Facebook/Instagram Ads optimaliseren met metavoordeel
Hoe Instagram en Facebook advertenties te optimaliseren met metavoordeel

Hoe Instagram en Facebook advertenties te optimaliseren met metavoordeel

Wil je betere resultaten van jouw Facebook- en Instagram-advertentiecampagnes? Maak je gebruik van de nieuwste Meta Advantage-tools? In dit artikel leer je hoe je Meta Advantage kunt gebruiken om betaalde Instagram- en Facebook-campagnes te optimaliseren.

WAT IS META-VOORDEEL?

Meta kondigde aanvankelijk zijn Advantage-advertentiesuite aan in maart 2022, en positioneerde het als een hulpmiddel om zowel de stijgende kosten van betaalde sociale media aan te pakken als de toenemende uitdagingen van het navigeren door privacyveranderingen. Meta Advantage bevat verschillende functies die zijn ontworpen om het maken van campagnes te stroomlijnen en de weergave van advertenties te automatiseren. De suite bevat twee soorten functies. Advantage-opties automatiseren een enkel proces (zoals een biedstrategie), terwijl Advantage+-tools een volledige workflow optimaliseren (zoals een volledige campagne). Als je een ervaren Ads Manager-gebruiker bent, komen veel van deze tools je misschien bekend voor omdat het rebranded-updates zijn van reeds bestaande Meta-functies.

Voordeelcampagnes en -hulpmiddelen zijn vanaf augustus 2022 nu algemeen beschikbaar voor adverteerders. Om ze te openen, open je Advertentiebeheer, maak je een nieuwe campagne en zoek je naar de sterpictogrammen die de Voordeel-opties aangeven. Je vindt Advantage-tools geïntegreerd in het hele platform op campagne-, advertentieset- en advertentieniveau. Je vindt ook bepaalde tools (zoals Advantage Audience en Advantage Creative) in de workflow voor het maken van advertenties op jouw Facebook-pagina.

#1: HOE JE META ADVANTAGE CAMPAGNEBUDGET GEBRUIKT?

Als je er ooit voor hebt gekozen om per campagne te budgetteren in plaats van per advertentieset, zal de selectie van Voordeelcampagnebudget je waarschijnlijk bekend voorkomen. Het vervangt de voormalige instelling Campagnebudgetoptimalisatie, waarmee je een dagelijks of levenslang budget op campagneniveau kunt instellen. Advantage Campagne Budget gebruikt een soortgelijk model. Als je deze optie inschakelt, kun je een dagelijks of een levenslang budget instellen op campagneniveau, zodat Advertentiebeheer het bedrag over advertentiesets kan verdelen. Als je meer controle wilt over hoeveel elke advertentieset uitgeeft, schakel je Voordeelcampagnebudget uit en stel je in plaats daarvan een budget in op advertentiesetniveau.

hoe-te-gebruiken-meta-voordeel-campagne-budget-switch-voorbeeld-1

Houd er rekening mee dat het gebruik van Voordeelcampagnebudget enige bestedingsflexibiliteit biedt. Hoewel het platform je levenslange budget of 7x jouw dagbudget gedurende een week niet zal overschrijden, merk je misschien dat Advertentiebeheer op sommige dagen wat meer uitgeeft en wat minder dan op andere. Met deze aanpak kan Meta de levering en het bieden optimaliseren op basis van de beschikbare kansen.

#2: GEDETAILLEERDE TARGETING VAN META ADVANTAGE GEBRUIKEN?

Bij sommige campagnes wil je misschien een specifieke, zeer getargete doelgroep bereiken. Maar bij anderen kan het verbreden van je bereik en het uitbreiden van jouw de resultaten verbeteren. Vergelijkbare doelgroepen kunnen helpen bij het laatste doel, maar je hebt een aangepaste doelgroep nodig om als bron te gebruiken. Wanneer je jouw targeting wilt verbreden zonder vergelijkbare doelgroepen te gebruiken, kan Advantage Gedetailleerde Targeting helpen. Deze optimalisatietool levert jouw advertenties automatisch aan mensen die verder gaan dan je targetingparameters; in theorie, mensen die waarschijnlijk op je advertenties zullen reageren en de campagneprestaties zullen verbeteren. Je kunt instellingen voor Gedetailleerde voordeeltargeting aanpassen in het doelgroepgedeelte op advertentiesetniveau. Standaard is het meestal uitgeschakeld, maar je kunt op de knop Bewerken klikken en het vakje aanvinken om het in te schakelen.

hoe-meta-voordeel-gedetailleerde-targeting-uitgeschakeld-voorbeeld-2 te gebruiken

Houd er rekening mee dat deze optimalisatietool alleen je gedetailleerde targetingselecties uitbreidt, wat betekent dat het van toepassing is op alle interesses, gedragingen of demografische gegevens die je aan de advertentieset toevoegt. Voordeel Gedetailleerde targeting is niet van toepassing op aangepaste of vergelijkbare doelgroepen. Je kunt lookalikes maken om aangepaste doelgroepen uit te breiden en Advantage Lookalike om bestaande lookalikes te verbreden.

hoe-meta-voordeel-gedetailleerde-targeting-demografische-interesses-gedrag-voorbeeld-3 te gebruiken

#3: ADVANTAGE AUDIENCE BUILDER GEBRUIKEN

Wanneer je de meeste Facebook-advertenties maakt, gebruik je Advertentiebeheer meestal om campagnes te maken en uit te voeren. Maar in sommige gevallen wil je misschien een bericht van je Facebook-pagina promoten. Meta biedt nu geselecteerde Advantage-tools zoals Advantage Audience vanuit deze interface. Als je een advertentie maakt of een bericht promoot vanaf je Facebook-pagina, zul je merken dat Advantage Audience automatisch wordt geselecteerd. Jouw voordeelpubliek is aangepast aan jouw pagina en gebruikt de kenmerken van je volgers als richtlijn. Als je de targeting liever handmatig selecteert, kun je een bestaande doelgroep kiezen of op de knop Nieuwe maken klikken.

JOUW GIDS VOOR DE TOEKOMST VAN HET BEDRIJFSLEVEN

Crypto-zakelijke conferentieDe renaissance van Web3 opent nieuwe kansen voor ondernemers, makers en marketeers die klaar zijn om de veranderingen te omarmen. Maar wie kun je vertrouwen? Introductie van de Crypto Business Conference; een premium evenement voor iedereen die wil leren hoe hij Web3 voor zijn bedrijf kan laten werken. Ga met ons mee in het zonnige San Diego, Californië, voor de allereerste cryptoconferentie voor zakelijke pioniers… geen financiële en technische nerds. Je krijgt bruikbare, zakelijke ideeën van bewezen innovators, zonder al het technische jargon.

hoe-meta-voordeel-doelgroepbouwer-facebook-advertenties-voorbeeld-4 te gebruiken

#4: HOE META ADVANTAGE LOOKALIKE AUDIENCES TE GEBRUIKEN

Het vergelijkbare publiek van Meta biedt een hoop flexibiliteit. Je kunt vrijwel elke aangepaste doelgroep gebruiken om ze te maken, wat betekent dat je lookalikes kunt gebruiken om mensen te targeten die lijken op je topklanten of meest betrokken volgers. Je kunt ook op waarde gebaseerde lookalikes creëren om mensen te bereiken die vergelijkbaar zijn met jouw meest waardevolle klanten. Hoewel vergelijkbare doelgroepen miljoenen mensen omvatten, kunnen ze uiteindelijk de prestaties beperken, vooral voor langetermijncampagnes. Meta’s Advantage Lookalike-optie kan helpen de prestaties te verbeteren en de levering te optimaliseren. Deze optimalisatietool gebruikt de aangepaste doelgroep die je hebt gekozen als vergelijkbare bron om de targeting uit te breiden.

Wanneer je een vergelijkbare doelgroep toevoegt aan geschikte advertentiesets, past Advertentiebeheer automatisch Advantage Lookalike toe. Je ziet een melding die aangeeft dat Meta advertenties kan weergeven aan mensen buiten je vergelijkbare doelgroep als dit de prestaties waarschijnlijk zal verbeteren.

hoe-meta-voordeel-lookalike-doelgroepen-boost-performance-voorbeeld-5 te gebruiken

Vanaf augustus 2022 is Advantage Lookalike alleen beschikbaar voor bepaalde advertentiesets. Om het te gebruiken, moet je de doelstelling voor berichten, conversie of app-installatie selecteren in Advertentiebeheer. Het is ook belangrijk op te merken dat er geen optie is om Advantage Lookalike uit te schakelen. Je kunt echter mensen uitsluiten van Advantage Lookalike door ze toe te voegen aan een aangepaste doelgroep en vervolgens de aangepaste doelgroep uit te sluiten van je advertentieset.

#5: META ADVANTAGE+ PLAATSINGEN GEBRUIKEN

In de meeste gevallen moet je bewust de Advantage- en Advantage+-tools voor jouw campagnes selecteren. Advertentiebeheer past Advantage+ plaatsingen echter toe op vrijwel elke nieuwe campagne. Net als de voormalige optie voor automatische plaatsing van advertenties in Advertentiebeheer, kun je met Advantage+ plaatsingen advertenties weergeven op alle beschikbare plaatsingen op Facebook, Instagram, Messenger en het Audience Network. Het is ontworpen om je te helpen het maximale uit je budget te halen door advertenties weer te geven op plaatsingen waarvan de kans het grootst is dat ze tot goede prestaties leiden.

Je vindt Advantage+ plaatsingen op advertentiesetniveau. Hoewel dit de standaardoptie is, kun je in plaats daarvan zeker handmatige plaatsingen kiezen. Hoewel Meta Advantage+ plaatsingen aanbeveelt voor optimale weergave, kan het een goed idee zijn om handmatige plaatsingen te kiezen als je specifieke plaatsingen wilt testen of als je al weet wat voor jouw doelgroep werkt.

hoe-meta-voordeel-plaatsingen-als-set-niveau-voorbeeld te gebruiken-6

#6: ADVANTAGE+-CATALOGUSADVERTENTIES GEBRUIKEN

Afhankelijk van het doel dat je kiest, zie je mogelijk een Advantage+ Catalogus-optie op campagne-, advertentieset- of advertentieniveau. In sommige gevallen ziet je meer dan één mogelijkheid om de Advantage+ Catalogus-tool in je campagne te gebruiken. Laten we eens kijken hoe het op elk niveau werkt. Als je een Advantage+-catalogus selecteert op campagneniveau, kun je deze gebruiken om doelgroeptargeting te begeleiden. Advertentiebeheer gebruikt je catalogus om advertenties weer te geven aan mensen die het meest waarschijnlijk zullen reageren op de producten waarvoor je adverteert. Deze optie kan met name handig zijn bij het uitvoeren van verkoopcampagnes.

hoe-meta-voordeel-plus-catalogus-advertenties-op-voorbeeld-gebruiken-7

Als je de Advantage+ Catalogus-optie op advertentiesetniveau inschakelt, kun je mensen bereiken die geïnteresseerd zijn in de soorten producten of services die je verkoopt, zelfs als ze nog geen interactie met je bedrijf hebben gehad. Als je deze optie op advertentiesetniveau selecteert, wordt ook automatisch catalogusadvertenties geïmporteerd op advertentieniveau, waardoor je nog meer tijd kunt besparen.

KRIJG DESKUNDIGE SOCIAL MEDIA MARKETING-TRAINING VAN DE PROFS

Social Media Marketing Wereld

Wil je de concurrentie voor zijn en leren hoe je jouw sociale marketingstrategie kunt diversifiëren? Leer van de meest vertrouwde experts in de branche, wrijf over ellebogen met andere slimme marketeers en til je marketing naar een hoger niveau tijdens dit driedaagse evenement in het zonnige San Diego, Californië.

hoe-meta-voordeel-plus-catalogus-advertenties-productset-voorbeeld-8 te gebruiken

Wanneer je een Advantage+-catalogus op advertentieniveau selecteert, stroomlijnt Advertentiebeheer het creatieve proces. Het haalt afbeeldingen uit jouw catalogus en geeft automatisch de items weer waarop mensen waarschijnlijk zullen reageren of waarmee ze interactie hebben. Houd er rekening mee dat je nog steeds een advertentietekst moet schrijven, inclusief primaire tekst en een kop.

hoe-meta-voordeel-plus-catalogus-advertenties-voorbeeld-advertentie-niveau-9 te gebruiken

Het gebruik van Advantage+ Catalogus-advertenties wordt geleverd met een aantal extra voordelen. Advertenties die deze optimalisatie gebruiken, komen mogelijk in aanmerking voor weergave in organische heroverwegingservaringen in Meta-property’s, wat de campagneprestaties een extra boost kan geven. Als je een Advantage+-catalogus aan een campagne toevoegt met behulp van de verkoopdoelstelling, kun je deze ook gebruiken om retargeting te optimaliseren. Dat betekent dat je door kunt gaan met naar betrokken prospects, terwijl Meta de producten en advertenties kan optimaliseren op basis van gebruikersactiviteit.

hoe-meta-voordeel-plus-catalogus-advertenties-verkoopdoelstellingen-optimalisatie-retargeting-voorbeeld-10 te gebruiken

#7: ADVANTAGE+ CREATIVE GEBRUIKEN

Advertentiemateriaal kan een groot deel uitmaken van het succes van een advertentie, maar niet elke adverteerder heeft de tijd of middelen om advertentiemateriaal te testen en te herhalen. Meta’s Advantage+ Creative kan veel van deze details verwerken door je advertentie automatisch te optimaliseren.

hoe-meta-voordeel-plus-creatief-voorbeeld te gebruiken-11

Je ziet Advantage+ Creative op advertentieniveau voor verkeers- en verkoopcampagnes. Als je deze tool wilt gebruiken, ga je naar het advertentieniveau en kies je media voor jouw advertentiemateriaal. Op het scherm Optimaliseren vindt je de Advantage+ Creative-opties. Schakel de schakelaar Alle optimalisaties in om deze tool volledig te benutten. Op die manier kan jouw advertentiemateriaal profiteren van de standaardverbeteringen van Meta, waarmee automatisch een sjabloon aan je afbeelding kan worden toegevoegd of de beeldverhouding van je video kan worden gewijzigd. Je kunt door enkele compositiewijzigingen bladeren om een ​​idee te krijgen van hoe Jouw advertentie eruit zal zien.

hoe-meta-voordeel-plus-creatief-optimaliseren-schermvoorbeeld-12 te gebruiken

Als Je alle optimalisaties inschakelt, worden ook de helderheid en het contrast van het beeld ingeschakeld. Deze optie verbetert de helderheid en het contrast van Jouw afbeelding wanneer deze aanpassingen waarschijnlijk de prestaties zullen verbeteren.

hoe-meta-voordeel-plus-creatieve-helderheid-voorbeeld-13 te gebruiken

Merk op dat Advantage+ Creative niet compatibel is met Dynamic Creative. Als je Dynamic Creative inschakelt op advertentiesetniveau, zie je Advantage+ Creative niet op advertentieniveau. Vraag je jezelf af welke je moet kiezen voor jouw campagne? Advantage+ Creative is het beste als je een idee heeft van de advertenties en kopieën die het beste werken voor jouw publiek, maar je wilt dat Meta ze optimaliseert en betere prestaties levert.

Dynamic Creative is daarentegen ideaal als je niet zeker weet wat het beste werkt voor je publiek. Naast het combineren van de copy, creatives en calls-to-action, brengt Dynamic Creative indien nodig ook aanpassingen aan. Deze tool kan bijvoorbeeld afbeeldingen bijsnijden en de afspeelsnelheid van video aanpassen. Dat betekent dat Dynamic Creative het beste is als je minder controle over jouw advertenties wilt.

#8: ADVANTAGE+ CREATIVE GEBRUIKEN VOOR CATALOGUS

Als je een Advantage+-catalogus op advertentieniveau toevoegt, zie je mogelijk ook een optie om Advantage+ Creative for Catalog te gebruiken. Als je eerder de dynamische indelingen en creatieve optie van Advertentiebeheer hebt gebruikt, zal deze tool je bekend voorkomen. Het bepaalt automatisch de beste indeling, advertentie en plaatsing voor elke persoon, waarbij jouw catalogus als bronmateriaal wordt gebruikt.

hoe-meta-voordeel-plus-advertentiemateriaal-voor-catalogus-voorbeeld-voorbeeld-14 te gebruiken

Wanneer je Advantage+ Creative for Catalog op advertentieniveau kiest, krijg je nog een bonusoptie: Advantage Catalog Video. Deze tool genereert automatisch een video met advertentiemateriaal uit jouw catalogus, zodat je er niet zelf een hoeft te ontwerpen. Als je met een beperkt budget werkt of weinig tijd heeft, biedt deze tool een eenvoudige manier om video aan je advertentie toe te voegen.

hoe-meta-voordeel-plus-creatief-voor-catalogus-video-voorbeeld-15 te gebruiken

#9: ADVANTAGE+ APP-CAMPAGNES GEBRUIKEN

Heeft jouw bedrijf een app om te promoten? In het verleden heeft je wellicht Meta’s geautomatiseerde app-advertenties gebruikt om langetermijnpromoties te optimaliseren. In plaats daarvan biedt Ads Manager nu Advantage+ app-campagnes. Om deze bijgewerkte optie te gaan gebruiken, klik je om een ​​nieuwe campagne te maken en selecteer je App-promotie als doel. Scrol op het scherm Campagne maken omlaag om de beschikbare campagnetypen voor app-promotie te bekijken. Boven aan de lijst zie je Advantage+ app-campagnes.

hoe-meta-voordeel-plus-app-campagnes-aanmaak-scherm-voorbeeld-16 te gebruiken

Klik om het installatieproces te starten en de instellingen op campagneniveau te bekijken. Naast het kiezen van een campagnetype voor app-promotie, kun je een speciale advertentiecategorie declareren en ervoor kiezen om een ​​iOS 14+-campagne te maken. Houd er rekening mee dat als je wilt dat jouw app-promotie gebruikers bereikt met apparaten met iOS 14.5 of hoger, je deze optie moet inschakelen.

hoe-meta-voordeel-plus-app-campagnes-ios-details-voorbeeld-16 te gebruiken

Selecteer op advertentiesetniveau de app die je wilt promoten en kies een optimalisatie-evenement. Je kunt bijvoorbeeld optimaliseren voor app-installaties, app-gebeurtenissen of een combinatie van beide. In sommige gevallen kun je ook optimaliseren voor waarde, waardoor het rendement op advertentie-uitgaven wordt gemaximaliseerd. Om het installatieproces te stroomlijnen, gebruiken Advantage+ app-campagnes automatisch Meta’s biedstrategie met het hoogste volume, die is ontworpen om de meeste app-installaties voor jouw budget te genereren. Om meer controle te krijgen over hoeveel je uitgeeft, kun je een bodlimiet instellen.

In tegenstelling tot de handmatige campagne-configuratie die je gewend bent, bieden Advantage+ app-campagnes echter niet veel andere opties op advertentiesetniveau. Je kunt het budget, de advertentiesetplanning en de doelgroeplocatie instellen. Maar je kunt geen plaatsingen selecteren of een publiek opbouwen, aangezien de Advantage+ suite deze elementen automatiseert. Het is ook belangrijk op te merken dat je Advantage+ app-campagnes niet kunt splitsen. De A/B-testoptie wordt niet weergegeven op campagneniveau en wordt grijs weergegeven in de interface van Advertentiebeheer.

#10: ADVANTAGE+ SHOPPING-CAMPAGNES GEBRUIKEN

Als je op zoek bent naar manieren om e-commerce- of winkeladvertenties te verbeteren, is het de moeite waard om Advantage+ Shopping-campagnes in de gaten te houden. Deze campagnes, die in augustus 2022 worden uitgerold, maken gebruik van Meta’s kunstmatige intelligentie-tools en machine learning-modellen om het proces voor het maken van campagnes aanzienlijk te vereenvoudigen. Advantage+ Shopping-campagnes automatiseren een groot deel van het creatieve proces en genereren tot 150 creatieve combinaties die je kunt testen op jouw doelgroep. Dat betekent dat je advertenties kunt herhalen, versies kunt testen en kunt bepalen wat het beste werkt voor Jouw doelgroep, zonder dat je advertenties handmatig hoeft te ontwikkelen of analyseren.

Vraag je jezelf af of Advantage+ Shopping-campagnes het proberen waard zijn? Uit een interne Meta-studie bleek dat deze campagnes de kosten per aankoopconversie met 12% verlaagden. Dat betekent dat ze een slimme keuze kunnen zijn voor het oprekken van e-commerce en reclamebudgetten voor de detailhandel.

CONCLUSIE

Als je worstelt met ondermaatse Facebook- en adverteren op Instagram of op zoek bent naar nieuwe manieren om betaalde sociale inspanningen te stroomlijnen, is Meta Advantage een welkome oplossing. Hoewel het geen radicaal nieuwe tools bevat, maakt Meta Advantage het voor adverteerders wel gemakkelijker om efficiënt campagnes te maken en te optimaliseren, met minimale noodzaak voor handmatige tests.

Bron: https://www.socialmediaexaminer.com/how-to-optimize-instagram-and-facebook-ads-with-meta-advantage/


Contact met Vincent Doelman Contact met Vincent Doelman Vincent Doelman / online strateeg
De groeiversnellers voor het MKB