WAT ZIJN KOSTEN PER KLIK?
Kosten per klik is een biedmodel dat bepaalt hoeveel adverteerders betalen voor hun advertenties. De technische definitie van kosten per klik, volgens Google: Bieden op basis van kosten per klik (CPC) betekent dat je betaalt voor elke klik op jouw advertenties.
HOE DE KOSTEN PER KLIK BEREKENEN?
Om de kosten per klik te berekenen, neem je jouw totale advertentiekosten gedeeld door het aantal ontvangen klikken. Als je campagne bijvoorbeeld € 500 per dag heeft uitgegeven en je 100 klikken heeft ontvangen, is jouw berekende CPC € 5,00. Met CPC-biedingen kunnen adverteerders maximale kosten per klik instellen vanaf een biedstrategieniveau voor een campagne of tot een afzonderlijk zoekwoordniveau.
Het instellen van een maximum CPC betekent echter niet dat je die elke keer moet betalen. Het uiteindelijke bedrag dat voor een klik in rekening wordt gebracht, wordt uw werkelijke CPC genoemd. In elke advertentieveiling betaalt je alleen het minimaal vereiste bedrag om de advertentiepositie van de concurrent direct onder je te verslaan.
WAAROM ZIJN KOSTEN PER KLIK BELANGRIJK?
Kosten per klik zijn om vele redenen belangrijk. De statistiek kosten per klik is een handige KPI om inzicht te krijgen in:
- Relatieve ROAS (rendement op advertentie-uitgaven) op basis van je budget en CPC.
- Plan en voorspel geschat verkeer op basis van je budget.
- Concurrerende inzichten over hoe jouw gemiddelde CPC zich verhoudt tot de markt.
- Je relatieve advertentiesterkte .
Zoals je kunt zien, bieden kosten per klik meer inzicht dan alleen hoeveel klikken je krijgt voor je budget. Wat ROAS betreft, kan inzicht in de kosten per klik helpen bij het opstellen van nauwkeurigere prognoses. Als je bijvoorbeeld hoge kosten per klik heeft maar een laag dagbudget, moeten die klikken naar je website veel harder werken om een doel-ROAS te behalen. Dat betekent dat de gebruikerservaring van de website (of app) volledig moet worden geoptimaliseerd om zoveel mogelijk verkopen te stimuleren. Een andere reden waarom kosten per klik belangrijk zijn? Het help je te begrijpen hoe concurrerend je bent in zoekwoordveilingen.
Als jouw advertenties consequent een lage CTR (klikfrequentie) ontvangen, kan een belangrijke reden zijn dat je maximale CPC lager is dan die van uw concurrenten. De kosten per klik zijn ook een factor die de advertentiesterkte en de advertentierangschikking bepaalt. Als je een uitstekende advertentietekst en een intuïtieve gebruikerservaring heeft, maar de CTR van je advertentie laag is, kan je het probleem beperken tot jouw maximum CPC. Dus, moet de CPC-statistiek de belangrijkste KPI (key performance indicator) van jouw marketingcampagne zijn? Waarschijnlijk niet. Het is een goede indicator van de huidige concurrentie en toekomstige prestaties, maar er zijn andere KPI’s die essentieel zijn voor het bepalen van campagnesucces.
WAT IS EEN GOEDE CPC?
De makkelijke manier om deze vraag te beantwoorden is: Het hangt ervan af. Veel factoren dragen bij aan het begrijpen van wat een goede CPC zou moeten zijn. Elementen die meespelen bij het bepalen van wat een ideale kosten per klik zou moeten zijn, zijn onder meer: industrie, soort apparaat, zoektype zoekwoord, wedstrijd, merk versus niet-merkzoekwoorden en advertentiepositie.
Top freelancers voor elk bedrijf
Fiverr geeft je team de flexibiliteit om interne mogelijkheden uit te breiden en elk project uit te voeren door in contact te komen met freelancers voor elke vaardigheden die je nodig hebt. Laten we het hebben over de eerste factor: Industrie. Verschillende industrieën hebben aangetoond enorm verschillende CPC’s te hebben. Gebaseerd op een onderzoek uit begin 2022 van LOCALiQ door Wordstream, hadden Advocaten en Juridische Diensten de hoogste gemiddelde CPC van $ 8,67. De vastgoedsector bevond zich aan de onderkant van het spectrum, met een gemiddelde CPC van $ 1,36. Concurrentie (of gebrek aan) helpt bij het bepalen van een goede kosten per klik. Meestal geldt: hoe hoger de concurrentie op een zoekwoord, hoe hoger de CPC. Je zou ook verwachten dat een gemiddelde CPC lager is als de concurrentie lager is.
Een ander element waarmee je rekening moet houden bij de vraag wat een goede kosten per klik is, is: “Wat is de aard van uw getargete zoekwoord?” Als iemand naar je merk zoekt, moeten je kosten per klik aanzienlijk lager zijn dan die van niet-merkzoekwoorden. Als je op je merkvoorwaarden biedt, is jouw advertentierangschikking het hoogst voor die voorwaarden. Een hoge advertentierangschikking draagt bij aan die lagere CPC’s. Zoekwoorden zonder merknaam hebben hogere CPC’s vanwege hun competitieve karakter. Zoals hierboven vermeld, zijn de CPC’s voor die termen, wanneer de concurrentie hoog is, natuurlijk ook hoger.
Advertentiepositie is een essentiële factor die bijdraagt aan een goede CPC. Jouw biedstrategie en maximum CPC zijn factoren die bijdragen aan een advertentiepositiescore. Kortom, een goede kosten per klik hangt grotendeels af van de branche, het concurrentievermogen en de advertentiepositie van jouw getargete zoekwoorden.
WELKE ADVERTENTIEPLATFORMS GEBRUIKEN CPC-BIEDINGEN?
Bijna alle advertentieplatforms gebruiken bieden op basis van kosten per klik. De meest voorkomende platforms zijn zoekplatforms zoals Google en Microsoft Ads. Hoewel bieden op basis van kosten per klik beschikbaar is op deze platforms, bieden ze geautomatiseerde biedstrategieën die een maximum CPC-bod omvatten.
Geautomatiseerde biedstrategieën helpen u het drukke werk uit het beheer van afzonderlijke zoekwoordbiedingen te verminderen. Met biedstrategieën zoals Klikken maximaliseren of Verbeterde CPC kunt u een maximum CPC instellen. Door de platforms toe te staan het algoritme te gebruiken, kunt u biedingen automatisch verhogen of verlagen op basis van de waarschijnlijkheid van een persoon om te klikken of te converteren. Veel sociale advertentieplatforms die CPC-biedingen toestaan, zijn onder meer: Facebook, Pinterest, Snapchatten, TikTok, Twitteren, LinkedIn en DSP’s. Dus welk advertentieplatform je ook wilt testen, de kans is groot dat er CPC-biedingen beschikbaar zijn.
WAT ZIJN CPC EN CPM?
Naast CPC-biedingen is CPM-bieden een ander standaardmodel in advertenties. CPM-bieden is een model waarbij adverteerders betalen per 1000 vertoningen op hun advertenties. Simpel gezegd:
- CPC : betalen per klik.
- CPM : betalen per duizend vertoningen.
De bedoeling van CPM-biedingen verschilt van CPC-biedingen omdat het gericht is op weergaven en vertoningen. Bij het kiezen van CPM-biedingen richt een adverteerder zich meer op advertentiebereik dan op verkeer. CPM-biedingen zijn doorgaans lager dan sommige CPC’s omdat ze voornamelijk worden gebruikt in Display-netwerken of voor een groot bereik op sociale platforms. CPM-biedingen zijn een kostenefficiënte manier om een groot publiek te bereiken en tegelijkertijd de kosten laag te houden. Dus, wanneer moet je bieden op basis van CPM gebruiken in plaats van bieden op basis van CPC? Als het belangrijkste doel van een campagne bekendheid is, is bieden op basis van CPM een goede keuze.
CONCLUSIE
Inzicht in bieden op basis van kosten per klik en welke invloed dit heeft, is essentieel voor het succes van PPC-campagnes. Hoewel handmatige CPC-biedingen nog steeds beschikbaar zijn, kan je proberen geautomatiseerde biedstrategieën uit te proberen voor betere efficiëntie terwijl je toch jouw kosten kunt beheren. Wist jij dat wij ook werkzaam zijn als online marketing bureau te Barneveld en als online marketing bureau te Utrecht? Onze Google Ads specialisten helpen je graag.
Bron: https://www.searchenginejournal.com/what-is-cost-per-click-cpc/463179/#close