Vraag nu jouw gratis SEO scan t.w.v. € 340,- aan.
29 van de beste SEO-tools voor het controleren en monitoren van jouw website
Er is bijna niks vervelender dan een plotselinge update van het Google-algoritme, waardoor je je even verward en bezorgd voelt. Het lijkt alsof zoekmachines zoals Google wachten tot je al je zaken op een rij hebt en vervolgens een update lanceren die je inspanningen onmiddellijk overbodig maken.
Bovendien is er nog steeds enige geheimzinnigheid achter hoe Google websites evalueert en bepaalt welke sites verschijnen – en hoe ze verschijnen – op de pagina met zoekresultaten van zoekmachines (SERP’s) voor verschillende zoekopdrachten.
Het goede nieuws is dat er verschillende tools voor zoekmachineoptimalisatie (SEO) zijn – sommige gratis, sommige betaald – die jou kunnen helpen bij het bekijken van jouw website zoals zoekmachines zoals Google het ziet – op deze manier kan je jouw positie en relevantie voor jouw target keywords verbeteren. Wil je een gratis SEO check? Dan voeren we die graag voor je uit.
Overzicht van de beste SEO-tools
- HubSpot Website Grader
- Google Search Console
- Google Analytics
- UpCity Free SEO Report Card
- Internet Marketing Ninjas
- Bing Webmaster
- Google Trends
- Seolyzer
- SEOquake
- Seobility
- Check My Links
- BROWSEO
- HubSpot SEO Marketing Software
- Ahrefs
- SEMrush
- KWFinder
- GrowthBar
- Woorank
- BuzzStream
- Moz Pro
- Linkody
- Screaming Frog SEO Spider
- Remove’em
- AnswerThePublic
- Keyword Hero
- SpyFu
- Seomater
- ContentKing
- SE Ranking
Gratis SEO-tools
Deze tools zijn gratis te gebruiken, maar misschien vind je een betaalde optie met meer functies. We hebben enkele van de beste functies van elke tool gedeeld en ook hoe je er het meeste uit kunt halen voor jouw SEO-strategie.
1. Hubspot Website Grader
Het doel van marketing is om traffic en gekwalificeerde leads te genereren via de website van het bedrijf. Daarom moeten we als marketeers precies begrijpen wat we kunnen doen om de SEO van een website te verbeteren.
Met HubSpot’s Website Grader voer je eenvoudig de URL van jouw website in om automatisch een rapportkaart te ontvangen met bruikbare inzichten over jouw SEO-inspanningen. Van daaruit kan je je aanmelden voor de HubSpot Academy SEO cursus die je leert hoe je de SEO, gebruikerservaring (UX) en meer van je website kunt verbeteren.
Met de HubSpot Website Grader kan je het volgende:
- Websiteprestaties: Kom binnen enkele seconden meer te weten over de prestaties van jouw website, identificeer specifieke prestatieproblemen en ontvang duidelijke, bruikbare feedback over hoe je deze kunt oplossen.
- Ondersteuning op aanvraag: ontvang instructie over hoe je jouw website kunt verbeteren.
- Verbeter specifieke websiteproblemen: krijg toegang tot een HubSpot Academy-cursus van vijf lessen over website optimalisatie, zodat je begrijpt hoe je de specifieke probleemgebieden van jouw website kunt verbeteren.
- Optimaliseren voor mobiel: ontdek hoe je jouw website kunt optimaliseren voor mobiel.
- Verbeter de web beveiliging: leer hoe je best practices voor websitebeveiliging kunt implementeren.
- Verbeter de gebruikerservaring: Personaliseer de UX van jouw website om een heerlijke ervaring voor gebruikers te creëren.
2. Google Search Console
Google Search Console heeft een aantal tools beschikbaar om je te helpen verschijnen in de SERP’s voor de zoektermen en woordgroepen waarnaar jouw doelgroep op zoek is.
Als je de eigenaar bent van een bedrijf of degene die SEO doet in jouw marketingteam, kan Search Console jou helpen een eerste SEO-analyse uit te voeren of je bestaande SEO-strategie bij te werken met nieuwe zoekwoorden. Google Search Console controleert, debugt en optimaliseert jouw website – en je hoeft niet te weten hoe je moet coderen om van deze tool te profiteren.
Hier zijn enkele voorbeelden van website elementen die Google Search Console jou leert en daarmee helpt te optimaliseren:
- Zoekwoorden: leer meer over de zoekwoorden waarop jouw webpagina’s momenteel ranken.
- Crawlfouten: identificeer eventuele crawlfouten op jouw website.
- Mobiele responsiviteit: begrijp hoe mobielvriendelijk je website is en ontdek mogelijkheden om de mobiele ervaring voor je gebruikers te verbeteren.
- Google Index: bekijk hoeveel van jouw webpagina’s in de index van Google staan (als ze niet in de index van Google staan, kan je de URL-inspectietool van de tool gebruiken om een pagina in te dienen voor indexering).
- Analytics en statistieken: de website gerelateerde statistieken die voor jou het belangrijkst zijn, zoals het aantal klikken, vertoningen, gemiddelde click-through rate (CTR) en gemiddelde positie.
3. Google Analytics
Hoewel Google Analytics een betaalde versie heeft, kan de gratis versie van het product jou helpen de SEO van je website te beheren – dit is vooral het geval als je Google Analytics koppelt aan Google Search Console. Door dit te doen, worden alle SEO-gegevens van jouw website centraal gelokaliseerd en verzameld, en je kunt zoekopdrachten gebruiken om verbeterpunten te identificeren met de trefwoorden en woordgroepen waarop je jouw website en webpagina’s wilt laten rangschikken. Let wel op: Google Analytics wordt GA4. Daarmee biedt Google Analytics meerdere functionaliteiten aan. Wil je hier meer over weten? Lees dan ons artikel over: GA4: Een gids voor het rapport verkeersacquisitie.
Andere manieren waarop je de gratis versie van Google Analytics kunt gebruiken om je SEO te begrijpen en te verbeteren, zijn:
- Je referral traffic filteren: verwijder het verkeer dat de potentie heeft om SEO-rapporten te verpesten, zoals nepverkeer.
- Vergelijk organisch versus niet-organisch websiteverkeer: Kom te weten waar jouw bezoekers vandaan komen en optimaliseer die kanalen om meer verkeer te genereren.
- Betrokkenheidsstatistieken bepalen: gebruik ‘Site Content Reports’ om engagement statistieken op elke webpagina te bepalen, engagement voor de directory’s en pagina’s op je website, statistieken voor het verlaten van pagina’s en acquisitie, gedrag en conversie van landingspagina’s te bepalen.
- Bekijk de ‘Multi-Channel Report’s Assisted Conversions feature’: identificeer welke van jouw kanalen tot de meeste conversies hebben geleid en welke waarde ze voor jouw bedrijf opleveren.
4. Gratis SEO Report Card van UpCity
Met de gratis SEO rapportkaart van UpCity kan je jouw website analyseren om te bepalen hoe deze zich verhoudt tot de concurrentie.
In ruil voor je e-mailadres en een paar datapunten, zal SEO Report Card een rapport aanbieden dat het volgende omvat:
- Rang analyse: een momentopname van waar jouw website scoort in de meest populaire zoekmachines.
- Linkbuilding: een gedetailleerd overzicht van het aantal websites dat naar jouw site linkt.
- Analyse ter plaatse: een blik op hoe succesvol je was in het opnemen van je belangrijkste zoekwoord op je hele site.
- Toegankelijkheid van de website: informatie over de laadtijd en toegankelijkheid van jouw site.
- Vertrouwens statistieken: een overzicht van het vertrouwens- of autoriteitsniveau van je site.
- Huidige indexering: een indicatie van hoeveel van jouw sitepagina’s zijn geïndexeerd.
5. Internet Marketing Ninja’s
Internet Marketing Ninjas is een SEO gericht bedrijf met een verscheidenheid aan gratis tools die je kunt gebruiken om jouw website te vergelijken met de concurrentie, webpagina’s te optimaliseren voor bepaalde zoekwoorden, metatags te genereren en organisch verkeer naar je website te vergroten.
Hier zijn enkele voorbeelden van de gratis Internet Marketing Ninja SEO-tools waarvan je kunt profiteren:
- Tool voor gebroken links: identificeer broken links en redirects en gebruik de functie voor het crawlen van sites om een XML-sitemap van jouw website te genereren.
- Metadata: bekijk al jouw paginalinks (extern, intern, etc.) op je webpagina’s om te zien wat goed werkt en wat niet werkt of een update nodig heeft.
- On-page optimalisatie tool: gebruik dit om jouw webpagina-inhoud, meta-informatie en interne links te evalueren.
- Side-by-side vergelijking: vergelijk de SEO van jouw webpagina’s met die van een concurrent.
- Laadtijd van pagina : analyseer de laadtijd van de pagina en hoe lang het duurt voordat elk onderdeel van een webpagina volledig wordt weergegeven.
6. Bing Webmaster
Microsoft Bing Webmaster geeft je toegang tot vele tools die inzicht bieden in jouw website, zoals rapportage-, diagnose- en SEO-tools. De SEO-tools die je gratis kunt gebruiken, hebben de kracht om je te helpen bij het analyseren van jouw website, het beheren van backlinks en het beoordelen van zoekwoorden om ervoor te zorgen dat je site goed is geoptimaliseerd voor het organisch zoeken.
Hier zijn enkele van de andere dingen die je kunt doen met de SEO-tools van Bing Webmaster:
- Zie backlinkprofielen: leer meer over je backlinkprofiel om verwijzende pagina’s, domeinen en ankerlinks te begrijpen.
- Doe keyword research: bepaal naar welke trefwoorden en woordgroepen jouw publiek zoekt, evenals de zoekvolumes van die trefwoorden en woordgroepen.
- Gebruik de functie voor het scannen van sites: crawl jouw website en identificeer technische SEO-errors.
- Ontvang SEO-rapporten: bekijk eventuele fouten op je website en individuele sitepagina’s.
7. Google Trends
Traditionele SEO-tools zoals degene die we al hebben besproken, zijn geweldig voor het uitvoeren van onderzoek en audits wanneer je bedrijf al is gevestigd. Maar wat als je een nieuwe onderneming start en wilt weten welke populaire bedrijfstakken, onderwerpen en ideeën mensen aan het verkennen zijn? Google Trends is een geweldige plek om onbenutte potentie te verkennen dat een groot zoekwoordlandschap voor jouw website kan opleveren.
Houd er rekening mee dat Google Trends niet de plek is waar je gedetailleerde gegevens krijgt. Deze tool presteert het beste wanneer je hem als kompas gebruikt om een richting te bepalen voor je SEO-strategie, en die inzichten vervolgens te koppelen aan robuustere software zoals HubSpot’s SEO Marketing Tool.
Dit is waar je naar moet zoeken in Google Trends:
- Trends: zoek naar trends in specifieke landen of regio’s van de wereld.
- Populaire onderwerpen: vind populaire mensen en longtail-keywords die aan hen gerelateerd zijn.
- Vergelijkingen: vergelijk en contrasteer trends in de tijd.
8. Seolyzer
Seolyzer is een gratis tool voor sitecrawling, loganalyse en een SEO-tool waarmee je kunt bepalen hoe zoekmachines zoals Google jouw website bekijken. Seolyzer haalt informatie op die kruipende bots achterlaten in de logbestanden van jouw server tijdens het browsen op jouw site om je SEO KPI’s te identificeren en te creëren. De tool identificeert ook foutcodes, redirects en prestaties op het gebied van paginasnelheid.
Bovendien kan Seolyzer je helpen met het volgende:
- Monitor SEO problemen: identificeer slechte responstijd, foutmeldingen en crawlvolume, zodat je ze kunt oplossen voordat er ernstige schade wordt aangericht.
- Beheer jouw unieke KPI’s: analyseer paginaprestaties, crawlvolume, HTTP-statuscodes, actieve en nieuwe pagina’s en responsiviteit van desktop versus mobiel.
- Segmenteer webpagina’s: bepaal wat jouw meest gecrawlde pagina’s zijn.
- Webpagina’s vergelijken: bekijk wat Google het belangrijkst vindt voor de pagina’s die cruciaal zijn voor de bedrijfsresultaten.
- SEO-impact meten: begrijp de impact van jouw SEO-inspanningen per pagina of per categorie van de pagina.
9. SEOquake
SEOquake is een Google Chrome extensie die automatisch en snel gratis de SEO-parameters van een webpagina controleert. Dit omvat on-page SEO-audits, beoordelingen van interne en externe links, real-time URL- en domeinvergelijking en export van gegevensbestanden.
Andere dingen waar je SEOquake voor kunt gebruiken zijn:
- Linkanalyse: krijg een gedetailleerde beschrijving van hoe al jouw links het doen – inclusief URL’s, ankertekst en andere linktypes – met de Link Examiner functie.
- Focus op de statistieken die er toe doen: pas de SEOquake-rapporten die je ontvangt aan om alleen de parameters en statistieken weer te geven die jij belangrijk vindt.
- Controleer de SEO van jouw website: identificeer eventuele SEO-gerelateerde problemen die door zoekmachines kunnen worden gevonden.
- Deel je bevindingen met belanghebbenden: exporteer de resultaten van jouw SEO-analyse naar een aanpasbaar en deelbaar rapport.
10. Seobility
Seobility is een gratis SEO-checker tool. Hiermee kan je testen in hoeverre jouw website voldoet aan de huidige SEO-richtlijnen. Door simpelweg je URL in te voeren wordt jouw site geanalyseerd en krijg je tips hoe je jouw website beter kunt optimaliseren.
Naast een gedetailleerde SEO-audit van jouw website, krijg je toegang tot 1.000 subpagina-audits, e-mailrapportage en -waarschuwingen en keywordcontrole.
Hier zijn nog enkele voordelen van het gebruik van Seobility:
- Vind technische errors: los on-page SEO problemen snel op om verloren verkeer te herstellen en toekomstige verkeersdips te voorkomen.
- Nauwkeurige SEO-score: ontvang een SEO-score die rekening houdt met verschillende websitefactoren, waaronder meta-informatie, paginakwaliteit, linkstructuur en meer.
- Meta-informatieanalyse: begrijp de specifieke SEO-problemen met jouw meta-informatie, zoals metatitels/beschrijvingen, metatags en ongeldige of onjuiste domeinnamen of pagina-URL’s.
- Optimalisatiemogelijkheden: Identificeer verbeterpunten met betrekking tot je paginasnelheid en -kwaliteit (gerelateerd aan tekst, dubbele inhoud, responsief design en alt-attributen voor inhoud).
- Suggesties voor linkstructuur: begrijp hoe jouw pagina- en linkstructuur kan worden verbeterd door gegevens te verzamelen over je kopteksten, interne links en onjuiste ankertekst.
- server error oplossingen: identificeer specifieke serverfouten met betrekking tot omleidingen, HTTP-headers of CSS- en Javascript-bestanden.
11. Check My Links
Check My Links is een Google Chrome extensie die je kunt gebruiken om ervoor te zorgen dat jouw links op zowel interne als externe webpagina’s werken. Als je bijvoorbeeld een term op Wikipedia zou zoeken, zou Check My Links je kunnen vertellen hoeveel links die Wikipedia-pagina in totaal heeft en hoeveel van die links ‘broken’ zijn.
Dit is handig omdat je broken links onmiddellijk kunt corrigeren (of hopelijk voordat een pagina live gaat). Check My Links is volgens de makers ideaal voor ontwikkelaars, content-editors en webdesigners.
Hier zijn nog enkele voorbeelden van wat Check My Links kan doen:
- Identificeer broken links: controleer elke link op jouw webpagina’s en identificeer alle ongeldige links.
- Problemen met automatisch markeren: zie snel de goede links in het groen en de broken links in het rood.
- Exporteer broken links voor verdere analyse: kopieer al je slechte links met één klik naar je klembord.
12. BROWSEO
BROWSEO is een SEO-browser waarmee je jouw webpagina in een beperkt formaat kunt bekijken, zodat je de UX en inhoud kunt analyseren en inzicht kunt krijgen van de SEO. Nadat je de URL hebt ingevoerd, wordt de uitvoer aangepast aan jouw HTML, zodat je de structuur van de pagina, geoptimaliseerde zoektermen en andere SEO-gerelateerde factoren kunt begrijpen.
Voorbeelden van wat je met BROWSEO kunt doen zijn:
- Bekijk het aantal woorden op de pagina: Vind de ideale plek voor de lengte van jouw webpagina’s.
- Bepaal het aantal interne en externe links op jouw pagina: Hiermee kan je zien hoe jouw linkstrategie werkt op elke pagina.
- Bekijk al jouw meta-informatie: Bekijk titeltags, alt-tekst en metabeschrijvingen.
Betaalde SEO-tools
Laten we vervolgens eens kijken naar enkele betaalde SEO-tools. (Weet wel dat sommige van deze tools gratis proefperiodes hebben. Sommige bieden ook volledig gratis abonnementen, maar met beperkingen op het gebied van flexibiliteit en maatwerk.)
1. HubSpot SEO Marketing Software
Prijs: €41/maand voor het Starter-abonnement, €740 voor professional en €2.944 voor enterprise.
HubSpot’s Marketing Hub bevat een SEO marketing software tool die perfect is om jou te helpen autoriteit op jouw website te bouwen. Omdat deze software is geïntegreerd met HubSpot-landingspagina’s, webpagina’s en blogberichten, mis je nooit een kans om je inhoud te optimaliseren voor verkeer en conversies.
Het maakt niet uit of je je eerste contentstrategie maakt of een expert bent in alles wat met SEO te maken heeft, HubSpot’s SEO Marketing Software geeft je de tools en het vertrouwen om in de SERP te scoren en over je prestaties te rapporteren.
De marketingsoftware van HubSpot omvat niet alleen SEO. Deze tool werkt in combinatie met:
- E- mail: Stuur professionele e-mails met jouw eigen merkontwerpen.
- Marketingautomatisering: maak dynamische campagnes voor gesegmenteerde doelgroepen.
- Leadbeheer: volg leads door elke fase van je verkoopproces.
- Analytics: bekijk je campagne om succes en mogelijkheden voor verbetering te identificeren.
2. Ahrefs
Prijs: €89/maand voor Lite, €179/maand voor Standard, € 349/maand voor Advanced, €879/maand voor Agency
Ahrefs is een geavanceerde SEO-hulpbron die jouw website property onderzoekt en zoekwoord-, link- en rankingsprofielen produceert om je te helpen betere beslissingen te nemen over jouw content.
Enkele van de belangrijkste kenmerken van Ahrefs zijn:
- Site Explorer: toont de prestaties van specifieke webpagina’s op je website.
- Content explorer: hiermee kan je goed presterende webpagina’s doorzoeken op specifieke trefwoorden en onderwerpen.
- Keywords Explorer: genereert het maandelijkse zoekvolume en de klikfrequenties van specifieke zoekwoorden.
- Site-audit: crawlt gespecificeerde verticalen binnen jouw domein en onthult een aantal technische problemen op paginaniveau.
3. SEMrush
Prijs: €119,95/maand voor Pro, $229,95/maandvoor Guru, of $449,95/maandvoor Business
SEMrush is een uitgebreid dashboard dat rapporteert over de prestaties van domeinen als geheel en hun specifieke pagina’s. SEMrush biedt tal van bronnen, waaronder de SEO Toolkit.
Met Toolkit kan je de verbetering van de zichtbaarheid van een website in de loop van de tijd volgen, evenals identificeren op welke zoekwoorden deze wordt gerangschikt, wat de positie van de pagina is voor een zoekwoord, de maandelijkse zoekvolume van het zoekwoord en meer.
Met SEMrush kan je ook het volgende:
- Koppelingen maken: analyseer backlinks van andere websites naar jouw site.
- Gebruik de Keyword Magic-tool: identificeer alle zoekwoorden die je nodig hebt om met succes een SEO-strategie op te bouwen.
- Bekijk de strategieën van jouw concurrenten: identificeer de betaalde zoekwoorden of advertentieteksten die worden gebruikt in de PPC-advertenties van jouw concurrentie.
- Ontvang aanbevelingen: bekijk hoe je jouw organisch verkeer kunt vergroten door je inhoud te optimaliseren.
4. KWFinder
Prijs: gratis proefperiode van 10 dagen; €29,90/maand
Soms heb je geen SEO-tool met allerlei toeters en bellen nodig als je alleen zoekwoordenonderzoek hoeft te doen. KWFinder is een geweldige software die het gat vult tussen SEO-werk en copywriting. Je zult zoekwoorden vinden die niet al te moeilijk zijn om voor te rangschikken, maar die toch het potentieel hebben om verkeer binnen te halen.
Wat KWFinder uniek maakt, is hoe naadloos het schakelt tussen talen en regio’s, zodat je jouw publiek kunt bedienen, waar ter wereld ze zich ook bevinden.
Enkele van de topfuncties die KWFinder biedt, zijn onder meer:
- Verborgen long-tail-keyword inzichten: vind long-tail-zoekwoorden die meer mogelijkheden bieden om verkeer te genereren.
- Keyword inzichten van concurrenten: bekijk hoe de zoekwoordstrategie van jouw concurrent zich verhoudt tot die van jou, en vind meer zoekwoordmogelijkheden.
- SERP-analysetool: analyseer de concurrentie in de SERP om te begrijpen naar welke elementen lezers op jouw pagina’s zoeken.
- Hulpprogramma voor lokaal keywordonderzoek: kijk waar zoekers lokaal naar zoeken en doe een beroep op lokale markten voor meer nicheverkeer.
5. GrowthBar
Prijs: Gratis proefperiode van vijf dagen, $ 29/maand voor Basic, $ 79 voor Pro en $ 199 voor Agency.
GrowthBar is een Chrome-extensie diejou kan helpen bij het uitvoeren van kywordonderzoek, concurrentieanalyse en het bijhouden van SEO-ranglijsten. Met de GrowthBar krijg je rechtstreeks toegang tot gegevenspunten over elke website vanaf de pagina’s met zoekresultaten van zoekmachines. Hiermee kan je de prestaties van je concurrenten beoordelen en de groeikanalen, zoekwoorden, backlinks en advertenties bekijken die voor hen werken.
Hier zijn nog enkele belangrijke kenmerken van GrowthBar:
- Gebruik de functie Topzoekwoorden en backlinks: bekijk welke betaalde en organische zoekwoorden het meeste verkeer naar jouw website genereren en ontvang een lijst met de meest gezaghebbende backlinks die naar je site verwijzen.
- Bereken de moeilijkheidsgraad voor zoekwoorden: beoordeel snel hoe moeilijk het zou zijn om voor een bepaald zoekwoord te ranken op basis van de sterkte van de domeinautoriteiten van de URL’s die op pagina één staan.
- Gebruik de tool Word Count: bekijk het aantal woorden van een pagina rechtstreeks vanuit de SERP.
- Voer Facebook-advertenties uit: krijg een beeld van hoe ze eruit zien vanuit het perspectief van een zoekmachine.
- Gebruik de tool Zoekwoordsuggesties: ontvang een lijst met gerelateerde zoekwoorden waarvoor je mogelijk wilt rangschikken, samen met hun zoekvolume en CPC’s.
6. Woorank
Prijs: gratis proefperiode van 14 dagen, €79,99/maand voor Pro, €199,99/maand voor Premium, of neem contact op voor Enterprise offerte
De diepgaande site-analyse van Woorank helpt marketeers om kansen voor optimalisatie en verbetering te ontdekken. Deze analyse houdt rekening met de prestaties van bestaande SEO-initiatieven, sociale media, bruikbaarheid en meer.
Elk rapport is onderverdeeld in secties om jou te helpen je site gemakkelijk te analyseren en doelen voor optimalisatie te identificeren. Hier zijn een paar kenmerken van het rapport:
- Marketingchecklist: bekijk veelvoorkomende marketingtaken die je kunt uitvoeren als onderdeel van de uitvoering van jouw SEO-strategie.
- SEO: analyseer jouw SEO-statistieken ten opzichte van je doelen.
- Mobiel: bepaal welke mobiele optimalisatietactieken je wilt gebruiken op basis van de mobiele gegevens.
- Sociaal: krijg inzicht in hoe sociale media een rol speelt in je verkeer en SEO-doelen.
7. BuzzStream
Prijs: gratis proefperiode van 30 dagen, $ 24/maand voor starter, $ 124/maand voor growth, $ 299/maand voor professional, $ 999+/maand voor custom
Hoewel backlinks naar je website van cruciaal belang zijn voor een goede positie in Google, kan het bereik dat je doet tijdens linkbuilding veel lijken op cold calling. BuzzStream maakt het gemakkelijk om de juiste mensen te onderzoeken, effectieve e-mailberichten te bedenken en bij te houden wie elk koppelingsverzoek heeft geaccepteerd.
BuzzStream helpt je ook:
- Identificeer kandidaten voor outreach: Vind ze op basis van hun branche en hoe betrokken ze zijn bij verschillende sociale netwerken.
- Identificeer kandidaten voor backlinks: Dit zijn personen die waarschijnlijk ontvankelijk zullen zijn voor jouw backlinkverzoek om andere redenen die uniek zijn voor de niche van jouw bedrijf.
8. Moz Pro
Prijs: gratis proefperiode van 30 dagen, $ 99/ maand voor Standard, $ 179/ maand voor Medium, $ 299/ maand voor Large, $ 599/ maand voor Premium
Het Moz Pro-abonnement dient als een alles-in-één tool om de zoekpositie van jouw bedrijf te verhogen. De verzameling onderzoekstools van Moz biedt abonnees de middelen die ze nodig hebben om SEO-mogelijkheden te identificeren, groei te volgen, rapporten op te stellen en hun inspanningen te optimaliseren.
Moz Pro bevat ook:
- Websitecrawler: analyseert tot 3.000 links op een bepaalde URL.
- E-mailrapport: details die gegevens crawlen voor de pagina’s waarnaar je site linkt.
- Inzicht in verschillende ‘crawlability’-factoren: deze omvatten dubbele inhoud en omleidingen die van invloed kunnen zijn op jouw SEO-prestaties.
9. Linkody
Prijs: gratis proefperiode van 30 dagen; €13,90/ maand voor webmaster, €22,90/ maand voor Advanced, €45,90/ maand voor Pro, €90,90/ maand voor Agency en €138,90/mnd voor Agency XL
De beste manier om de prestaties van jouw off-page SEO te begrijpen, is door een goed overzicht te hebben van je backlinks. Met Linkody kan je backlinks ontdekken, volgen, analyseren en afwijzen, allemaal vanuit een gebruiksvriendelijke interface.
Daarnaast controleert de tool jouw links 24/7 en informeert je over eventuele wijzigingen, zodat je direct actie kunt ondernemen als een link verloren gaat of verbroken wordt.
Andere Linkody functies zijn onder meer:
- “Bespioneer” de backlinks van je concurrenten: voer eenvoudig de URL van je concurrent in en laat de tool alle links en statistieken ophalen. De geretourneerde informatie helpt je niche-relevante backlinkmogelijkheden van hoge kwaliteit voor jouw merk te ontdekken.
- Krijg nuttige inzichten: bekijk jouw belangrijkste statistieken als het gaat om het bijhouden van backlinks, zoals het kenmerk ‘rel’, de indexeringsstatus van Google, de domeinautoriteit van de website, spamscore, Alexa-ranglijst en meer.
- Maak white-label rapporten: download rapporten die kunnen worden gedeeld met je team en/of klanten om een beter idee te krijgen van jouw backlink distributie en de voortgang van het bouwen van links.
10. Screaming Frog SEO Spider
Prijs: Gratis of €149/ jaar
Dit programma is speciaal ontworpen voor SEO liefhebbers en crawlt de websites die jij opgeeft, waarbij de URL’s worden onderzocht op veelvoorkomende SEO-problemen. Dit programma vereenvoudigt en versnelt een anders tijdrovend proces, vooral voor grotere websites. (Het kan uren of dagen duren om dezelfde URL’s handmatig te evalueren.)
Andere opvallende kenmerken van Screaming Frog SEO Spider zijn:
- Java-programma: Screaming Frog bevat een intuïtief Java-programma met gemakkelijk te navigeren tabbladen.
- Eenvoudig exporteren naar Excel: analyseer je SEO-gegevens hier verder.
11. Remove’em
Prijs: $ 249 eenmalige betaling voor Life-Time-abonnement, $ 99/maand voor abonnement (één website) of $ 899/maand voor Agency (10+ websites)
Als je een websitedomein koopt dat in het verleden is gebruikt, of als je een slechte SEO-strategie opnieuw opbouwt, kan je tijdens het uitvoeren van je controle enkele problematische backlinks ontdekken. Kunstmatige of onnatuurlijke links kunnen jouw positie in de zoekresultaten ernstig schaden. Remove’em helpt bij het verwijderen van die links.
Deze tool heeft de mogelijkheid om:
- Je backlinkprofiel te scannen: ontdek een lijst met contactgegevens voor de links en domeinen waarmee je contact moet opnemen voor verwijdering.
- Een lijst met backlinks te exporteren: als je wilt, kun je backlinks afwijzen door Google te vertellen geen rekening te houden met deze “slechte” links bij het crawlen van je site.
12. AnswerThePublic
Prijs: $ 99/maand voor maandabonnement, $ 79/maand voor jaarabonnement, $ 199/maand voor het Expert-abonnement
AnswerThePublic is een luister- en keywordhulpprogramma dat luistert naar automatisch aanvullen van gegevens van Google en andere zoekmachines, en je vervolgens een lijst geeft met woordgroepen en vragen waarnaar mensen zoeken rond jouw keyword. Hiermee kan je jouw website en inhoud afstemmen op jouw publiek om meer verkeer en conversies te genereren.
Met AnswerThePublic kan je ook het volgende:
- Ontvang updates: weer wanneer mensen praten over jouw meest relevante zoekwoorden.
- monitor keyword trends: begrijp het zoekwoordonderzoek gedrag van jouw doelgroep en klanten.
- Bekijk real-time zoekopdrachten: bekijk de zoekwoorden en zinnen die jouw doelgroep in real-time onderzoekt.
- Doe ideeën op voor jouw website en blog: ontdek nieuwe inhoudsideeën op basis van relevant zoekwoordonderzoek.
13. Keyword Hero
Prijs: 15 dagen proefperiode voor elk abonnement, gratis voor Little Hero, $ 9/maand voor Big Hero, $ 49/maand voor Giant Hero en $ 149/maand voor Ultimate Hero
Keyword Hero koppelt de sessies van je bezoekers aan de zoekwoorden die ze hebben gebruikt om op jouw pagina te belanden, allemaal binnen jouw Google Analytics account. Met andere woorden, deze tool geeft jou inzicht in de zoekintentie van jouw organische verkeer.
Hier volgen nog enkele acties die je kunt ondernemen met Keyword Hero:
- Identificeer het organische verkeer en de conversies: ontdek het succes dat je behaalt met jouw beoogde zoekwoorden.
- Scheid verkeer: identificeer merk versus niet-merkzoekverkeer.
- Optimaliseer jouw positie in de SERP’s: Optimaliseer jouw website voor specifieke target keywords.
- Details van zoekopdrachten bekijken: Begrijp of jouw bezoekers informatieve of transactionele zoekopdrachten hebben gebruikt om op jouw website te vinden.
14. SpyFu
Prijs: $39/maand voor Basic, $69/maand voor Professional, $129/maand voor Unlimited.
SpyFu is een hulpprogramma voor zoekwoordenonderzoek van concurrenten voor Google Ads. Naast trefwoordonderzoek, helpt het bij PPC-concurrerend onderzoek, SEO-concurrerend onderzoek en het maken van aangepaste lijsten en domeinen.
De tool helpt je verkeer naar jouw Google Ads campagnes en website te leiden, zowel betaalde als organische rankings op Google, Bing en Yahoo te controleren en betrouwbare en nauwkeurige contactgegevens voor leads te verkrijgen.
Met SpyFu kan je ook het volgende:
- Download de PPC-zoekwoorden van een concurrent: gebruik dit inzicht om concurrerendere PPC-strategieën te ontwikkelen die kunnen concurreren in de advertentieruimte.
- Download de SEO-zoekwoorden van een concurrent: gebruik dit inzicht om concurrerendere organische zoekwoordstrategieën te ontwikkelen die kunnen concurreren in de SERP.
- Review ranking trends: de ranking van een pagina of website voor een zoekwoord in de loop van de tijd.
- Ontdek zoekwoordideeën: Zoekwoordadvies voor jouw Google Ads om de kans op conversie te vergroten.
15. SEOmater
Prijs: Pay as You Go (vanaf $ 5), $ 19/maand voor small business, $ 49/maand voor professional, $ 179/maand voor unlimited.
Seomater is een tool voor SEO-controle en het crawlen van websites. Het helpt bij technische SEO-analyse en SEO-tests voor on-page optimalisatie. Zodra de tool jouw site heeft gecrawld, ontvang je een SEO-rapport waarin de verschillende SEO-gerelateerde elementen van jouw website worden uitgelegd, waaronder interne en externe links, backlinks, paginakwaliteit en -snelheid, sociale media, organische aanwezigheid en meer.
Je analyse bevat ook tips over hoe je elk van deze SEO-elementen kunt verbeteren. Daarnaast kan je:
- De SEO Monitoring Alerts-functie gebruiken: je website wordt automatisch gecrawld en je krijgt onmiddellijk een melding als er iets problematisch is op het gebied van SEO.
- Gedetailleerde rapporten ontvangen: vind inzichten over je on-page en off-page SEO-elementen.
- De tool voor domeinvergelijking gebruiken: vergelijk de websites van twee concurrenten om de sterke en zwakke punten van hun SEO te identificeren (zoals broken links, content kwaliteit, HTML-tags en meer).
16. ContentKing
Prijs: $ 139/maand voor Basic, $ 319/maand voor Standard, $ 449/maand voor Pro of $ 1.279/maand voor Enterprise.
ContentKing is een realtime tool voor SEO-audit en content-tracking — het volgt jouw website 24/7, zodat eventuele problemen met betrekking tot SEO niet te lang onopgemerkt blijven. De tool is cloudgebaseerd, wat betekent dat er geen installatie nodig is en dat je gegevens en rapporten beschikbaar zijn wanneer je ze nodig hebt.
Met ContentKing kan je ook:
- Je SEO verbeteren: gebruik ContentKing’s 24/7 website-audits (en algoritmen) om inzicht te krijgen in jouw SEO en taken te ontvangen die je helpen jouw webpagina’s te optimaliseren.
- Meldingen ontvangen: ontvang een melding wanneer iets op je website kapot is of niet meer goed is geoptimaliseerd, zodat je het probleem efficiënt kunt oplossen.
- Wijzigingen bijhouden: volg de geschiedenis van al je inhoudswijzigingen op jouw site (zoals wijzigingen op afzonderlijke webpagina’s en wijzigingen in robots.txt) en doorzoek de geschiedenis van je wijzigingen.
- Gegevens visualiseren: bekijk realtime dashboards en rapporten.
17. SE RANKING
Prijs:€23,20/maand voor Essential, €52,00 per maand voor Pro of €111,20 per maand voor business.
SE Ranking is een alles-in-één SEO-platform die de gezondheid en prestaties van zoekwoorden en verkeer analyseert. Het geeft ook inzicht in je concurrenten, waardoor je het SEO-landschap beter begrijpt en jouw marketingstrategie kunt aanpassen. Aangezien SE Ranking een white-label SEO-tool is, kan je aangepaste SEO-rapporten maken met branding- en personalisatie-opties.
Met SE Ranking kan je ook het volgende:
- Zoekwoordrangcontrole: houd de zoekwoordposities van jezeld en die van je concurrenten in de gaten en zorg voor een nauwkeurige analyse van de zoekwoordrangschikking, evalueer het SEO-potentieel en laat historische gegevenswijzigingen zien.
- Website Health Audit: evalueer al je websitepagina’s om een diepgaand rapport te maken van websitetechnologie en prestatiefouten met bruikbare tips om deze op te lossen.
- Concurrentieanalyse: bereik de dynamiek van het websiteverkeer van jeconcurrenten, de rangschikking van zoekwoorden en andere gegevens in organische en betaalde zoekopdrachten.
- Backlinks-analyse: analyseer elke website en maak een compleet rapport van het backlinkprofiel met dynamiek van nieuwe en verloren sitelinks en verwijzende domeinen, ankertekstdistributie en pagina’s waarnaar het meest is gelinkt.
Nu je kennis hebt gemaakt met enkele van de beste gratis en betaalde SEO-tools op de markt, kan je bepalen welke optie jou zal helpen met het bereiken van jouw SEO doelen en aan de slag te gaan met het controleren, optimaliseren en bewaken van jouw website, afzonderlijke webpagina’s en inhoud. Jouw online marketing wordt met deze tools naar een hoger niveau getild.
Bron: https://blog.hubspot.com/marketing/seo-analysis-tools