Google Optimize: wat is het & wat kun je ermee? | Doelbewust
Google Optimize

Google Optimize

UPDATE: Google Optimize is per 30 september 2023 niet meer beschikbaar. Lees ons blog: de 10 beste Google optimize alternatieven.
Google Optimize is een gratis tool van Google. Met deze tool kun je verschillende tests uitvoeren op je website. Zo kun je de resultaten van twee verschillende versies van jouw website meten. Door op basis van deze tests keuzes te maken, optimaliseer je jouw website aan de hand van de data die uit de tests is gekomen. Deze tool is bijvoorbeeld ideaal voor het verhogen van het conversiepercentage van jouw website.

Tests via Google Optimize

Je kunt verschillende tests uitvoeren met Google Optimize. Zo is het mogelijk om splittests van pagina’s en onderdelen van pagina’s uit te voeren. Tevens kun je A/B tests op je pagina’s uitvoeren om het winstpercentage te verhogen van je website. Bovendien is het een tool die (in tegenstelling tot andere tools voor A/B testen) geïntegreerd kan worden met . Dat heeft als groot voordeel dat testdoelen eenvoudig kunnen worden ingesteld. Tot slot kun je ook kiezen voor multivariate testen en redirect-testen.

Personalisatie is er met name op het gebied van content. Omdat niet al je bezoekers hetzelfde zijn kun je aan de hand van demografische kenmerken en het gedrag van de bezoeker content maken die perfect op de bezoeker aansluit.

Voordelen van de betaalde variant

Kies je voor de uitgebreide betaalde versie van Google Optimize dan heb je meer mogelijkheden. Met name het aantal testen dat je kunt doen is hoger, want bij de gratis variant is er een beperking. Bijvoorbeeld:

Het enige nadeel van Google Optimize is dat je een test slechts via één account kunt beheren. Kortom, Google Optimize is een absolute aanrader om een keer uit te proberen. Het kost je immers niks.

Rapportage resultaten

Als je een experiment hebt opgezet, ben je natuurlijk benieuwd naar de resultaten. Let op dat je een experiment ten minste twee weken laat lopen voordat je de resultaten gaat bekijken en interpreteren. Er zijn drie rapport-tabbladen. Het eerste tabblad toont de winnaar van het experiment. Het tweede tabblad toont hoe elke variatie het heeft gedaan ten opzichte van je gestelde doelen. Ten slotte toont het derde tabblad meer gedetailleerde informatie zoals de verbetering ten opzichte van de originele website, de waarschijnlijkheid dat een testvariant een hogere conversie oplevert dan de originele website en de waarschijnlijkheid dat een van de varianten beter is dan alle andere varianten.

Meer weten over websites?

Wil je weten wat wij voor je kunnen betekenen met het maken van een website? Bel ons op 0318 – 240 240 of ga naar contact.  

Contact opnemen


Contact met Vincent Doelman Contact met Vincent Doelman Vincent Doelman / online strateeg
De groeiversnellers voor het MKB