
Vraag nu jouw gratis SEO scan t.w.v. € 340,- aan.
Hoe zoekmachines keywords gebruiken
In dit artikel gaan we kijken naar hoe zoekmachines keywords gebruiken door zowel on-page als off-page factoren te bespreken.
Keywords zijn enorm belangrijk als het gaat om het bepalen van relevantie – de connectie tussen de zoektermen en de resultaten. Alleen als een pagina relevant is voor de zoekterm zal hij gerankt worden in de zoekresultaten. Een pagina relevanter maken kan zorgen dat je hoger in Google komt te staan en is vaak de makkelijkste manier om je ranking snel te verbeteren. Hieronder bespreek ik alle ranking factoren waarin keywords een rol spelen.
On-page keywords
Dit zijn de meest bekende ranking factoren en vaak ook de factoren waaraan we denken als we het over SEO in de ‘traditionele’ zin hebben. Maar denk niet dat ze dat ook maar een beetje minder relevant maakt. Negeer deze factoren op eigen risico en je zoekresultaten zullen diep wegzakken.
Paginatitel
Keywords in je paginatitel zijn een van de oudste en meest prominente ranking factoren. De volgorde van de keywords in de titel is ook belangrijk. Zorg dat je keywords aan het begin van de titel staan om ze zwaarder mee te laten wegen.
Headers
Een andere vrij oude factor zoals de pagina headers zijn het ook nog steeds waard om te optimaliseren. Zorg dat je belangrijkste keywords van je pagina in de <H1> tags staan. Gebruik andere headers om met je keywords te variëren en termen die erop lijken (synoniemen) te gebruiken.
Frequentie in de content
Hoe vaak je je keywords gebruikt is ook belangrijk. Zorg dat je belangrijkste keywords minstens één keer gebruikt worden en dat je vergelijkbare termen door de tekst heen gebruikt. Maar let op: over-optimaliseren kan zorgen voor minder ranking of zelfs een penalty.
LSI keywords in de content
Denk niet dat je klaar bent als je alleen je primaire en secundaire keywords hebt gebruikt. Google kijkt naar je content als een geheel om te kijken of het bij de zoekopdracht past. Dit betekent dat je moet zorgen dat je keyword die gerelateerd zijn aan de zoekopdracht door je tekst heen moet gebruiken.
Afbeeldingen
Optimaliseer de alt-(ernatieve) tekst bij je afbeeldingen, je title tags en je bestandsnamen. Zorg dat deze je keywords of gerelateerde termen bevatten. Hou ook in gedachte dat je alternatieve teksten bij je afbeeldingen ook door je lezers gebruikt worden, dus zorg dat deze dan ook je afbeelding goed beschrijven.
Onderscheiding van je keywords in de content
Gebruik je primaire keywords binnen de eerste 100 woorden van je content. Dit laat zien dat dat de focus van je content is, wat je relevantie dan weer verhoogt.
Uitgaande links
De pagina’s waar je naar linkt en de anchor tekst die je daarvoor gebruikt is ook erg belangrijk. Je moet keywords in de anchor tekst verwerken en de content waarnaar je linkt moet relevant zijn voor jouw belangrijkste keywords.
URL
Zorg dat je primaire keywords in de URL van je pagina staan. Google kort vaak een URL in tot het domein en de pagina in haar zoekresultaten.
Pagina categorie
Als je pagina veel content bevat, kun je hem het beste in een categorie binnen je website plaatsen. De categorie en subcategorie waartoe een pagina behoort telt ook mee in de relevantie. Als je zorgt dat je keywords of gerelateerde termen ook in de (sub)categorie voorkomen verhoogt dat je relevantie.
Domein
Exacte matching domeinnamen zijn niet meer zo belangrijk als ze vroeger waren, maar toch blijft het een goede aanwijzing dat het domein en de pagina’s erg relevant zijn. Pas wel op voor domeinnamen die te lang zijn of als spam klinken. Deze zullen je merk alleen maar verzwakken en je ranking negatief beïnvloeden.
Off-page
Off-page factoren kunnen nog belangrijker zijn dan on-page factoren. Ze zijn moeilijker te manipuleren en laten Google zien wat het algemene onderwerp van je pagina is, in plaats van wat jij zegt dat het onderwerp van je pagina is.
Anchor tekst
Dit is een van de belangrijkste ranking factoren. Relevante anchor teksten laten zien dat andere websites jouw content ook relevant vinden. Pas wel op dat je je anchor teksten niet over-optimaliseert, want dat kan een negatief signaal afgeven en je ranking verzwakken.
Interne link anchor tekst
Het gaat niet alleen maar om anchor teksten van externe links, maar de interne tellen ook mee. Gebruik je keywords in je interne links, en dan vooral die keywords die ook in je website’s navigatie terugkomen.
Linkende domein relevantie
De domeinen die aan jou linken zijn natuurlijk belangrijk als we het hebben over de waarde van links, maar dus ook als het gaat om relevantie. Als het domein relevant is voor jouw keywords, dan zal dat de relevantie van de pagina waarnaar ze linken ook verhogen voor die keywords.
Linkende pagina relevantie
De relevantie van de pagina die naar jou linkt in zijn geheel en de tekst rondom de link is enorm belangrijk. Dit laat zien dat jouw inkomende links in de juiste context staan en dat geeft meer relevantie aan jouw pagina.
Samen voorkomen
Hier gaat het over de correlatie tussen een pagina en de belangrijke keywords van content die over het hele web gevonden wordt. Als een website vaak genoemd wordt in relatie tot bepaalde keywords, zelfs als het niet gelinkt wordt, geeft dit aan dat er een connectie tussen beiden is.
Social Media als ranking signaal
De keywords die je op social media gebruikt zijn belangrijk – voor je social media campagnes. Ze beïnvloeden alleen niet je SEO ranking direct.
Samenvatting
Dit is geen complete lijst van alle ranking factoren, want er is nog veel meer om aan te denken en werken. Dit zijn alleen de factoren die specifiek voor keywords gelden. Als je meer over SEO wilt weten, neem dan vrijblijvend contact met ons op. Wij kunnen je als online marketing bureau gratis en vrijblijvend adviseren over jouw mogelijkheden om te scoren in Google!
https://www.wordtracker.com/academy/keyword-research/getting-started/how-search-engines-use-keywords