seo analyse

Als je online goed vindbaar wil worden, is een gedegen SEO analyse onontbeerlijk. Je moet tenslotte goed weten weten of je de juiste zoektermen in je content hebt opgenomen, je website technisch in orde is en ook wat de concurrentie is in het online speelveld waar jij je in bevindt. 

Wil jij weten hoe jouw website er op SEO gebied voor staat? Een specialist van Doelbewust maakt graag een gratis SEO Analyse van jouw website waarbij gekeken wordt naar de componenten Content, Techniek en Autoriteit. Vraag de gratis SEO analyse nu meteen aan!

online-marketing-bureau-doelbewust

Gratis SEO Analyse aanvragen

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wat is een SEO analyse?

Een SEO analyse is het proces van het beoordelen van de organische zoekprestaties van je website. Het doel is om uit te vinden hoe goed of slecht geoptimaliseerd je site is, en eventuele mogelijkheden te ontdekken om verder te groeien.

Dit kan ook verder gaan dan alleen kijken naar uw eigen website. Een analyse van het bredere zoeklandschap in het algemeen, en van uw concurrenten, kan nuttige inzichten opleveren voor uw SEO-strategie.

Indien goed uitgevoerd, is een analyse een kritische eerste stap voor elke SEO inspanning die u op het juiste spoor zal zetten.

Verschillende soorten SEO Analyse

Een SEO analyse is een breed begrip. Om dit type analyse uit te voeren, is het noodzakelijk om het op te splitsen in verschillende gebieden. Zoals eerder aangegeven bestaat SEO uit de hoofdcomponenten Content, Techniek en Autoriteit. We bespreken hieronder de SEO-analyses die toegespitst zijn op deze componenten.

1. SEO Content analyse

Een SEO content analyse bestaat uit behoorlijk wat dimensies en om te kunnen beoordelen hoe een website er wat betreft Content voor staat vinden we het bij Doelbewust belangrijk antwoord te kunnen geven op de volgende vragen:

  • Hoe SEO-vriendelijk is de bestaande content?
  • Sluiten je zoekwoorden aan bij de juiste zoekintentie en het aanbod?
  • Worden de juiste primaire en secundaire zoekwoorden gebruikt?
  • Worden de juiste vragen beantwoord?
  • Hoe leesbaar is de content?

Als een website al veel content heeft bekijken we de bestaande pagina’s als startpunt voor de content analyse. Met verschillende SEO tools kunnen we zien wat voor keywords al posities innemen en met welke pagina’s. Van deze pagina’s maken we een zogenaamde ‘keyword mapping’ waarbij we zoektermen toekennen aan de verschillende pagina’s. Dit overzicht doen we vervolgens aanvullend zoektermen onderzoek waarbij kijken of overal de zoektermen zijn gebruikt met het meeste zoekvolume, de juiste intentie en in de juiste verhouding.

Vervolgens kijken we ook bij de concurrentie of er extra kansen liggen die aansluiten bij het aanbod van jouw website. De zoektermen die uit deze analyse naar voren komen nemen we op in de Keyword Mapping en deze lijst vormt de input voor nieuw te schrijven pagina’s.

Voor de SEO Content analyse gebruiken we de volgende tools

  • Ahrefs
  • Screaming frog
  • Google Search Console

2. Technische SEO Analyse

Technische SEO omvat alle noodzakelijke aspecten om ervoor te zorgen dat je website voldoet aan de technische eisen van zoekmachines.Het doel van een technische SEO analyse is om ervoor te zorgen dat er niets is dat zoekmachines verhindert om je website te crawlen, te indexeren en te navigeren.

We analyseren hierbij de volgende componenten:

  • Indexatie blokkades: we bekijken of er ergens blokkades zijn voor de zoekmachines om je website te crawlen. In de code van de website of in de robots.txt kunnen onbedoeld pagina’s van indexering zijn uitgesloten. Ook kunnen er pagina’s om andere redenen niet in de index van de zoekmachines zijn opgenomen. het is belangrijk om deze pijnpunten naar boven te halen.
  • Laadsnelheid: omdat de laadsnelheid van je website een steeds belangrijkere ranking factor is voor de zoekmachine kijken we of je website snel genoeg is, zowel voor desktop als mobiel. Als dit niet het geval is geven we aanbevelingen hoe de laadsnelheid van je website te optimaliseren.
  • Dubbele content en http status codes: zoekmachines houden van opgeruimde websites. Het hebben van pagina’s met dezelfde content en pagina’s die niet meer bestaan maar niet omgeleid zijn naar bestaande, kunnen van negatieve invloed zijn op de waardering van je website door zoekmachines. Het is belangrijk dit in kaart te krijgen en dit op te lossen.

Voor de technische SEO analyse gebruiken we de volgende tools:

  • Ahrefs
  • Screaming Frog
  • Google Zoek Console

3. SEO Analyse autoriteit

Bij een SEO Analyse van de autoriteit van een website wordt vooral gekeken naar de backlinks die naar je website verwijzen.

Het doel is om een beeld te krijgen van:

  • Of er schadelijke links zijn
  • De kwaliteit van je backlinkprofiel
  • Wanneer en waarom mensen linken naar je content
  • Waar je nieuwe mogelijkheden voor linkbuilding zou kunnen vinden

We kijken naar de relevantie van de verwijzende pagina’s ten opzichte van jouw online speelveld. Daarnaast maken we een analyse van de manier waarop er gelinkt wordt en of er een natuurlijk linkprofiel is wat betreft verwijzende teksten (anchor text) waarbij de regels van de zoekmachine niet worden overtreden. We kijken hierbij ook naar hoe je concurrentie er wat betreft linkbuilding ervoor staat en of hier nog kansen liggen voor je eigen linkprofiel.

Voor de SEO analyse autoriteit gebruiken we de volgende tools:

  • Ahrefs
  • Majestic
  • Google Search Console

Gratis SEO Analyse door echte specialisten

Bij Doelbewust hebben we al meer dan 15 jaar ervaring met effectieve SEO. Graag nemen wij gratis jouw website onder de loep. Nadat de SEO analyse van jouw website heeft uitgevoerd en het overzicht met optimalisatiepunten uiteen is gezet, neemt een SEO specialist contact met je op. Stapsgewijs nemen we dan alle punten met je door. Ben jij geïnteresseerd in onze gratis SEO Analyse? Vraag hem dan nu meteen aan!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Waarom Doelbewust

Wil je meer verkeer naar je website?

Wij zijn Doelbewust en zorgen voor meer verkeer naar je website. Wil je dat ook?

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij helpen ambitieuze ondernemers met online succes en groei van hun bedrijf middels kennis gedreven online marketing.

Google-Beoordeling
4.4
Gebaseerd op 39 recensies
js_loader
GRATIS STRATEGIEGESPREK

Plan een gratis telefonisch strategiegesprek in

Hoe een SEO adviesbureau kan zorgen voor meer leads

Bovenaan staan in Google, daar ligt de kans om te groeien als bedrijf. Waarom? De meeste mensen klikken namelijk op pagina’s die helemaal bovenaan staan in Google. Maar liefst 35% tot 40% van de bezoekers klikken op de website die bovenaan staat. Op de laatste plek van de eerste pagina krijg je gemiddeld 1% tot 2% van alle kliks en op de 5e plek maar liefst 7%. Daarom is het belangrijk dat jouw website prominent in Google staat. Wij als SEO adviesbureau omarmen deze uitdaging. Met onze diepgaande kennis maken wij onze beloftes waar.

Voorzien worden van SEO advies MKB

Elke hoge positie in Google zorgt dus voor een groei van het aantal bezoekers die naar jouw website gaan. Bij ons begint SEO advies bij het onderzoeken van jouw branche. Het uitzoeken van de juiste zoekwoorden. Vooral bij het geven van SEO advies aan MKB bedrijven vinden wij het belangrijk dat ook de concurrentie goed wordt geanalyseerd. We kijken wie op de huidige topposities staan en analyseren hoe groot de kans is dat wij met jouw bedrijf die posities kunnen claimen. Het is bijvoorbeeld makkelijker om gevonden te worden op een zoekterm als ‘’trouwen in Veenendaal’’ dan op ‘trouwen’’. Door goed na te denken over welke zoektermen we gebruiken, komt er ook relevantere bezoekers terecht op jouw website.

Een greep uit onze klanten