websites | Ja | Ja |
Mobiele advertenties | Ja | Ja |
Andere geavanceerde advertentie-indelingen (bijvoorbeeld video) | Nee | Ja |
Mogelijkheid om advertenties geografisch te targeten | Overal | Overal |
Zoals je kunt zien zijn beide AdWords bijna hetzelfde, de belangrijkste verschillen zijn de geautomatiseerde beheerfunctie en de geavanceerde advertentie-indeling. AdWords Express neemt het beheer van je over, wat misschien een nuttige functie lijkt maar je krijgt nooit de ROI van normaal AdWords-beheer. AdWords Express mist ook de geavanceerde advertentie-indelingen zoals video- en shopping-advertenties wat je totale klanten publiek verkleint.